همه خواص جادویی گزنه قسمت اول

3545 بازدید
22 آذر 96
سمانه

همه خواص جادویی گزنه قسمت اول

به فارسی گزنه و در کتب طب سنتی با نام انجره و نبات النار نام برده می شود و نام محلی آن در گیلان، شمال ایران، هرتیکه است.

گزنه درشت !

به فارسی گزنه و گزنه ی دو پایه و در کتب طب سنتی با نام انجره ی کبیر و عربی آن قریص آمده است.

مشخصات گیاه گزنه :

گزنه ی درشت یا انجره ی کبیر گیاهی است چندساله و ساقه ی آن 4 گوشه و بلندی آن تا یک متر می رسد و پوشیده از تار و پرز های چسبناک و ساختمان آن به شدت لیفی می باشد و برگ های آن متقابل بیضی بزرگ نوک تیز با دندانه های درشت و رگ برگ های خیلی مشخص.

گل های آن به رنگ سبز روشن یا کمی زرد معمولا در دو پایه ی جداگانه ی ماده و نر قرار دارند، پرز ها و تار های مخروطی شکل که گیاه را پوشانیده چسبناک و گزنده است و پس از لمس کردن پرز ها به پوست دست می چسبد و ترشحات سوزاننده ای از جنس اسید فورمیک از خود وارد پوست می کند که ایجاد سوزش، خارش و ناراحتی می نماید.

خواص تخم گزنه :

تخم گزنه نرم و براق و کمی پهن و تیره رنگ است از تخم کنجد بزرگ تر و کمی شبیه تخم کتان است، گزنه ی درشت در باغ ها و نقاط سایه دار پرچین ها و کنار جاده ها و خانه ها در مناطق مختلف شمال ایران و دامنه های البرز و ییلاقات اطراف تهران به طور خودرو می روید، شاخه های جوان گزنه ی درشت خوردنی است و پس از چیدن خشک کرده در ترکیب غذای طیور استفاده می شود و به علاوه علوفه ی خوبی برای گاو های شیرده می باشد.

خواص برگ گزنه :

از برگ های جوان آن نظیر اسفناج استفاده می شود و از گل های آن قبل از رسیدن میوه به صورت له شده مخلوط با تخم مرغ پخته برای تغذیه ی جوجه ی پرندگان استفاده می شود.

همه خواص جادویی گزنه قسمت اول

همه خواص جادویی گزنه قسمت اول

ترکیبات شیمیایی گزنه :

از نظر ترکیبات شیمیایی وجود ماده ی لسیتین و گلوکوزیدی با اثر قرمز کننده ی پوست و به علاوه لعاب، تانن و فورمیک اسید و چند املاح معدنی و گوگرد در گیاه گزنه تایید شده است، از سر شاخه های گیاه ماده ی رنگی به نام اورتی سین گرفته می شود.

از نظر طبیعت حکمای طب سنتی گزنه ی درشت و گزنه ی کوچک را گرم و خشک می دانند، پرز ها و تار های گزنه درون تهی هستند و با غده ای در گیاه در ارتباط می باشد که ترشحات غده از طریق مجرای تار ها و پرز ها در تماس با پوست بدن انسان داخل پوست شده، موجب تحریک و خارش و سوزش و قرمز شدن پوست می شود و در برخی موارد پوست را زخم می کند.

خواص درمانی گزنه :

از نظر خواص گزنه ها به صورت های مختلف داخلی و خارجی مصرف می شوند، گزنه معرق و مدر و قاعده آور است و برای ازدیاد شیر مادر و عادت ماهیانه و عرق نافع است، برای نرم کردن ورم های سفت در استعمال خارجی به کار می رود، نیروی جنسی را زیاد می کند، سینه و ریه و معده را از اخلاط پاک می کند، دهانه ی رحم و گرفتگی های کبد را باز می کند و در علاج بیماری قند و بند آوردن خون ریزی موثر است.

 

همچنین بخوانید:   آشنایی با گزنه سفید و خواص و مضرات آن

 

شیره ی گیاه و جوشانده ی گیاه 30 گرم برگ گزنه ی خرد شده در 200 گرم آب تهیه و 3 -4 بار در شبانه روز خورده شود یعنی هر بار یک سوم یا یک چهارم جوشانده خورده شود آثار بسیار نافعی برای کاهش قند ادرار دارد.

خوردن دم کرده ی برگ گزنه با ما الشعیر (منظور از ما الشعیر جوشانده ی جو است به این ترتیب که مقداری جو را در 20 برابر وزن خود آب بریزند و آن قدر جوش دهند که دو پنجم آن بماند و آن را صاف کنند) برای بیماری های سینه مانند تنگی نفس و انتصاب نفس و پاک کردن سینه از اخلاط لزج و غلیظ نافع است (منظور از انتصاب نفس بیماری است که انسان نمی تواند به راحتی نفس بکشد مگر آن که راست به خط مستقیم بنشیند و گردن را راست نگهدارد و سر را بالا بگیرد تا نفس بیرون آید).

همه خواص جادویی گزنه قسمت اول

همه خواص جادویی گزنه قسمت اول

چند نسخه درمانی با برگ گزنه :

گذاردن برگ تازه ی کوبیده ی آن در بینی خون ریزی را قطع می کند و اگر 2 گرم برگ کوبیده ی گزنه با 2 گرم مرمکی مخلوط و شیاف شود بسیار قاعده آور است، ضماد برگ تازه ی آن برای بند آوردن خونروی از بینی، بر آمدگی رحم، تحلیل آبسه و دمل و سر باز کردن دمل و قطع زگیل نافع است به خصوص اگر ضماد با عسل مخلوط شده باشد، اثرش بیشتر است.

در ضمن برای رفع پیچدگی های عصب نیز مفید است، اگر ضماد برگ تازه ی آن با نمک تهیه شود برای گذاردن در محل زخم گزش سگ هار به عنوان کار های مقدماتی قبل از رسیدن به پزشک مفید است، ضماد پخته ی آن با روغن زیتون برای رفع و ورم بنا گوش نافع است، ضماد خاکستر آن با نمک برای التیام زخم ها مفید است.

ریشه ی گزنه با ما الشعیر برای پاک کردن سینه و ریه و تخم آن برای قطع سرفه و تنگی نفس و اخراج زرد آب و بلغم لزج و رفع ناراحتی های طحال و کلیه و تقویت نیروی جنسی و با سکنجبین برای تسکین درد طحال و پهلو و کلیه مفید است، دم کرده ی آن با ریشه ی شیرین بیان برای پاک کردن مثانه از چرک و خوردن تخم آن با تخم کرفس و شیر گوسفند بسیار مهیج و مقوی نیروی جنسی و اگر با تخم آن با سرکه ی رقیق خورده شود مسهل بلغم است.

دیگر خواص گزنه :

ضماد تخم آن با عسل برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی نافع است و پاشیدن گرد تخم آن و گرد برگ آن برای خشک کردن زخم های خورنده و سرطانی مفید است، گزنه برای کلیه ها و روده ها مضر است از این نظر باید با صمغ عربی و کتیرا خورده شود مقدار خوراک آن حداکثر 10 گرم و بیشتر از آن خطرناک و کشنده است.

در جوشانده ها 30 – 40 گرم برگ در 1000 گرم آب برای مصرف دو روز که به تدریج فنجان فنجان خورده شود کافی است و در صورت بروز عوارضی پس از خوردن آن باید از نوشابه های سرد و آب میوه های سرد و چیز های لعاب دار استفاده کرد ، روغن آن اثرش بیشتر از تخم آن است غرغره و مضمضه ی شیر تازه ی گزنه برای رفع التهاب لثه و ورم لوزه بسیار مفید است و در مصارف داخلی از عصاره ی گزنه 20 – 100 گرم در روز معمول است که با آب رقیق کرده و به تدریج بخورند.

ادامه دارد….

همه خواص جادویی گزنه قسمت دوم

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه گزنه را با خواص  درمان پروستات، درمان بیماری های دستگاه تنفسی، ضد اسهال، تقویت عمومی بدن، تنظیم عادت ماهانه بانوان، ضد التهاب و ضد آلرژی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0