topNotif

همه چیز درباره خواص پیاز عنصل

44307 بازدید
24 آذر 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

همه چیز درباره خواص پیاز عنصل یا گیاه اسقیل

پیاز عنصل (Squill) که با نام های دیگری چون گیاه اسقیل و سیل دریایی نیز شناخته می شود، از تیره سوسنیان بوده که پیاز آن بزرگ و در هوای سرد دوام دارد. برگهایش شبیه به برگ نرگس است و در فصل بهار هم گل می دهد. پیاز عنصل یکی دیگر از گیاهان دارویی است که البته سمی می باشد و باید در مصرف آن احتیاط كرد. از عنصل سفید و تركیبات خالص شده آن به عنوان یك داروی قلبی استفاده درمانی می شود و نوع قرمز آن را به عنوان یك سم حیوان كش می شناسند. حال در این مقاله با خواص پیاز عنصل آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه عنصل

عنصل (با نام علمی Urginea maritima) گیاهی است، زیبا از خانواده لاله یا سوسنیان (Liliaceae) و دارای پیاز بزرگ و حجیم كه در شنزارهای سواحل دریاها و مكان هایی از این دست می روید. مشخصه عنصل، این است كه قسمتی از پیاز حجیم آن در داخل خاك و قسمتی دیگر معمولا خارج از خاك قرار دارد.

پس از پژمرده شدن برگ ها، ساقه مولد گل از وسط پیاز خارج می شود. این ساقه منتهی به گل های كوچك، به رنگ های سفید یا سفید مایل به خاكستری است كه به طور فشرده در طول محور گل قرار دارد و در قسمت انتهای آن به صورت خوشه دراز ظاهر می شود. هر گل آن دارای پوششی مركب از ٦ قطعه بیضوی است و درون آن، ٦ پرچم با بساك مدور و مادگی محتوی ١٠ تا ١٢ تخمك جای دارد. میوه، پوشینه به رنگ قهوه ای زیتونی، دارای ٣ خانه و محتوی ٣ تا ٤ دانه گرد و تیره رنگ در هر خانه است. برگ های این گیاه كه در بهار پدید می آیند، ظاهری دراز با كناره صاف و منتهی به نوك تیز دارند وقسمت فشرده ای را بر روی پیاز به وجود می آورند.

 
همه چیز درباره خواص پیاز عنصل

همه چیز درباره خواص پیاز عنصل

 

محل رویش و پراکنش گیاه عنصل

گیاه عنصل در نقاط مختلف سواحل مدیترانه و آفریقای شمالی می روید و در نواحی مدیترانه به صورت خودرو بهره برداری می شود. از رویش آن در استان های جنوبی ایران (خوزستان و فارس) گزارش شده است.

اندام مصرفی گیاه عنصل

اندام مصرفی گیاه عنصل پیاز آن می باشد که دارای خواص دارویی و درمانی است. عنصل شامل فلس های خشک شده پیاز، بیشتر به صورت خلال، تا طول حدود 5 سانتی متر به رنگ سفید مایل به زرد، براق و شکننده است گه به راحتی پودر می شود. پودر پیاز عنصل به رنگ سفید كرمی، بدون بو و دارای طعمی تند و تلخ است.

تركیبات شیمیایی موثر پیاز عنصل

از تركیبات شیمیایی موثر پیاز عنصل می توان به گلیكوزیدهای قلبی از دسته بوفادنولیدها (١ تا ٣ درصد)، فلاونوئیدها و پلی ساكاریدها اشاره کرد.

خواص درمانی پیاز عنصل

مدر بول و حیض قوی می باشد، یعنی افرادی که باردار هستند نباید مصرف کنند زیرا باعث سقط می شود، مقوی معده، در رفع خون مردگی زیر پوست هم موثر است. همچنین، برای رفع تنگی نفس، سرفه کهنه، بیماری های سیاتیک، درد مفاصل و نقرس، درد شقیقه و سردرد، صرع، سنگ مثانه و گرفتگی مجاری ادراری مفید است.

نوشیدن دو قاشق عسلی که پیاز عنصل در آن پخته باشد، برای رفع درد معده، سو هاضمه، تقویت معده، یرقان، سرفه کهنه، مشکل دفع بول اثر قطعی دارد، اگر برگ این گیاه را در عسل بجوشانید و قوام بیاید برای تنگی نفس موثر است و پاشیدن آب برگ های آن یا آبی که در آن پیاز و برگ عنصل را جوشانده اند برای فرار حشرات مفید است.

   

همچنین بخوانید:  ماسک های طبیعی برای تقویت مو

   

دیگر خواص پیاز عنصل

ضماد کوبیده پیاز عنصل مخلوط با عسل و کمی گوگرد برای جرب و تاول های ترشح دار پوست نیز خارش و کچلی مفید است. ضماد پیاز عنصل که با زفت و حنا تهیه شده باشد برای معالجه دانه های روی سر اطفال که مرهم آن را کپه یا سودا می گویند، بسیار مفید است و پخته آن در سرکه برای کشتن موش ها بکار می رود، از این جهت به آن پیاز موش می گویند.

همواره شپش، مورچه، مگس و مار از این گیاه دوری می کنند به این صورت که مقداری از این گیاه را کوبیده در محل قرار داده، این ها از محل دوری می کنند.

پیاز عنصل و تقویت مو

در طب سنتی درمان های نسبتا مناسبی هم برای پیشگیری از ریزش مو و هم افزایش روند رویش مو وجود دارد. البته این درمان ها زمان بر هستند. یکی از درمانی‌ترین خواص‌های این ریشه گیاهی، برای بهبود ریز‌ش‌های موی سکه‌ای است. افرادی که این نوع از ریزش های سکه‌ای مو را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که در این نوع از ریزش موهای سکه‌ای پوست سر به مرور سفت و سخت می‌شود و حالت چرم‌گونه پیدا می‌کند. درمانگران طب سنتی استفاده از پیاز عنصل در موضع ریزش مو را موجب ضعیف شدن و قرمز شدن پوست می دانند و معتقدند، استفاده از پیاز عنصل در ناحیه ریزش، موجب رویش مجدد موها می‌شود.

کاربردی ترین داروی تهیه شده از پیاز عنصل

کاربردی ترین داروی تهیه شده از پیاز عنصل دارویی به نام شربت صدری است که از ترکیب سرکه، عسل و پیازعنصل به دست می‌آید. این دارو برای درمان تنگی نفس و از بین بردن رطوبت بیش از حد بدن بسیار مفید است.

اگر می خواهید ابروانی پر پشت داشته باشید از روغن عنصل که با استفاده از گیاه پیاز عنصل و در مدت یکسال خوابانیدن این گیاه در روغن کنجد و زیتون به دست می آید، استفاده کنید. همچنین برای تقویت و تحریک پیاز موی سر نیز استفاده می شود و مصرف آن می تواند موجب تسریع رویش موها و تقویت آنها شود.

 فراموش نکنید:

  • برای معالجه بهق از کوبیده پیاز عنصل در سرکه و مالیدن آن در حمام استفاده شده و بسیار مفید هم هست. بهق به نقطه‌ها و خال‌های سفید پدید آمده در بدن گفته می‌شود که شبیه پیسی است که اگر نوک سوزن به آن فرو شود خون خارج می گردد یا لکه های سیاه که اگر ماساژ داده شوند پوسته از آن جدا می شوند.
  • پیاز عنصل با ریشه هایش در سرکه برای معالجه ترکیدگی پوست دست در اثر سرما در زمستان نافع است.
  • در قدیم معروف بود که اگر پیاز عنصل را زیر درخت انگور بکارند موجب اصلاح میوه آن شده، و اگر زیر درخت به و انار بکارند، مانع از ریختن شکوفه ها و باروری بیشتر درخت می شود.

نکته: باید مراقبت‌های زیادی هنگام مصرف گیاه عنصل داشته باشید. این گیاه در صورتی که روی پوست مالیده شود موجب زخم شدن پوست می‌شود. و حتی ممکن است موجب تاول زدن نیز شود.

   

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

پیاز عنصل را با خواص درمان کچلی، تقویت رشد مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

21
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0