topNotif

مشکلات مصرف دارو در سالمندان

1532 بازدید
13 فروردین 97
سمانه

مشکلات مصرف دارو در سالمندان

بیماران مسن معمولا به طور همزمان توسط چند پزشک ویزیت می شوند و هر کدام از آن ها، چندین دارو برای او تجویز می کنند که امکان دارد پزشکان دیگر از آن بی خبر باشند. بیمار یا همراهان او باید در هر ویزیت همه ی داروهایی را که مصرف می کند و توسط پزشک دیگر تجویز شده است، با خود به نزد پزشک ببرند، حتی آن هایی را که به عنوان تقویتی می شناسید و از داروخانه بدون نسخه تهیه کرده اید. پزشک باید بداند شما چه داروهایی را مصرف می کنید، تا در تجویز داروهای جدید تداخلات دارویی را در نظر داشته باشد. در این مقاله شما را با مشکلات مصرف دارو در سالمندان آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید؛

کاهش مصرف داروهای متعدد با رژیم غذایی مناسب :

وقتی چند بیماری دارید و لازم است از داروهای متعدد استفاده کنید، می توانید برای کاهش تعداد داروها، سعی کنید تا بعضی از بیماری ها را بدون نیاز دارویی یا حداقل با مقدار کمتر دارو، کنترل کنید. اگر تعداد داروهای ضد فشار خون، زیاد شده است، می توان با محدودیت بیشتر نمک، تعداد داروهای مذکور را کاهش داد.

یا برای کاهش فشار خون از گیاهان دارویی زیر استفاده کنید:

  1. آویشن: آویشن از سطح بالای پتاسیم برخوردار است. پتاسیم می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کنترل کند، درنتیجه مصرف آویشن و فشار خون با یکدیگر ارتباط داشته و می‌تواند برای کنترل فشار خون موثر باشد. 
  2. جعفری: جعفری حاوی ترکیبات مغذی مختلف از جمله ویتامین ث و کاروتنوئیدهای غذایی است که ممکن است فشار خون را کاهش دهند.
  3. بذر کرفس:  تخم کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی به شمار می‌رود که با کم کردن سطح فشار خون در ارتباط است.
  4. چای ترش: چای ترش علاوه بر کاهش فشار خون به کاهش چربی خون نیز کمک میکند.
  5. گوجی بری: طبق یک مطالعه چینی، پلی ساکاریدهای موجود در این محصول می توانند به کاهش سطح فشار خون و پیشگیری از بیماری ها کمک کند.
  6. سیر: با مصرف حدود 600 تا 900 میلی‌گرم پودر سیر روزانه، می‌توانید فشار خون خود را در حدود ۹ تا ۱۲ درصد کاهش دهید. 

 

مشکلات مصرف دارو در سالمندان

مشکلات مصرف دارو در سالمندان

پزشکان برای جلوگیری از عوارض چند دارویی از تمهیدات دیگر کمک می گیرند که بعضی از آن ها عبارتند از :

  1. استفاده از داروهایی که می توان یک بار در روز از آن ها استفاده کرد. مثلا آتنولول داروی فشاری است که معمولا یک بار در روز استفاده می شود.
  2. شروع دارو با حداقل دوز ممکن برای جلوگیری از عوارض آن ها.
  3. افزایش آهسته ی دوز داروهای مصرفی.
  4. قبل از آن که برای یک مشکل پزشکی از دارو استفاده کنند، به بیمار فرصت می دهند تا با استفاده از اقدامات غیر دارویی مشکل را حل کند، مثلا اگر بیمار مبتلا به اختلالات چربی خون است، ابتدا سعی می شود تا جایی که امکان دارد با استفاده از رعایت رژیم غذایی، چربی خون پایین آورده شود.
  5. قبل از شروع مصرف دارو، وضعیت کبد و کلیه را بررسی می کنند تا در صورت وجود مشکل، داروهای لازم با مقادیر حداقل شروع شوند.

 

همچنین بخوانید: تاثیرات موسیقی درمانی بر روی سالمندان

 

اقداماتی جهت رفع مشکلات مصرف دارو در سالمندان:

برای مصرف صحیح داروها توسط افراد سالمند، از تمهیدات متعددی می توان استفاده کرد که بعضی از آن ها عبارتند از : رژیم دارویی باید تا حد ممکن ساده باشند. می توان، در صورتی که داروها با هم تداخل نداشته باشند و در جذب داروی دیگر تداخل ایجاد نکند، همزمان با هم داروها را مصرف کرد. مثلا اگر قرار است سه عدد دارو در صبح مصرف شود و در صورت عدم وجود منعی برای مصرف همزمان، به فرد سالمند بگوییم، هر سه دارو را صبح پس از صبحانه مصرف کند. البته باید مطمئن شویم که بیمار می تواند دارو را تهیه کند، به علاوه از عهده باز کردن در جعبه یا شیشه دارویی بر می آید.

استفاده از جعبه دارویی :

بیمار را تشویق کنیم که از وسایلی مثل جعبه دارویی استفاده کند. وسیله ای که می توان تعداد قرص های لازم را برای صبح، ظهر، عصر و یا شب در آن قرار داده، در اختیار بیمار گذاشت. این وسایل در بسیاری از داروخانه ها وجود دارد و در صورت تنها زندگی کردن بیمار می توان به او آموزش داد تا داروهای روز بعدش را درون این وسیله بگذارد.

وسیله ای که از چند قسمت تشکیل شده است و یک در کشویی از جنس شفاف، روی قسمت ها را می پوشاند. به راحتی می توان، نحوه ی استفاده از این وسیله را به بیمار آموزش داد و البته در روزهای ابتدایی بر نحوه ی استفاده از آن نظارت کرد تا بیمار بتواند به خاطر استفاده صحیح از این وسیله و احساس بی نیازی به دیگران، برای مصرف دارو، اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله “مشکلات مصرف دارو در سالمندان” با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قهوه گانودرما را با خواص بهبود سیستم ایمنی، کاهش وزن، افزایش انرژی و کاهش خستگی، بهبود حافظه، کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب، کاهش استرس، کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0