روش های جادویی برای نگهداری گیاه آدنیوم در منزل

1010 بازدید
07 دی 01
مهربانو زهرا
,

روش های جادویی برای نگهداری گیاه آدنیوم در منزل

آدنیوم

درود و سلام به شما دوستان و همراهان همیشگی دوست داران گل و گیاه و طبیعت؛ امروز قرار هست با هم در مورد گیاه زیبای آدنیوم یا رز صحرایی صحبت کنیم. اگر این گیاه زیبا را در منزل یا محل کار دارید یا به تازگی قصد خرید گیاه آدنیوم را دارید تا پایان مقاله همراهم باشید تا با هم شرایط مطلوب و نگهداری بهتر این گیاه را بررسی کنیم از اینکه تا پایان مقاله همراهم هستید سپاسگزارم.

نور مناسب برای گل صحرا چه میزان است؟

گیاه آدنیوم به نور فراوان اما غیرمستقیم نیاز دارد. نور تند تابستان و نور مستقیم به گیاه آسیب می زند؛ اگر گیاه را در مکانی پر نور و روشن نگهداری کنید گلهای شیپوری صورتی قرمز و سفید زیبایی به شما هدیه خواهد داد. حداقل این گیاه برای رشد مطلوب و گلدهی چهار الی شش ساعت نور فراوان نیاز دارد، این گیاه در مکان سایه نه رشد مطلوبی خواهد داشت و نه هرگز به گلدهی می رسد. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که نور آفتاب تندی ندارد و نور ملایم دریافت می کنید می توانید از این گیاه در فضای باز یا بالکن استفاده کنید.

میزان آبیاری مناسب برای رشد گیاه آدنیوم

گیاه آدنیوم به آبیاری زیادی نیاز ندارد؛ در فصل بهار و تابستان بیشتر به آبیاری نیاز دارد. هرگاه سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید اما در فصل پاییز و زمستان که اکثر گیاهان به خواب می روند و رشد کمتری دارند گیاه آدنیوم را پس از خشک شدن کامل خاک آبیاری کنید؛ هرگز گیاه را غرقاب نکنید خاک گیاه که خیس شود کافیست؛ چون آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه ها و نابودی گیاه می شود.

رطوبت کافی برای رز صحرایی به چه میزان است؟

این گیاه رطوبت دوست است محل نگهداری گیاه باید مرطوب باشد شما می توانید گیاه را در ساعت هایی که نور خورشید روی گیاه نیست اسپری کنید یا برای گیاه جزیره درست کنید؛ چون گفته می شود گیاهی رطوبت دوست است منظور این نیست یکسره خاک گیاه خیس باشد منظور مرطوب بودن هوای اطراف گیاه است.

تامین رطوبت مورد نیاز گیاه با ساخت جزیره:

تشت یا زیرگلدانی بزرگی انتخاب می کنیم از سنگریزه پر می کنیم و تشت را پر از آب می کنیم؛ گلدان را وسط تشت روی سنگ ریزه ها قرار می دهیم، هرگاه آب داخل ظرف تبخیر شد مجددا آنرا پر از آب می کنیم هرگز اجازه ندهید تشت خشک باشد. همیشه ظرفی که بعنوان جزیره در نظر گرفته اید باید پر از آب باشد، در ضمن اجازه ندهید ته گلدان شما با آب تماس داشته باشد چون ریشه ها به مرور زمان در آب می پوسند و از بین می روند.

 

روش های جادویی برای نگهداری گیاه آدنیوم در منزل

روش های جادویی برای نگهداری گیاه آدنیوم در منزل

خاک مناسب برای نگهداری از گل آدنیوم

گیاه آدنیوم خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد؛ می توان برای آدنیوم از خاک کاکتوس استفاده کرد یا ترکیبی از خاک برگ و کوکوپیت و پرلیت و شن و ماسه برای گیاه آدنیوم عالی است؛ هرگاه ریشه های گیاه از ته گلدان خارج شد گلدان گیاه را در فصل بهار یا تابستان تعویض کنید.

زمان مناسب کودهی گل آدنیوم

  • در فصل رشد گیاهان بهار و تابستان، هر ماه گیاه را با کود های موجود در بازار تقویت کنید.
  • در شش ماهه دوم سال پاییز و زمستان که گیاه به خواب رفته نیازی به کود دهی ندارد.

هرس آدنیوم (گل رز بیابانی)

گیاه را می توانید هرس کنید تا گیاهی زیباتری داشته باشید و از شاخه های هرس شده برای قلمه گیاه استفاده کنید. می توانید تا قبل از رسیدن بهار یا بهار گیاه را هرس کرد.

تکثیر گیاه آدنیوم از چند طریق انجام می شود :

(بذر، پیوند، قلمه ساقه و خواباندن هوایی)

این گیاه یه نوع ساکولنت به حساب میاد اما از خانواده خرزه هاست و جز گیاهان سمی به شمار می رود. پس برای تکثیر گیاه یا تعویض گلدان حتما از دستکش استفاده کنید. همچنین اگر کودکی دارید یا حیوان خانگی دارید از گیاه دور نگهش دارید.

روش هایی که گفته شد کار تخصصی است اما شما خواستید این گیاه را تکثیر کنید می توانید از طریق بذر اقدام کنید.

تکثیر با قلمه:

می توان قلمه ای سالم و سرحال جدا کرده و در خاک سبک بکارید شما می توانید در روش قلمه از چند قلمه مختلف را باهم کاشت تا رنگهای گوناگونی داشته باشید. پس از کاشت خاک گیاه را همیشه نمدار نگه دارید دقت داشته باشید که هرگز نیاز به غرقابی کردن خاک نیست. در این روش ساختار گوشتی گیاه تشکیل نمی شود اما با پیوند زدن چند رنگ با هم شما می توانید گلدان رنگی رنگی از آدنیوم داشته باشید.

 

همچنین بخوانید: رازهایی که برای نگهداری گیاه آرالیا باید بدانیم

 

تکثیر گیاه آدنیوم با بذر: در این روش یک گیاه کامل را خواهید داشت؛

اگر چند نوع گیاه آدنیوم را باهم نگهداری می کنید می توانید از بذرهای گیاه خودتون استفاده کنید چون گیاه جفتی رشد می کنید و به تنهای بذر تکثیر نمی شود؛ بذر ها را در خاکی سبک کاشته و همواره خاک را مرطوب نگه دارید پس از چند هفته جوانه ها تشکیل می شود اما سالها طول می کشد تا گیاهی بالغ و بزرگ داشته باشید.

مشکلات و بیماری های گیاه آدنیوم:

  • عدم گل دهی گیاه از نور ناکافی و کم محیط است شرایط نوری گیاه را بیشتر کنید حداقل 4 الی 6 ساعت نور فراوان و هوای آزاد گیاه دریافت کند.
  • زرد شدن برگهای آدنیوم: زرد شدن برگ آدنیوم می توان از آبیاری زیاد یا آبیاری کم باشد بررسی کنید اگر به گیاه خیلی آب می دهید آبیاری را کمتر کنید و اگر به گیاه خشکی می دهید آبیاری را بهار و تابستان زیادتر کنید.
  • شل شدن تنه آدنیوم: از آبیاری زیاد و قارچی شدن گیاه است تمام برگها و ساقه گیاه را ازش جدا کنید چند هفته گیاه را بدون آب در محلی خنک نگهداری کنید پس از سلامتی تنه مجددا گیاه را بکارید تا بتواند باز جوانه بزند.

امیدوارم مطالبی که گفته شد بتواند در بهتر نگهداری این گیاه به شما کمک کند، مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید.

سوالی داشتید کامنت بگذارید؛ روز و روزگاران خوش خدانگهدارتون

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

بذر شیرین بیان را با خواص مدر و عرق آور، ضد سرفه، رفع نفخ و مشکلات معده، درمان تنگی نفس و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0