topNotif

همه چیز درباره فشار خون

1926 بازدید
11 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

همه چیز درباره فشار خون و نحوه اندازه گیری فشار در خانه

منظور از فشارخون که پزشکان بیان می کنند مقدار فشاری است که در رگ های بزرگ خون توسط تلمبه ای به نام قلب ایجاد شده است، به طور کلی هر چه فشار خون شما پایین تر باشد شما در طولانی مدت سالم تر خواهید بود، مگر در موارد بسیار نادری که فشار خون خیلی پایین یکی از قسمت های بیماریشان است.

سیستم گردش خون !

اکسیژنی که در هوای موجود در ریه ها قرار دارد توسط خون برداشته می شود. اکنون خونی که دارای اکسیژن است وارد قلب می شود و قلب هم مانند یک تلمبه این خون را به همه قسمت های بدن از طریق رگ هایی به نام شریان می فرستد. رگ های بزرگ به شاخه های کوچک تقسیم می شوند. این شاخه های کوچک هم به شاخه های کوچک تر و باز هم کوچک تر انشعاب پیدا می کنند و در نهایت شبکه ای از رگ های کوچک به نام مویرگ را پدید می آورند. این شبکه مویرگ ها از کنار تمام سلول های بدن عبور کرده و به سلول ها اکسیژن می رساند تا سلول ها هم از این طریق بتوانند انرژی مورد نیاز خود را تامین نمایند.

وقتی خون اکسیژن خود را به سلول ها می دهد و بدون اکسیژن می شود از طریق رگ هایی به نام ورید به قلب بر می گردد. قلب دوباره این خون بدون اکسیژن را به ریه ها می رساند تا از آنجا اکسیژن به دست آورد.

در طی هر ضربان قلب، عضلات قلب منقبض شده تا خون را به همه جای بدن برسانند. فشاری که در حین انقباض قلب تولید می شود دارای حداکثر فشار است که به آن فشار سیستولیک (ماگزیمم) می گویند. سپس عضلات قلب شل و منبسط شده و فشار به حداقل می رسد که به آن فشار دیاستولیک (مینیموم) گفته می شود. در هنگام اندازه گیری فشار خون شما هم فشار سیستولیک یا ماگزیموم و هم فشار دیاستولیک یا مینیموم اندازه گرفته می شود.

همه چیز درباره فشار خون

همه چیز درباره فشار خون

اندازه گیری فشار خون !

اکثر مردم حداقل یک بار فشار خونشان توسط پزشک یا پرستار اندازه گیری شده است. شما ممکن است فشار خون تان را توسط دستگاهی که خریده اید اندازه گرفته باشید. گرچه بهترین و ایده آل ترین روش اندازه گیری فشار خون اندازه گیری واقعی فشار موجود در شریان های بزرگ می باشد اما واضح است که این کار نیاز به تخصص و به کار بردن سوزن های مختلف دارد. با این حال می توان انعکاس دقیقی از فشاری که در رگ های بزرگ تلمبه می شود را از راه ساده تری به دست آورد.

این راه ساده چیزی نیست جز استفاده از یک دستگاه فشار سنج پزشکی که در مطب پزشکان وجود دارد و امروزه بسیاری از مردم هم در خانه هایشان از آن استفاده می کنند. برای استفاده از این دستگاه ابتدا بازوبند آن را به دور بازو پیچیده سپس توسط تلمبه مخصوص این بازوبند باد می شود تا جریان خون به طور موقت در بازو قطع گردد. سپس پزشک گوشی خود را روی شریان و زیر بازو بند قرار می دهد. سپس به آهستگی پیچ خروجی هوا را باز می کند تا باد بازوبند کم کم خالی شود. در طی این مدت پزشک با گوشی خود صدای بازگشت مجدد جریان خون به بازوی شما را گوش می دهد. اولین صدایی که شنیده می شود منطبق با ماگزیمم شما می باشد. بعد از چند ضربان، صدا ها قطع می گردند. لحظه ای که صدا ها قطع می شوند منطبق است با فشار مینیموم که شما دارید.

صدا هایی که پزشک از طریق گوشی خود می شنود در اثر جریان خون موجود در شریان جلوی مفصل آرنج پدید می آیند، به این صداها کوروتکوف گفته می شود، دلیل نامگذاری آن نیکلای کوروتکوف پزشک ارتش روسیه است که صد سال پیش روشی برای شنیدن صدا ها ابداع کرد.

درجه جیوه ای که در دستگاه فشار سنج وجود دارد این امکان را به ما می دهد که بتوانیم مقدار فشار ماگزیموم و مینیموم را اندازه گیری و یادداشت نماییم. فشاری که در بازوبند به کار برده می شود را توسط میلیمتر جیوه اندازه گیری می کنند یعنی جیوه در درون لوله شیشه ای به سمت بالا تلمبه زده می شود.

واضح است که از آنجایی که این روش اندازه گیری فشار خون یک روش غیر مستقیم است نمی تواند به طور دقیق اندازه فشار خون را به ما اعلام کند، حتی گاهی اوقات عدد به دست آمده خیلی از عدد واقعی متفاوت است مخصوصا در افرادی که دارای بازو های بزرگی هستند. اگر محیط دور بازو های شما از 35 سانتی متر بیشتر باشد بازوبند دستگاه نمی تواند در هنگام باد شدن جریان خون را به طور کافی و مناسب قطع نماید در نتیجه عددی که خوانده می شود بیشتر از میزان فشار خون واقعی شما خواهد بود. با این حال در طی سالیان متمادی مشخص شده که این روش اندازه گیری غیر مستقیم فشار خون وسیله ای دقیق برای پیش بینی احتمال ابتلا افراد به سکته قلبی یا مغزی می باشد.

 

  همچنین بخوانید: توصیه های جدی درباره فشارخون و تنظیم فشارخون  

 

اخیرا دستگاه های کوچک و الکترونیکی برای اندازه گیری فشار خون ساخته شده است که از جیوه استفاده نمی کنند. گرچه بسیاری از این دستگاه های جدید نسبت به دستگاه هایی که با جیوه کار می کنند دقت کافی ندارند، با وجود اینکه این دستگاه ها از ستون جیوه برای اندازه گیری فشار خون استفاده نمی کنند اما هنوز هم عدد به دست آمده را به صورت میلیمتر جیوه اعلام می کنند. اساس کلی کار این دستگاه ها مانند هم می باشند و تفاوت اندکی در طرز کار آن ها وجود دارد.

معمولا پزشک از شما می خواهد که بنشینید و بازوبند به قسمت بالای بازو و در سطح قلب شما بسته می شود، اهمیت زیادی دارد که شما تا آنجا که امکان دارد به حالت شل و آرام قرار داشته باشید و ساعد خود را روی میز قرار دهید، اگر ساعد خود را از روی میز بلند کنید عدد بیشتری برای فشار خون شما اشتباها خوانده می شود.

فشار خون هر کسی متغیر است و اگر احساس اضطراب یا استرس داشته باشید ممکن است فشار خون شما بالاتر برود بنابراین در هنگام اندازه گیری فشار خون تا آنجا که ممکن است سعی کنید که آرام و شل باشید پزشک شما احتمالا اولین فشار خونی که از شما می گیرد را به عنوان فشار خون پایه شما ثبت می کند و یک بار دیگر هم فشار خون شما را می گیرد و آن را به عنوان فشار خون واقعی شما ثبت می کند. اگر این اعداد با هم متفاوت باشند پزشک از شما خواهد خواست که برای اندازه گیری سوم در طی روزهای آینده دوباره به او مراجعه کنید.

به غیر از بعضی استثنائات فشار خون در هر دو دست تقریبا به یک اندازه است بنابراین در هنگام اندازه گیری فشار خون از هر دستی که راحت هستید فشار خونش را اندازه بگیرید. گاهی اوقات فکر خوبی است که فشار خون هر دو دست را اندازه بگیریم تا مطمئن شویم که هیچ گونه اختلافی بین آن ها وجود ندارد.

همه چیز درباره فشار خون

همه چیز درباره فشار خون

بالا رفتن فشار خون در اثر ترس از دکتر و مطب !

بعضی از افراد وقتی یک دکتر را می بینند فشار خونشان بالا می رود. در سال های اخیر که دستگاه هایی پیدا شده که به طور اتوماتیک فشارخون افراد را در منزل به طور 24 ساعته اندازه گیری می کند، دیده شده که بسیاری از افراد بعد از اینکه از مطب پزشک به خانه بر می گردند بعد از یک ساعت فشار خونشان پایین آمده و در حد طبیعی می شود. علت اصلی این پدیده هنوز مشخص نشده است، این افراد نیازی به درمان فشار خون ندارند اما دیده شده است که در آینده دچار فشار خون بالای دائمی می شود بنابراین لازم است که این افراد هر 6 ماه یک بار فشار خون خود را اندازه بگیرند.

اندازه گیری فشار خون در خانه !

اگر لازم است که فشار خون شما در خانه اندازه گیری شود چند راه پیش روی شما است، اول اینکه می توانید یک دستگاه فشار سنج جیوه ای و یک گوشی بخرید و طرز استفاده از آن را هم یاد بگیرید اما این کار نسبتا مشکل است. دوما یکی از افراد آشنا یا فامیل ممکن است فشار خون شما را در خانه بگیرد. سوما می توانید یک دستگاه فشار سنج الکتریکی بخرید گرچه بسیاری از این دستگاه ها دقت کافی را ندارند، استفاده از این دستگاه ها بسیار راحت است و شما فقط باید آن را به دور بازویتان بسته و دکمه آن را فشار دهید.

در برخی از موارد خاص، پزشک شما استفاده از دستگاه اندازه گیری اتوماتیک 24 ساعته فشار خون را به شما توصیه می کند، این دستگاه ها معمولا به طور اتوماتیک هر نیم ساعت خودش فشار خون را اندازه گیری می کند. این دستگاه ها در شب و در هنگام خواب هم فشار خون را هر نیم ساعت اندازه گیری می کنند و جالب است بدانید که اغلب افراد اختلالی در خواب حس نمی کنند. به خصوص افرادی که فشار خون آن ها در مطب پزشک بالا می رود می توانید از این دستگاه ها در منزل استفاده کنند و بفهمند آیا فشار خون آن ها در منزل هم بالا می رود یا این اتفاق فقط در مطلب برایشان می افتد.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون فشار خون را با خواص تنظیم فشار خون های عروقی و عصبی، دفع سموم بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0