بهترین و راحت ترین راه برای نگهداری گل سنگ در خانه

2022 بازدید
27 شهریور 01
مهربانو زهرا
,

بهترین و راحت ترین راه برای نگهداری گل سنگ در خانه

 گل سنگ  (هیپوستس فیلوستاچیا)

با درود و سلام به شما همراهان و دوستان عزیز و گرامی امیدوارم حال خودتون و گیاهان تون عالی باشد؛ امروز قراره با گیاه زیبا و پر طرفدار گل سنگ در خدمت شما عزیزان باشم اگر در منزل یا محل کارتون این گیاه زیبا را دارید یا قصد خرید گیاه گل سنگ را دارید تا پایان مقاله همراهم باشید سپاسگزارم.

گیاه گل سنگ گیاه رطوبت دوستی است هوای گرم و مرطوب را خیلی دوست دارد و در این شرایط رشد مطلوب و بهتری خواهد داشت.

میزان نور مورد نیاز گیاه گل سنگ چه قدر است؟

نیاز نوری گیاه گل سنگ بالاست نیاز به محیطی کاملا روشن و نور غیر مستقیم دارد؛ کلا گیاهانی که رنگی هستند نیاز نوری بالایی دارند؛ نور کم باعث میشه هم رنگ برگ ها کم رنگ شود هم رشد علفی و کاذبی خواهند داشت؛ همچنین این گیاه را در مقابل نور مستقیم و تند خورشید قرار ندهید؛ نور تند و مستقیم خورشید علاوه بر کم رنگ شدن رنگ های گیاه باعث سوختی و بی حالی گل سنگ می شود؛ یک نور فیلتر شده که از پنجره و پرده ها رد شده باشد برای گیاه گل سنگ عالی است.

 

بهترین و راحت ترین راه برای نگهداری گل سنگ در خانه

بهترین و راحت ترین راه برای نگهداری گل سنگ در خانه

چقدر و چه طور گل سنگ را آبیاری کنیم؟

گل سنگ به آبیاری متوسطی نیاز دارد، سعی کنید بین دو آبیاری سطح خاک گیاه کمی خشک شده باشد سپس آبیاری کنید، هرگز اجازه ندهید خاک گیاه به هیچ عنوان همیشه غرقابی یا کاملا خشک باشد؛ سطح خاک را بررسی کنید اگر خشک بود نوبت آبیاری گیاه است؛ همچنین این گیاه نیاز بالایی به رطوبت محیطی دارد، هرگاه در مورد گیاهان گفته می شود نیازمند رطوبت بالایی است به اشتباه بعضی دوستان فکر می کنند باید در آبیاری گیاه افراط کنند تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود، هرگز این چنین نیست.

گل سنگ چه قدر رطوبت نیاز دارد؟

رطوبت محیطی گیاه یعنی محل نگهداری گیاه نباید خشک باشد باید مرطوبت همانند آب و هوای شمال باشد شرجی و دارای قطرات آب در هوا؛ اگر شرایط نگهداری گیاهمون این چنین نیست باید برای گیاه رطوبت ایجاد کنیم؛

  • با درست کردن جزیره
  • با گذاشتن چند ظرف آب کنار گیاه
  • با اسپری کردن گیاه در ساعت اول روز و عصر چون غبار پاشی در ساعت پر نور و گرم باعث سوختگی و قارچی شدن گیاه می شود؛ همیشه برای غبار پاشی گیاهان ساعت های خنک روز را انتخاب کنید.
  • روش ساده تر دیگری برای تامین رطوبت مورد نیاز گل سنک می توانید گیاه های رطوبت دوست را کنار گیاهان دیگری که نگهداری مشابه های با گل سنگ دارند نگهداری کنید.

بهترین خاک برای گل سنگ چیست؟

خاک گیاه گل سنگ باید خاکی سبک همراه با زهکشی مناسب و زیاد باشد تا آب اضافه داخل خاک قرار نگیرد و ریشه های گیاه آسیب نبیند؛ می توانید از خاک های هلندی که در بازار آماده است تهیه کنید یا ترکیبی از کوکوپیت + پرلیت + کمپوست و کمی شن استفاده کنید.

زمان و نحوه کوددهی گل سنگ در خانه

در فصل کود دهی و رشد گیاهان فصل بهار و تابستان گیاه را با کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی (کود 20+ 20+ 20) تقویت کنید. هرگاه ریشه های گیاه از ته گلدان خارج شده باشد می توانید گلدان گیاه را نیز عوض کنید.

 

 

همچنین بخوانید: بهترین روش نگهداری برگ عبایی در منزل (از میزان آب و نور تا آفت ها)

 

تکثیر گیاه گل سنگ به دو طریق  بذر و قلمه زدن است :

تکثیر از طریق بذر گیاه 

در اوایل بهار با خیساندن بذرها اقدام به تکثیر گیاه گل سنگ بکنید، سپس بذرها را به خاکی مرطوب و گرم منتقل کنید تا بعد از چند روز جوانه بزنند. بعد از چند هفته این بذرها به قدری باید رشد کرده‌ باشند که بتوان آن‌ها را به گلدان مناسب انتقال داد.

تکثیر از طریق ساقه

قلمه های سالم و سرحال را از گیاه جدا کرده درون خاک سبک یا پرلیت و کوکوپیت و یا پرلیت خالی کاشت. پس از چند هفته قلم ها ریشه زده می توانید به گلدان مناسب منتقل کنید در این مدت می توانید قلمه ها را با نایلون کاور کنید تا محیط گلخانه ای داشته باشد نایلون را چند تا سوراخ بزنید و در مدتی که گیاه داخل کاور است آبیاری زیادی نیاز ندارد.

مشکلات رایج  در گل سنگ:

  • خشک شدن برگها : خشکی و عدم رطوبت درهواست؛ بنابراین رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید
  • سوختگی و بی رنگ شدن برگها : نور مستقیم و زیاد؛ بهتر است گیاه را به مکانی که نور کمتری دارد منتقل کنید
  • زرد شدن برگها: می تواند از کمبود مواد مغذی در خاک گیاه باشد؛ پس خاک را تقویت کنید، همچنین می تواند از آبیاری زیاد باشد، پس آبیاری را کم کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر باشد؛ مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید سوالی بود کامنت بگذارید .

روز و روزگاران خوش خدانگهدار

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

تخم مورد را با خواص درمان درمان بیماری های برونشیت، کولیک، اسهال، دیسنتری، پیشگیری و درمان ریزش مو، درمان آسم و تنگی نفس، افزایش اشتها، فارنژیت، درمان روماتیسم و سینوزیت، رفع سرفه و درمان عفونت ادراری (UTI) و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. آیدا
    4 اسفند 1401

    گل سنگم رو تازه خریدم هر دوروز چقدر اب بدم ی لیوان خوبه؟

0