topNotif

همه خواص جادویی گزنه قسمت دوم

2586 بازدید
22 آذر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

در مقاله “همه خواص جادویی گزنه قسمت اولبا انواع گزنه و ترکیبات شیمایی آن آشنا شدیم. در این مقاله به اثر گزنه بر چند نوع بیماری می پردازیم…

همه خواص جادویی گزنه قسمت دوم

آثار گزنه برای نقرس :

تحقیقات جدید علمی در آلمان نشان می دهد که دم کرده ی گزنه و عصاره ی گزنه برای کاهش درد نقرس مفید است، اثر گزنه برای کاهش درد نقرس خیلی فوری نیست ولی مصرف دراز مدت آن آثار قطعی در کاهش درد دارد.

دکتر جیمز دوک یکی از صاحب نظران گیاه درمانی در وزارت کشور آمریکا که خود از بیماری نقرس رنج می برد آثار درمانی و کاهش درد نقرس را برای گزنه تایید می کند ولی ترجیح می دهد که از اورتیکاسیون (زدن برگ گزنه به پوست) استفاده شود.

دوک می گوید اخیرا پس از این که یک هفته درد شدید داشتم به پزشک مراجعه کردم او قرص هایی داد که تا حدودی در کاهش درد موثر بود ولی درد نقرس در شانه های من از بین نرفت تا این که شانه هایم را با ساقه ها و برگ های گزنه شلاقی کردم یعنی اورتیکاسیون نمودم.

ابتدا سوزش های شدید حاصله در اثر تماس گزنه با پوست موجب شد که فورا درد نقرس را دیگر حس نکنم یعنی درد را تحت الشعاع قرار داد ولی پس از یک شب درد به کلی رفع شد به طوری که روز بعد چندین کیلومتر بدون درد دویدم و هیچ دردی احساس نکردم.

 

همچنین بخوانید:   همه خواص جادویی گزنه قسمت اول

 

اثر گزنه در فشار خون :

گزنه از گیاهان مدر است، در آلمان که کار گیاه درمانی از سایر کشور ها پیشرفته تر و گسترده تر است مرسوم می باشد گزنه را برای کاهش فشار خون تجویز می کنند، فشار خون یک اختلال جدی است که باید خیلی زود کنترل شود.

اگر در نظر دارید با مصرف گزنه درمان شوید بهتر است طبق مشورت و نظر کارشناس گیاه درمانی و پزشک حاذقی کار را هرچه زودتر آغاز کنید، گزنه از شوید سالم تر و کم ضرر تر است ولی به هر حال مصرف کلیه ی مدر ها پتاسیم بدن را که از عناصر بسیار لازم و ضروری است سریعا خارج می سازند.

بنابراین اگر گزنه مصرف می کنید حتما از خوراکی های غنی از پتاسیم نظیر سبزی های برگی و موز و خرما در رژیم غذایی خود استفاده کنید، زنان باردار و مادران شیرده باید از خوردن دارو ها و گیاهان دارویی مدر اجتناب کنند.

اثر گزنه در درمان ناراحتی های قلبی ناشی از جمع شدن مایع :

معمولا پزشکان برای درمان ناراحتی های قلبی ناشی از جمع شدن آب دارو های مدر تجویز می کنند، درمان ناراحتی های قلبی مستلزم دقت زیادی است اگر در نظر دارید از گزنه در این قبیل موارد استفاده کنید این کار را زیر نظر متخصص حاذقی انجام دهید.

گزنه برای درمان تب یونجه :

یک پژوهش جدید در دانشکده ی طبیعت درمانی در پرتلند آمریکا نشان می دهد که مصرف دو کپسول هریک دارای 300 میلی گرم گزنه ی خشک منجمد موجب می شود که علایم و ناراحتی های تب یونجه به کلی از بین برود این کپسول ها در بازار وجود ندارد و فقط در مراکز تحقیقاتی برای کار های پژوهشی تهیه و مصرف می شود ولی به جای کپسول ها می توان از دم کرده ی گزنه استفاده کرد که همان اثر را خواهد داشت اخیرا تی بگ هایی (چای کیسه ای) از گزنه تهیه و تولید می شود که اثرات درمانی فراوانی به همراه دارد.

همه خواص جادویی گزنه قسمت دوم

همه خواص جادویی گزنه قسمت دوم

اثر گزنه در رفع ناراحتی های قبل از عادت ماهیانه :

گزنه ممکن است برای رفع ورم شدید و ناراحتی های قبل از عادت ماهیانه که در اثر جمع شدن و تراکم مایع ایجاد می شود کمک کند و برای این کار باید چند روز قبل از آغاز عادت ماهیانه از دم کرده ی گزنه مصرف شود.

گیاه گزنه مقدار زیادی ویتامین ث می باشد و برای درمان ناراحتی های ناشی از کمبود ویتامین ث بسیار موثر است یک پژوهش علمی در آلمان نشان می دهد که عصاره ی گزنه ممکن است علایم ورم های غیر سرطانی پروستات را رفع کند.

مقدار و نحوه ی مصرف گزنه :

برای تهیه ی عصاره ی گزنه در درمان نقرس و رفع ورم پروستات کافی است آب و عصاره ی گزنه تازه را در دستگاه عصاره گیری سبزی به دست آورید و مصرف کنید.

برای تهیه ی دم کرده ی گزنه در درمان فشار خون و رفع جمع شدن آب در بیماری های قلبی و تب یونجه 1 -2 قاشق مربا خوری پودر گیاه خشک گزنه را در یک پیمانه (220 گرم) آب جوش 15 دقیقه خیس کنید و 2 پیمانه در روز بخورید.

نکته :

گزنه به کودکان زیر دو سال نباید داده شود و برای کودکان بزرگ تر و اشخاص بزرگ تر از 65 سال با مقدار کم شروع و به تدریج تا حد مجاز افزایش داده شود.

 

همچنین بخوانید:  گیاه گزنه و خواص آن

 

نکات احتیاط آمیز در مصرف گزنه :

  • سوزانندگی گزنه مسئله ای است که برای مقابله با آن لازم است که موقع چیدن گیاه با دست کش و چکمه و شلوار بلند عمل شود، در مواردی که در اثر تماس گزنه سوزش شدید پوستی ایجاد شده باشد می توان از عصاره ی گزنه روی پوست مالید آرام خواهد شد و یا با له شده ی گیاهانی نظیر مریم گلی، نعنا و رزماری موضع را ماساژ داد.
  • مصرف دم کرده ی غلیظ گزنه یعنی زاید بر حد مجاز ممکن است موجب تحریک معده و سوزش پوست و در برخی موارد شاش بند شود در برخی از رژیم های لاغری برای کاهش آب بدن خوردن گزنه توصیه بهداشتی نیست.
  • کاهش وزنی که در اثر خروج شدید آب بدن ایجاد شده باشد ضمن این که ایجاد عوارض عدم تعادل پتاسیم می کند بی درنگ پس از قطع رژیم وزن به حالت اولیه بر می گردد، بهترین راه کنترل وزن کاهش کالری روزانه با خوردن غذاهای کم چربی خوراک های غنی از الیاف گیاهی، ورزش های هوازی و پیاده روی منظم می باشد،
  • گزنه در مورد خرگوش موجب تحریک انقباض رحم می شود بنابراین از نظر احتیاط، زنان باردار نباید آن را مصرف نمایند، طبق توصیه ی سازمان نظارت بر خوراک و دارو در آمریکا به استثنای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان کمتر از دو سال و اشخاصی که از سایر انواع دارو های مدر استفاده می کنند مصرف گزنه برای بقیه اشخاص در حد مجاز بلا مانع است مشروط بر این که زیر نظر متخصص و پزشک عمل شود.

عرق گزنه :

عرق گزنه دارای تمام خواص درمانی برگ گیاه گزنه می باشد، این عرق گیاهی که نتیجه استحصال تقطیر برگ های گزنه است مقوی اعصاب و قلب و دفع کننده ی خلط خونی و کاهش دهنده ی قند خون و درمان عفونت های پوستی و زیاد کننده استحکام لثه ها و ازدیاد شیر مادر و تنظیم کننده ی اعمال پروستات می باشد، میزان مصرف آن سه فنجان در شبانه روز و قبل از صرف غذا است.

ادامه دارد….

همه خواص جادویی گزنه قسمت سوم

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گزنه را با خواص قطع شدن قاعدگی در زنان، بندآورنده هر گونه خونریزی داخلی، علاج بیماری قند، جلوگیری از ریزش مو، تسکین دهنده دردهای عضلانی و استخوانی، رفع بیماری های پوست، ازدیاد ادرار، رفع اخلاط خون، درمان پروستات، افزایش دهنده گلبولهای قرمز خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0