هندوانه ابوجهل (حنظل) و تاثیراتی شگفت انگیز

7165 بازدید
22 بهمن 96
عطارک

با هندوانه ابوجهل و تاثیراتی شگفت انگیز آشنا شوید

هندوانه ابوجهل (حنظل) گیاهی است علفی چند ساله با ساقه ای خوابیده بر روی زمین و گاهی بالارونده، ساقه ها پوشیده از تار هستند و از کنار برگ ها پیچک‌هایی خارج می شوند که موجب اتصال ساقه بر روی تکیه گاه شده و بالا می روند. برگ ها به صورت متناوب بر روی ساقه قرار گرفته و دارای لب های متعددی هستند که به‌ نوبه خود بریدگی دارند. روی برگ ها پوشیده از تار است، به طوری که سطح زیرین آنها سبز مایل به سفید به نظر می رسد. رنگ گل ها زرد یا زرد متمایل به نارنجی است. میوه که قسمت مورد استفاده گیاه است، به شکل کروی و به اندازه یک پرتقال معمولی به رنگ زرد یا زرد متمایل به سبز یا سبز رنگ شبیه هندوانه های گرد است.

داخل میوه سفید رنگ، اسفنجی و بسیار تلخ و حاوی دانه های متعدد بیضی شکل می باشد که پس از رسیدن قهوه ای رنگ می شوند. هندوانه ابوجهل بومی نواحی مدیترانه و آسیا، به خصوص ترکیه و مهمترین محل آن در ترکیه و بندر ازمیر است، محل رویش این گیاه در ایران لرستان، خوزستان، فارس، کرمان، بلوچستان، هرمزگان، خراسان و مناطق دیگری از ایران می باشد.

abojahl hendevane attarak

هندوانه ابوجهل و تاثیراتی شگفت انگیز

تاریخچه :

دانه های کوچک کاملا مشخص گیاه توسط باستان‌شناسان در چندین محل از جمله شمال آفریقا و خاورنزدیک به خصوص مربوط به دوران پارینه سنگی (2850 تا 3650 سال قبل از میلاد) در مصر (2300 تا 3500 سال قبل از میلاد)، لیبی (3800 سال قبل از میلاد) و در غار نهال حمار فلسطین (قبل از دوران سفالگری ) کشف شده است. صحرانشینان بدوی از آرد دانه های هندوانه ابوجهل نوعی نان تهیه می کردند، بعضی مطالب گیج‌کننده در مورد هندوانه ابوجهل و هندوانه واقعی وجود دارد. چرا که آنها از دانه های این نوع هندوانه هم استفاده مشابهی می نمودند. در غرب آفریقا اصطلاح اگوزی به دانه هندوانه ابوجهل یا هندوانه معمولی و گاهی دانه های دیگر خانواده کدو اطلاق می شود. مردمان این منطقه این دانه ها را به عنوان یک ماده غذایی یا در سوپ استفاده می کنند.

 

همچنین بخوانید:  درد پاهایتان را با داروهای خانگی درمان کنید

 

ترکیبات مهم در هندوانه ابوجهل :

دانه هندوانه ابوجهل : دانه ها خوراکی بوده و دارای طعم آجیل می باشند. مهمترین ترکیب آنها روغن و مواد پروتئینی است. از کل دانه و یا روغن استخراج شده آن استفاده خوراکی می شود. دانه ها حاوی 17 تا 19 درصد روغن شامل 67 تا 73 درصد اسید لینولیئیک، 10 تا 6 درصد اسید اولیئیک، 5 تا 8 درصد اسیداستئاریک و 9 تا 12 درصد اسید پالمیتیک هستند. از هر هکتار هندوانه ابوجهل می توان 400 لیتر روغن به دست آورد.

میوه ابوجهل : مهمترین ترکیب میوه، گلوکزیدی است که در سال 1818 استخراج و شناسایی شد و کولوسینتین نام گرفت. این ماده بسیار تلخ و در آب و الکل محلول است و اثرات میوه نیز مربوط به آن می باشد. این ماده به مقدار بسیار کم ممکن است در دانه ها وجود داشته باشد.

داروشناختی و اثرات مهم : میوه به علت داشتن گلوکزید کولوسینتین خاصیت مسهلی بسیار شدید دارد، همچنین دارای اثر مدر و محرک قوی کبد است. در طب عوام و از قدیم هندوانه ابوجهل به عنوان ضدادم (آب آوردن انساج) ، راه انداختن قاعدگی (آمنوره) و رفع احتقان مغزی (پرخون شدن رگ‌های مغز) استفاده می شده است. این میوه دارای اثر قاعده‌ آور قوی بوده و می تواند باعث سقط جنین شود زنان باردار از آن استفاده نکنند.

پودر هندوانه ابوجهل گاهی مخلوط با آلوئه ورا (صبرزرد) برای تهیه پلاسترهای (مشمع طبی) موضعی و درمان انگل‌های موضعی به کار می رفته است. میوه این گیاه دارای اثر ضد کرم بوده و آن را به صورت خوراکی یا تنقیه برای دفع کرم‌ها استفاده می کردند، از همین تنقیه برای مشکلات روده بزرگ (راست روده) استفاده می شده است. قرص هایی (ترشه و لوزنجه) که به آن ترشه حنظل می گفتند از میوه تهیه می گردیده است، برای این کار میوه ها را به قطعات ریز در آورده و خشک می کردند، سپس آنها را به صورت پودر درآورده و با روغن بادام شیرین نمک می زدند. بعد به آن ماستیک (مصطکی) اضافه کرده و به شکل قرص در می آوردند. همچنین از هندوانه ابوجهل برای قی و استفراغ کردن در زمان مسمومیت‌ها و جلوگیری از خطرات مرگ استفاده می کردند. یکی دیگر از کاربردهای باستانی هندوانه ابوجهل جلوگیری از حاملگی بوده است.

برای این کار میوه آن را با میوه نارس اکاسیا و خرما می سائیدند و با عسل آغشته می کردند، سپس این مخلوط را روی پارچه (تهیه شده از الیاف گیاهی) به حالت نم‌ زده می گذاشتند و در واژن قرار می دادند.

طریقه و میزان مصرف :

عصاره مایع : عصاره مایع میوه 2 تا 5 قطره به صورت خوراکی، پودر عصاره خشک : 60 تا 120 میلی گرم معادل 60/0 تا 12/0 گرم به صورت خوراکی، پودر خشک میوه : نیم تا یک گرم به شکل خوراکی مصرف می شود.

سمیت و عوارض جانبی :

این میوه در صورت مصرف بیش از اندازه دارویی باعث اسهال شدید و یا اسهال همراه با خون می گردد، همچنین باعث تحریک و التهاب شدید روده ها خواهد شد. هندوانه ابوجهل به نام سوپر پورگاتیو (قوی ترین مسهل) مشهور است و می تواند باعث دردهای شکمی و سقط جنین گردد.

هندوانه ابوجهل در مطالعات جدید دارای گلوکزیدهایی است که از این گیاه استخراج و شناسایی شده که کوکور بیتاسین ای یا آلفاالاترین از آن جمله است. این اجسام که خاصیت ضد سرطانی نسبتا قوی دارند، در گیاهان دیگر خانواده کدو قبلا گزارش شده بودند و از مواد زرینی محلول در اترو کلروفوم قسمت گوشتی میوه هستند.

این سینا در کتاب قانون راجع به هندوانه ابوجهل چنین گفته است : هندوانه ابوجهل بر دو نوع است نر و ماده، دارای طبع گرم و خشک است، مغز را می‌پالاید، ریشه آن را با سرکه پزند و مضمضه کنند، درد دندان را فرو نشاند، رنگ سبز و چیده شده هندوانه ابوجهل قی‌آور و مسهل است، بیمار را آزار دهد و شاید کشنده باشد، ریشه هندوانه ابوجهل پادزهر مار و در خنثی کردن سم کژدم بهترین پادزهر است، صفرا را روان سازد و برای علاج قولنج دارویی بسیار سودمند است و شاید خون را هم بیرون آورد.

مهمترین اثرات گزارش شده : سقط‌ کننده، ضد کرم، ضد چسبندگی پلاکت، آنتی کولی نرژیک، آنتی هیستامین، ضد تب، ضد نفخ، ادرار آور، قاعده‌ آور، خلط‌ آور، محافظ کبد، علف کش، کاهش دهنده قند خون، حشره‌ کش، ملتهب کننده مخاطی، سمی، کشنده عنکبوت، دور کننده حشرات و منقبض کننده رحم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن حنظل را با خواص درمان پوسیدگی دندان، بازسازی دندان خراب و سوراخ شده، تسکین دندان درد، خارج کردن عفونت و چرک از دندان، خلط آور، درمان یبوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. علی حمیدی
    15 خرداد 1397

    سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم من وخانمم دچار یبوست هستیم ولی مال من چندین سال با هزارنوع دارو کارمیکنه .یه دوستی هندوانه ابوجهل معرفی کرد.داخل هندوانه را خارج کردم ودانه هارادور ریختم ومغرش داخل کپسول ریختم وهرکدام یک عدد خوردیم.حالا میخواستم ببینم ضرنداره ایا ادامه بدم درضمن خانمم شیرمیده به بچه ممنون میشم سریع جواب بدید.خسته نباشید.

    • عطارک
      15 خرداد 1397

      درود بر شما
      بیشتر از اینکه برای یبوست کارایی داشته باشه قند خون را کاهش میده
      افراد دیابتی جهت پایین آوردن قند مجاز به استفاده از هندوانه ابوجهل زیر نظر مشاوره طب سنتی یا پزشک هستند. اما برای درمان یبوست تجویز نباید شود و ادامه مصرف جایز نیست خصوصا در خانمهای شیرده
      شما در صورت نیاز میتوانید فرم مشاوره عطارک را تکمیل و ارسال کنید، همکاران ما در سریع ترین زمان شما را یاری خواهند کرد.
      فرم مشاوره عطارک

      سلامت باشید

0