همه چیز درباره زخم بستر

6702 بازدید
09 آذر 96
سمانه
,

همه چیز درباره زخم بستر و راه های درمان آن

زخم بستر در اثر قرار گرفتن یک وضعیت ثابت برای مدت زمان طولانی و در نتیجه وارد شدن فشار بیشتر به ناحیه ی در تماس با سطح و اختلال گردش خون و درگیری بافت ها می شود. زخـم بستر بیشتر در نواحی شانه، آرنج، قسمت تحتانی باسن، ستون فقرات و پاشنه پا دیده می شود. زخم در ناحیه پاشنه پا و آرنج و شانه زمانی ایجاد می شود که فرد بیمار به صورت طاق باز بخوابد، همچنین افرادی به مدت طولانی از ویلچر استفاده می کنند بیشتر در ناحیه کمر و باسن و پاها به زخم بستر دچار می شوند.

در صورتی که فشار وارده به موضع، با ماساژ کاهش داده شود، از آسیب دیدگی سلول ها و در ناحیه زخم بستر جلوگیری می شود، در غیر این صورت ناحیه مذکور ابتدا قرمز رنگ می شود و در مرحله بعدی سوزش و خارش ایجاد می کند و محیط گسترده یافته و رنگ آن تیره تر می شود و ترک ایجاد می گردد. در صورتی که در این مرحله ماساژ و پانسمان انجام نگردد، زخم ها عفونی شده و عفونت به مرور زمان باعث از بین رفتن نسج ها و نمایان شدن استخوان ها می گردد.

در صورتی که به افرادی که برای مدت طولانی بستری هستند و قادر به حرکت و کنترل و دفع ادرار و مدفوع نیستند توجه لازم نشود، زخم ها عفونی می گردد.

همه چیز درباره زخم بستر

همه چیز درباره زخم بستر

درمان زخم بستر :

بهترین درمان برای این افراد این است که برای آنها از ملحفه و لباس کهنه استفاده نکنید چون سریع چروک می شود و این چروک ها فرآیند ایجاد چرک و زخم را تسریع می گرداند و برای تشک آن ها از ملحفه های نو استفاده کرده و چهار طرف آن را کش بدوزید و زیر تشک قرار دهید تا پارچه ملحفه، چروک نگردد و همچنین تشکی از ارزن زیر بدن آن ها قرار دهید.

پوست این افراد را روی تشک، با شامپو بچه که ملایم تر است، شستشو دهید، بعد از آن نیز پوست را با سشوار خشک و گرم کنید و بدن را با روغن حیوانی اصل یا زیتون که غیر مستقیم گرم شده ماساژ بدهید، و با چراغ مطالعه یا سشوار گرم کنید. این کار باعث پر خون شدن پوست می شود و مانع از ایجاد زخم بستر می شود.

برای پیشگیری می توانید روی قسمت هایی که فشار بیشتر است پودر بچه بزنید. این کار از تماس پوست با ملحفه جلو گیری می کند. پس پیشگیری بهتر از درمان است. توجه داشته باشید در زمانی که زخم باز است نمی توان از پودر بچه استفاده کرد و فقط زمانی مجاز به استفاده از پودر هستید که فقط پوست قرمز شده باشد و هیچ زخمی ندارد.

 

همچنین بخوانید:  انواع بیماری های انگلی پوستی و راه های درمان آن

 

زخم بستر را در منزل با رعایت چند نکته می توان کنترل کرد :

  • برای این افراد از بالشت ارزن و تشک ارزن یا مواج استفاده کنید.
  • هر دو ساعت بیمار را ماساژ داده و وضعیت وی را تغییر دهید و حتما ملحفه را کاملا صاف و عاری از هر چین خوردگی نمایید.
  • در صورت نداشتن اسهال، رژیم های غذایی حاوی ویتامین ث و انگور و شیر و ماست قارچ کفیر را برای بیمار رعایت کنید، زیرا دارای بالاترین میزان پروتئین است.
  • ملحفه و لباس را ضد عفونی و اتو کنید.
  • خشکبار را آسیاب کرده و به آنها بدهید، تا دچار یبوست نشوند، زیرا دفع مدفوع این افراد باید حتما نرمال باشد.
  • موقع غذا خوردن باید توجه داشته باشید خرده های نان روی تخت نریزد، هم باعث میکروب و هم ایجاد زخم می شوند.
  • با استفاده از مواد غذایی سالم، مقاومت بدنشان را بالا برید.
  • آرامبخش های گیاهی به آنها بدهید.

درمان زخم بستر با داروهای گیاهی:

عسل طبیعی :

عسل دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی و کاهش خارش و همچنین باعث تسکین و بهبود زخم می شود. عسل می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. برای این کار یک لایه ضخیم  از عسل را روی زخم بستر قرار داده و سپس با یک پانسمان تمیز آن را پوشش دهید. این درمان را یک بار در روز انجام دهید. هرگز عسل را برای رفع زخم بستر و بهبود آن فراموش نکنید. زیرا عسل طبیعی با خواص زیاد، در این امر بسیار مفید است.

zakhm bestar2 attarak phoo

همه چیز درباره زخم بستر

آلوئه ورا :

آلوئه ورا خواص تسکین دهندگی دارد و می تواند به بهبود زخم کمک کند. همچنین وجود رطوبت در آلوئه ورا، سبب رطوبت رسانی به پوست آسیب دیده و بهبود سریع زخم خواهد شد.

ابتدا آلوئه ورا را برش بزنید و سپس ژله داخل آن را بر روی منطقه زخم شده بمالید. چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید تا ژله روی منطقه آسیب دیده خشک شود، سپس با یک پارچه مرطوب ژله را از روی محل زخم تمیز نمایید. این کار را روزی سه بار تکرار نمایید تا نتیجه آن را ببینید.

زردچوبه :

زردچوبه را در این بیماران به صورت منظم استفاده کنید. زردچوبه روند درمان زخم بستر را سرعت می بخشد. همچنین دارای خاصیت ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان است که به بدن کمک می‌کند با علایم عفونت مقابله کند، نواحی آسیب دیده را با آب استریل بشویید، و با مقدار کافی از پودر زردچوبه زخم را بپوشانید و روی ناحیه مورد نظر را بانداژی قرار دهید. برای تسریع بهبودی روزی سه بار این کار را تکرار کنید. یا در شیر داغ مقداری زردچوبه ریخته و روزی دو بار بیمار بنوشد.

عرقیات گیاهی درمان گر زخم بستر :
  • عرقیجات گیاهی مثل عرق شاه پسند، همیشه بهار، بنفشه ی سه رنگ، عرق کنگر، عرق عناب که موجب ترمیم پوست و جلوگیری از زخم شدن می شود.
  • اکلیل کوهی که ضد عفونی کننده و ضد خارش بوده.
  • عرق بومادران از خونریزی جلوگیری کرده و ضد عفونت و چرک زخم بوده و موجب تقویت بدن می شود.
  • عرق بابا آدم ضد التهاب و ضد باکتری می باشد.
  • ضماد برگ شنبلیله برای دفع چرک زخم اثر بسیار خوبی دارد و عرق آن برای تقویت بدن بعد از دوره ی نقاهت این بیماران مفید بوده.
  • آویشن ضد درد بوده و خون را در بدن به جریان می اندازد.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مومیایی را با خواص تقویت عمومی بدن، تقویت کلیه، تقویت قدرت باروری، قطع خونریزی معده، تسکین درد زانو، درمان فلج و سستی اعضای بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0