هلو و خواص آن را بشناسیم

1938 بازدید
25 بهمن 96
آلاله

هلو و خواص آن را بشناسیم !

درخت هلو درختی است به ارتفاع حداکثر 10 متر که برگ‌های آن باریک، دراز و دندانه دار با کناره‌های مواج و برگشته به طول تا 15 سانتیمتر و عرض 3 سانتیمتر می باشند. گل‌های درشت و صورتی رنگ گیاه قبل از برگ در ابتدای فصل بهار ظاهر می شوند. میوه ها گرد و تقریبا درشت و به دو صورت کرکدار و بدون کرک هستند. رنگ میوه ها زرد تا زرد متمایل به ارغوانی و یا مخلوطی از این دو رنگ است که بویی مطبوع و طعمی بسیار خوشمزه دارند.

در وسط میوه هسته بزرگ و چوبی قرار دارد که طول آن به 2 سانتیمتر می‌رسد. رنگ هسته قرمز مایل به قهوه ای است و درون آن مغزی وجود دارد. هلو در اصل بومی چین است که بعدها از راه جاده ابریشم به ایران و نواحی مدیترانه منتقل شد.

تاریخچه :

درخت هلو در حقیقت بومی چین است و حداقل هزار سال قبل از میلاد مسیح در نوشته های چینی از آن یاد شده است. هلو یکی از میوه های مورد علاقه امپراتورهای چین بوده است. هلو در قرن 16 میلادی توسط اسپانیایی ها به آمریکا و در قرن 17 به انگلستان و فرانسه برده شد. به هرحال نظریات مختلفی راجع به موطن اصلی درخت هلو وجود دارد. ولی اکثرا بر این باورند که درخت هلو مربوط به نواحی آسیایی از جمله چین، ایران، افغانستان و نواحی مرکزی و شرقی آسیاست.

هلو و خواص آن را بشناسیم

هلو و خواص آن را بشناسیم

داروشناختی و اثرات مهم :

  • برگ هلو قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور، کرم کش، مسهل، مسکن و به صورت خوراکی درمان کننده گاستریت، سیاه سرفه، برونشیت و همچنین ضد استفراغ است. پودر برگ نیز جهت درمان زخم‌ها استفاده می‌شود. برگ ها باید در خرداد و تیرماه جمع آوری و خشک شوند.
  • گل های گیاه ادرار آور، ضد کرم و مسکن می باشند و به صورت خوراکی برای درمان یبوست و رفع ادم مصرف می شوند.
  • دانه ها دارای خاصیت ضد آسم، ضد سرفه، ملین، مسهل، مسکن هستند و به صورت خوراکی جهت رفع یبوست افراد کهنسال، به عنوان ضدسرفه، تسکین آسم و مشکلات قاعدگی مصرف می شوند.
  • پوست ساقه ملین، ادرارآور، خلط‌ آور و مسکن بوده و به صورت خوراکی در درمان استریت، رفع سیاه سرفه، سرفه و برونشیت موثر است.
  • ریشه نیز برای درمان ادم و یرقان استفاده می شود.
  • پوست ساقه باید در بهار جمع‌آوری و سپس خشک شود.

موارد استفاده دیگر از درخت هلو به قرار زیر است :

از برگ درخت می توان جوهرهای زرد و سبز و از میوه هلو جوهرهای خاکستری تیره و سبز تهیه نمود. از مغز دانه هلو روغنی استخراج می شود که مانند روغن بادام می تواند در کرم‌های پوستی مورد استفاده قرار گیرد. از صمغ ساقه درخت چسب تهیه می گردد. از له شده برگ های هلو جهت تمیزکردن و برطرف کردن بو های نافذ و قوی مانند سیر و یا میخک از ظروف استفاده می کنند.

مصارف خوراکی قسمت های مختلف درخت هلو :

تمام قسمت های درخت هلو، از جمله گل، میوه، دانه، صمغ، روغن و پوست ساقه و ریشه به شکل دارویی یا خوراکی به اشکال مختلف مورد استفاده هستند. میوه به صور مختلف خام یا پخته و به شکل بستنی، مربا، پای و کیک ها مصرف می شود. گل های هلو را به صورت خام یا پخته می توان به سالاد اضافه و یا برای تزیین آن استفاده نمود و یا به صورت دم کرده و چای مصرف کرد. همچنین صمغ درخت را گاهی به صورت جویدنی استفاده می کنند.

 

همچنین بخوانید:  فواید فوق العاده هلو برای سلامتی

 

سمیت و عوارض جانبی :

هسته هلو بسیار تلخ است و تلخی آن مربوط به گلوکزیدهای سیانوژنیک می باشد که با هیدرولیز کردن مواد آن تولید اسید سیانیدریک می کند. به همین دلیل خوردن آن ممکن است باعث مسمومیت و حتی منجر به مرگ شود. مکانیسم عمل بدین صورت است که گلوکزیدهای سیانوژنیک موجود در مغز دانه توسط آنزیم هیدرولیز کننده که در همان مغز دانه هستند، در شرایط محیط اسیدی (معده) و حرارت بدن پس از مدت کوتاهی هیدرولیز شده و اسید سیانیدریک، گلوکز و آلدهیدبنزوئیک تولید می شود.

در صورتی که مقدار مغز دانه مصرفی زیاد باشد، اسید سیانیدریک تولیدشده با جذب سریع در بدن باعث مسمومیت و مرگ می گردد. بنابراین باتوجه به سمی بودن هسته هلو هیچگاه نباید آن را بدون مشورت با افراد آگاه به صورت دارویی مصرف نمود، میزان مصرف دارویی فرآورده های هلو کم و دارای شرایط خاص می باشند.

این سینا در کتاب قانون راجع به هلو چنین گفته است :

هلو دارای طبیعت سرد و تر است، ملین و کمی گیرندگی دارد. نارسیده اش گیرنده است (قابض است) روغنش در علاج سردرد های یک‌طرفه و چکاندن در گوش و دردهای گوش سودمند است. خوب رسیده اش برای معده خوب است و اشتها آور است و بهتر است که قبل از غذا خورند و بعد از آن چیز دیگری نخورند که خودش فاسد شود و چیزی را فاسد گرداند. خوردن افشره شکوفه و برگش داروی کرم است، رسیده اش ملین است و نارسیده قابض، بعضی عقیده دارند شهوت‌انگیز است.

نکات قابل توجه !

یکی از بهترین ماسک‌های صورت له شده میوه هلوست، به این منظور پس از استحمام هلو را پوست کنده، له کنید و به مدت 20 تا 30 دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس با آب بشویید. این کار برای طراوت پوست و جلوگیری از پیری زودرس مفید است.

استفاده از ماسک هلو از قدیم و در بسیاری از کشورهای جهان متداول بوده است. این کار می تواند هر روز و یا با برنامه مشخصی به طور مداوم صورت گیرد، این تاثیر مربوط به اسیدهای گیاهی متنوع و قابل ملاحظه موجود در هلوست که باعث حل شدن لایه های کهنه و ضخیم پوست می شود و با این عمل لایه برداری طبیعی و بدون ضرر صورت می گیرد.

یکی از ماسک های خوب برای طراوت پوست میوه هلو می‌باشد، برای این کار می توان بعد از حمام که پوست تمیز بوده و خلل و فرج  بازتر می باشند یک عدد هلو را له نموده و به مدت حدود 20 دقیقه بر روی پوست پهن نمود، سپس صورت را شست، استفاده مرتب این عمل می تواند به جلوگیری از التهابات و جوان ماندن پوست کمک نماید.

نکته :

هلو دارای مزاج سرد و تر است به همین دلیل افراد سرد مزاج باید آن را همراه مواد گرم مانند عسل، خرما، نبات و یا زنجبیل بخورند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن هسته هلو را با خواص  کاهش دهنده چین و چروک پوست، مرطوب کننده و نرم کننده پوست، مسهل و بهبود در روند هضم غذا، درمان کننده گوش درد، درمان کننده بوی بد دهان، مناسب برای درمان زخم معده، درمان کننده ریزش و شوره مو، درمان کننده سندروم پیش از قاعدگی، درمان کننده تنگی نفس، سرشار از ویتامین ای و کوچک کننده منافذ باز پوست، تصفیه کننده خون، مفید برای بیماران کلیوی، درمان کننده درد های رماتیسمی، درمان کننده آپاندیس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0