نکات مهم در غذا درمانی که باید بدانیم

1747 بازدید
09 فروردین 97
سمانه

نکات مهم در غذا درمانی که بایستی مورد توجه قرار داده شود :

مسائل مهمی وجود دارد که کاملا به اطلاعات، فهم و دانش کارشناس رژیم غذایی بیمار در طرح الگوی غذایی و محاسبات آن ها بستگی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم :

  1. آشنایی با بیماری و وضع بیمار برای دادن تغییرات لازم در الگوی غذایی.
  2. اطلاع از طول نسبی دوره بیماری.
  3. اطلاع از وضع تغذیه سابق بیمار.
  4. اطلاع از نوع کمبود ماده مغذی و حدود میزان اتلاف آن از بدن بیمار.
  5. اطلاع از عوامل غذایی که بایستی برای بهبودی بیمار تغییر داده شود.

غذا درمانی مستلزم رعایت اصول موجود در رژیم غذایی پایه بیمارستان یا رژیم غذایی عادی و سپس تغییر آن متناسب با نوع بیماری، کفایت تغذیه ای آن برای بیمار، طعم و مزه مناسب ذائقه بیمار می باشد. ضمنا ممکن است محاسبه یک یا چند ماده مغذی به طور دقیق لازم باشد.

نکات مهم در غذا درمانی

نکات مهم در غذا درمانی

گاهی به علت وجود محدودیت های غذایی در رژیم تجویز شده، کمبود بعضی از ویتامین ها یا مواد معدنی اجتناب ناپذیر است. آگاهی کارشناس غذا درمانی به این نکته و تکمیل آن به وسیله تکمیل کننده های دارویی حاوی این مواد ضروری است. در مواردی که اشتهای بیمار کم و یا اختلالی در جذب و مصرف این مواد در بدن وجود دارد، تامین این مواد حتی از راه های دیگر نیز فوق العاده ضروری است.

تاثیر فشار روحی بر احتیاجات تغذیه ای بیماران چگونه است ؟

اختلالات فیریولوژیکی روانی، اغلب سبب تشدید بیماری می گردد و ممکن است روی احتیاجات غذایی بیمار نیز تاثیر عمیقی به جا بگذارد. تجربیات انجام شده روی بیماران بستری نشان می دهد که عدم تحریک یا به عبارت دیگر بستری بودن بیمار موجب افزایش سوخت پروتئین ها و در نتیجه دفع ازت در ادرار می شود. همزمان با کمبود مواد پروتئینی میزان کلسیم و سایر مواد معدنی استخوان ها نیز به دلیل طولانی شدن زمان بستری کاهش می یابد. مثلا در اکثر آسیب های بدنی از قبیل : شکستگی استخوان ها، جراحات یا عفونت دفع ازت و الکتولیت های مختلف از بدن افزایش می یابد.

 

همچنین بخوانید: آشپزی هندی و دستور تهیه چند نوع غذای هندی

 

تاثیر هیجانات بر نیازها :

هیجانات روانی از قبیل امتحان دادن و یا هر یک از مراحل جنسی زندگی زن از قبیل رسیدن به سن بلوغ و شروع قاعدگی، بارداری و شیر دهی و بالاخره رسیدن به دوران یائسگی همراه با افزایش دفع ازت و کلسیم است. در واقع بدن در تحت این شرایط قادر به برگشت به تعادل اولیه خود می باشد. وجود فشارهای روحی در بیماران ممکن است سبب تشدید یا افزایش این گونه مواد گردد. بنابراین وظیفه کارشناس غذا درمانی بیمارستان و پرستار است که با تماس مرتب با بیمار و شنیدن درد دل های او و در نظر گرفتن احساسات بیمار تا آن جا که ممکن است راه حلی برای تقلیل فشارهای روحی بیابند.

تاثیر رفتار کارشناس غذا درمانی :

در غیر این صورت امکان حل مشکلات بیمار و یافتن دلیل مشخصی برای عدم پیروی او از دستورات غذایی به سادگی میسر نخواهد بود. در این رابطه مهم ترین نکته این است که کارشناس غذا درمانی طرز فکر و رفتار خود را نسبت به بیماران مورد مطالعه قرار دهد. زیاد از حد افسوس خوردن در مورد مطلبی که از بیمار می شنود یا احساس برتری کردن بر او، عدم تحمل نشان دادن، عصبانی شدن با بیمار هرگز نتایج خوبی در بر نداشته است. لازم است رفتار او با بیمار از هر طبقه ای که هست محترمانه باشد و او را به چشم یک فرد بالغ نگاه کند. باید از بیان واژه ها و جملاتی القا کننده طرز فکر منفی در مورد غذاست، خودداری نماید. بر عکس اطمینان دادن به بیمار در مورد اثر مفید رژیم غذایی تجویز شده برای او از ضروریات است ولی نباید فراموش کرد که موفقیت درمان با تغذیه در بیماران متفاوت است.

بهترین روش برای بیماران، تشویق بیمار به پیروی از دستورات رژیم غذایی توام با مصرف داروها، غذا و استراحت کافی همراه با سایر نکات ضروری است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه کنید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0