topNotif

نکاتی در مورد کفش و سلامت پاها

2553 بازدید
05 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با نکاتی در مورد کفش و سلامت پاها آشنا شوید.

پای انسان همانند یک پل معلق شامل 26 استخوان، 56 رباط و 38 ماهیچه است. استخوان های قوس کف پا وزن بدن را به طور مساوی از استخوان های پاشنه تا پنجه پا توزیع می کنند. لایه ضخیمی از چربی و بافت همبند در زیر کف پا که از استخوان پاشنه تا استخوان قوس کف پا امتداد دارد، از پا در هنگام تماس آن با زمین محافظت می کند تا همانند یک کمک فنر طبیعی عمل کند.

پاها به انتقال وزن بدن به زمین آن را به طور عمود نگه می دارند و تعادل بدن را حفظ می کنند. موضوع تعادل در بدن از همین جا آغاز می شود. بدنی دارای تعادل است که بین اعضای آن توازن باشد، یک بدن متعادل یک ذهن متعادل را به وجود می آورد. همین حس تعادل و هماهنگی حرکات است که سبب می شود پیاده روی به یکی از بهترین ورزش ها برای مقابله با تنش و استرس تبدیل شود. اگر چه پیاده روی یک ورزش کم برخورد و بدون خشونت است اما باید در هنگام انجام آن از پاها مراقبت کرد.

هر فرد به طور متوسط 6 کیلومتر در روز بر روی سطوح سفت و ناهموار به پیاده روی می پردازد و پاها بیش از هزار تن وزن را تحمل می کنند. اگر از پاها مراقبت نشود این مقدار وزن به آن ها آسیب می رساند. مراقبت از پاها به مفهوم راه رفتن با گام های موزون و متعادل، حرکت نوسانی پاشنه – پنجه، پیشگیری از ایجاد بوی نامطبوع، تاول و پینه و بیش از همه به مفهوم پوشیدن کفش های راحت و نرم است.

نکاتی در مورد کفش و سلامت پاها

نکاتی در مورد کفش و سلامت پاها

تهیه یک جفت کفش مناسب که از پاشنه و قوس کف پا محافظت کند

از آن جایی که پاشنه و پنجه بیش از سایر نقاط آسیب می بینند بنابراین لازم است که در این مناطق کفش پیاده روی دارای پوشش و ضربه گیر کافی باشد. بهترین زمان برای خرید کفش اواخر روز است چرا که پاها در طول روز اندکی متورم می شوند. جوراب هایی را که برای راه رفتن می پوشید در هنگام خرید به پا داشته باشید و هر دو لنگه کفش را امتحان کنید تا بدانید که آیا پاها در هر دو راحت اند یا خیر؟ پیش از تصمیم گیری نهایی بایستید و در مغازه با آن ها راه بروید.

راهنمای خرید کفش مناسب پیاده روی

در هنگام خرید کفش، به نکاتی همچون وزن، رویه کفش، آهار پاشنه کفش، ورم لایه سر پنجه کفش، ضربه گیر، کفی زیرین کفش، پاشنه شیار خورده توجه کنید.

وزن، پوشیدن کفش سنگین به پا فشار می آورد و موجب خستگی شما می شود، بنابراین کفش های سبک انتخاب کنید.

رویه کفش، باید محکم و مقاوم باشد تا از پا به خوبی حفاظت کند و از یک بافت منفذ دار به ویژه چرم ساخته شده باشد. چرم خاصیت ارتجاعی و قابلیت نفوذ هوا دارد و از ساییدگی کفش پیشگیری می کند.

 

همچنین بخوانید: عوارض استفاده از کفش های پاشنه بلند

 

آهار پاشنه کفش، این محافظ در پشت و بخش داخلی کفش قرار دارد و اطراف پاشنه پا را در بر می گیرد و به کنترل لرزش گیری پای عقب کمک می کند. یک آهار خوب پا را محکم نگه می دارد و از آن حفاظت می کند و نباید زیاد برجسته باشد.

ورم لایه سر پنجه کفش، باید به گونه ای باشد تا انگشتان در هنگام برخورد با زمین به راحتی حرکت کنند، بالا و پایین و عقب و جلو بروند و نباید هیچ قسمت از کفش به پا فشار آورد. در زمان انتخاب یک کفش پیاده روی مناسب، قاعده ناخن شست پا یک راهنمای خوب به شمار می رود. برای اطمینان از اندازه واقعی کفش بین چرم لایه سر پنجه کفش و نوک بزرگترین انگشت پای بزرگتر باید فضایی به اندازه ناخن انگشت شست وجود داشته باشد.

ضربه گیر، فضای کفی داخلی کفش و زیر آن یکی از مهمترین مناطق برای ضربه گیری است. از ماده سبک وزنی از جنس اتیل وینیل استات بیشتر برای ضربه گیری استفاده می شود. امروزه کفی داخلی بسیاری از کفش ها متحرک هستند و در صورت آسیب دیدن می توانند تعویض شوند.

کفی زیرین کفش، باید بادوام باشد و مانند کمک فنر از کوفتگی پا جلوگیری کند. حرکت طبیعی پا به گونه ای است که وزن بدن را با یک حرکت نوسانی به پنجه پا منتقل می کند. تخت بسیاری از کفش ها به حرکت طبیعی پاشنه – پنجه کمک می کند.

پاشنه شیار خورده، به طور دقیق روی زردپی آشیل قرار گرفته است و از وارد شدن فشار بر آن جلوگیری می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کرچک را با خواص تسکین درد آرتروز، رشد مژه ها، تسکین درد زانو و تسکین دل درد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0