topNotif

نکاتی پیرامون بیماری های دستگاه گوارش

1506 بازدید
10 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

نکاتی پیرامون بیماری های دستگاه گوارش :

باید دانست که بیشتر بیماری ها را اختلال و خرابی معده و تنبلی روده باعث می گردد. ضمنا هر بیماری نیز اشکال و اختلال در جهاز هاضمه ایجاد می نماید. بنابراین باید به دستگاه گوارش توجه نموده آن را پاک کرد و به راه انداخت. آن گاه چنان چه باز بیماری مداومت یافت، به درمان خاص آن می پردازند.

در سردرد، بی خوابی، کج خلقی، غم و غصه، کدورت، دل تنگی، رنجش و نیز تنگی سینه، تپش قلب، درد سینه، پا، کمر و در هر درد دیگری باید نخست جهاز هاضمه را مرتب و اصلاح نمود و پس از آن اگر بیماری ادامه یافت آن گاه به درمان خاص آن پرداخت.

در اصلاح دستگاه گوارش باید :

  • غذا را به خوبی جوید تا درست با بزاق دهان آغشته و همانند شیر شده آن گاه آن را فرو برد.
  • تا قبل از احساس گرسنگی نباید غذایی خورد و هنوز کاملا سیر نشده باید دست از خوراک کشید.
  • در صورت امکان بعد از صرف غذا، اندکی استراحت کرد.
  • حدالمقدور از صرف اغذیه ترش و تند و انواع چاشنی های محرک خودداری ورزید، زیرا این نوع اغذیه باعث اختلال دستگاه گوارش و سو هضم می گردد.

 

نکاتی پیرامون بیماری های دستگاه گوارش

نکاتی پیرامون بیماری های دستگاه گوارش

 

خنده موجب تحریک روده و تسریع دفع مواد زائد می شود.

در سر سفره و به هنگام صرف غذا باید مطالب نشاط آور و مفرح مطرح و شوخی و خنده کرد. خنده تحریک لازم در جهاز هاضمه نموده و ترشحات طبیعی آن را افزایش می دهد و حرکت و جنبش آن را زیاد می کند و نتیجتا تسهیل در تحلیل نموده و عمل جذب را آسان می نماید. خنده و شادی موجب تحریک بیشتر روده ها شده و دفع مواد زائد را تسهیل می بخشد، همچنین اثر بسیار زیادی در ترشحات کبد، کیسه ی صفرا، پستان ها و اعضای دیگر دارد و نیز گرفتگی، تنگی و فشردگی که در رگ ها، مغز و دیگر اعضای بدن رخ می دهد را برطرف می سازد.

به همین علت است که بعد از خنده، سبکی، شادی و فرح به انسان دست داده، حافظه زیاد شده و میل به کار افزایش می یابد، مطالب بهتر فهمیده می شود و انسان به خبط و خطای خود بهتر پی برده و به رفع آن می کوشد. این وضع همانند آن است که شخص در اتاق در بسته ای محبوس شده باشد و با کمک خنده و انبساط روح درب آن اتاق، گشوده گردد. اثر دیگر خنده آن است که سنگینی کار روزانه را از تن به در نموده و کدورت و اندوه ناشی از پیش آمدهای ناگوار و عدم مساعدت روزگار را رفع می نماید.

 

همچنین بخوانید: درمان اختلالات گوارشی با گل میخک

 

تاثیر مثبت خنده و خلق به هنگام غذا :

پس تاکید می کنم که در سر سفره و به هنگام صرف غذا باید خندان بود و ابدا حرفی را که باعث حزن و اندوه شود نباید به زبان آورد. این گونه حرف ها را باید مدتی پس از صرف غذا، در صورت نیاز و ضرورت مطرح کرد و به وقت بیان آن نیز باید موضوع را با گشاده رویی و لبخند عنوان نمود تا در شنونده اثر بد نکند و بالعکس نتیجه بخش باشد. معروف است که با زبان خوش می توان مار را از سوراخ بیرون آورد.

در حالی که با تغییر و تندی حتی حیوان هم از اطاعت باز پس می زند. اگر بخواهیم همیشه آرامش و آسودگی داشته باشیم و دیگران یار و یاورمان باشند باید گفتار خوش و اندیشه و کردار نیک را به کار بریم. در گفتگو با دیگران پیوسته رعایت ادب و احترام را بنماییم. هیچ وقت حرفی نزنیم که به طرف بر بخورد و سبب حتک احترام او شود. بدیهی است هر حرف برخورنده ای موجب دفاع آن فرد از خود و بروز اختلاف می گردد. به قول معروف حرف مانند توپی است که به دیوار زنند و برگشته و به زننده خورد.

پزشکان متقدم بر اثر تجارب و احوالات بیماران نکاتی را دریافته بودند که این نکات را به شرح زیر خلاصه می کنند :

  1. با بروز هر عارضه ای در بدن، دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می شود.
  2. هرگاه دستگاه گوارش به خوبی به کار افتد، بدن بر بیماری قالب می گردد.
  3. با پیدایش بیماری، اعصاب به ولوله و هیجان می افتد و تا تسکین نیابد بهبود در حال بیمار پیدا نخواهد شد.
  4. گاه خستگی، ضعف، اختلال و هیجان اعصاب باعث بروز امراض مختلف از جمله عارضه معدی می گردد.

به جهاتی که گذشت در معالجات باید داروهایی تجویز شود که مسکن اعصاب و ملین مزاج و مدر باشند تا بدین وسیله سموم بدن دفع شده و طبیعت خود به کار افتاده و قوه مدبره بدن اسباب و علل بیماری را برطرف سازد. این داروها باید به گونه ای باشند که با طبیعت بیمار سازگاری داشته و باری بر طبیعت نشوند و اسباب مزاحمت بیمار را فراهم نیاورند. در ضمن لازمست رعایت تقویت عمومی بدن و خاصه قلب بیمار هم بشود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

میخک را با خواص بادشکن، ضد قی، مقوی معده و ضد آشفتگی و تهوع، تب بر، کرم کش، قاعده آور، مقوی، تسکین دهنده درد دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0