topNotif

نکاتی مفید درباره ریحان

2054 بازدید
21 شهریور 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

نکاتی مفید درباره ریحان !

در سفره های ما ایرانیان همواره سبزی ها نقش اساسی داشتن ، یکی از این سبزی های معطر وخوش طعم ریحان است که انواع مختلفی دارد (سبز ، بنفش و…) که اغلب با کباب های ایرانی علی الخصوص کوبیده مصرف می شود، در این مقاله به بررسی خاستگاه ، فوائد ومضرات این سبزی خواهیم پرداخت.

تخم شربتی نام دانه ریحان است که برای تهیه شربت تخم شربتی به کار می‌رود.

شربت تخم شربتی (تخم ریحان) از نوشیدنی‌های سنتی ایران است که بیشتر در فصل گرما و به‌صورت خنک مصرف می‌شود. این شربت از ترکیب آب، تخم شربتی، شکر، گلاب و یخ تهیه می‌شود. همچنین می‌توان زعفران و یا شربت زعفران نیز به آن افزود.

بیش از 40 گونه ریحان شناسایی شده است که از نظر رنگ ، بو و تاحدی شکل باهم کمی تفاوت دارند ولی تقریبا همگی خصوصیات طبی تقریبا مشابه ای دارند. گیاهی است با طبیعت معتدل ،علفی  شکل، یکساله و معطر که ارتفاع آن تا 60 سانتیمتر هم می رسد. برگ های آن به صورت متقابل بیضی شکل و نوک تیز با کناره های دندانه دار می باشد. از ریحان اسانسی تهیه می شود به نام اسانس بازیلیک یا روغن ریحان که مصارف درمانی مختلفی دارد . از ریحان برای معطر کردن غذاها نیز استفاده می شود.

قسمت مورد استفاده ریحان :

گلبرگ ، ساقه ، تخم،

مواد اصلی و موثر ریحان :

فلانوئیدها ، روغنهای فرار {خصوصا استراگول ، لینالول ، کامفور ، سینئول ، یوگنول ، سابینن ، میرسن ، لیمونن }، مشتقات کافئیک ،اسید.

اجزا و ارزش غذایی ریحان :

ریحان منبع بسیار خوبی برای ویتامین ک و منبع خوبی برای آهن ، کلسیم ، ویتامین آ ، فیبر غذایی ، منگنز ، پتاسیم و ویتامین ث است.

اثرات و اعمال طبی :

ضد باکتری ، ضدعفونی کننده ، ضد التهاب و درد ، ضد اسپاسم ، خاصیت ضد اسیدی ، ضد نفخ ، ضد قند، هضم کننده، اشتها آور ، شیر افزا ، مقوی.

فوائد و موارد مصرف ریحان :

درمان سو هاضمه، نفخ ، عفونت و زخم های گوارشی، کمک به درمان بیماری های مفصلی، پیشگیری از سرطان و تصلب شرایین، کمک به درمان سرماخوردگی، یبوست، مرض قند و آسم.

 

همچنین بخوانید:  فواید تخم یا بذر ریحان

 

فراموش نکنیم :

  • از مصرف اسانس (روغن) ریحان در دوران حاملگی و شیردهی و کودکان خودداری شود.
  • مصرف مقادیر درمانی ریحان با برخی داروهای اعصاب و روان (از جمله هالوپریدول) و داروهای پایین آورنده قند خون تداخل اثر دارد.
  • از مصرف مقادیر درمانی ریحان (و اسانس آن )برای مدت طولانی (چندین ماه) خودداری شود.
  • بوئیدن گل و برگهای ریحان سردردهای گرم مزاج را تسکین می دهد.
  • افرادیکه در مسافرتها به سردرد مبتلا میشوند چنانچه مقداری ریحان باخود داشته وببویند از سردرد آنان جلوگیری می کند.
  • جویدن ریحان بوی بد دهان را زایل میکند.
  • افرادیکه تنگی نفس دارند اگر تنگی نفس آنان از تجمع رطوبات باشد ، چنانچه عصاره برگ های ریحان را گرفته با مقداری شکر مخلوط کرده میل نمایند برای تنگی نفس نان مفید می باشد.
  • افرادیکه پیچش شکم دارند دانه ریحان را با مقداری صمغ عربی مخلوط کرده بکوبند و میل نمایند، پیچش شکم را بهبودی می بخشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریحان خشک را با خواص درمان سرطان، پیشگیری از دیابت، درمان بیماری های قلبی، ضد یبوست و اسهال، درمان سردرد، افسردگی و استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0