topNotif

آنچه که باید درباره هورمون استروژن و پوکی استخوان بدانیم

2192 بازدید
09 تیر 99
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آنچه که باید درباره هورمون استروژن و پوکی استخوان بدانیم

به عنوان یک زن باید بیشتر از مردان در مقابل تخلخل استخوان، مقاومت نمایید. تخلخل استخوان بیماری است که قدرت کلسیم را از استخوان های شما می گیرد. گفته شده که حدود 15 تا 20 میلیون آمریکایی از تخلخل و پوکی استخوان رنج می برند و تعداد زنان چهار برابر تعداد مردان می باشد. آن ها زمانی که یائسگی را پشت سر می گذارند، قربانیان معمولی و اولیه این بیماری می باشند.

 

هورمون استروژن و پوکی استخوان

هورمون استروژن و پوکی استخوان

 

عوامل موثر و خطرناک بر پوکی استخوان

به عوامل خطرناکی که در مورد شما در زمینه پوکی و تخلخل استخوان صدق می کند توجه نمایید:

1- کاهش قدرت استخوان یعنی پیر شدن

در سن 50 سالگی، استخوان ها به توجه و مراقبت بیشتری محتاج می شوند. معمولا علایمی مثل خم و کوتاه شدن بدن آغاز می شود. دقیقا یائسگی در این زمان اتفاق می افتد و بیشترین اثر را بر سیستم اسکلتی شما دارد، و با افزایش سن، روده ها توان خود را در جذب کلسیم مواد غذایی از دست می دهند. انتظار می رود در سال 2050 افراد بالای سن 65 سال به 22 درصد برسند و این باعث می شود تخصص پزشکی تخلخل استخوان، یک نیاز رشته های مهم شود و در تحقیقات، حق تقدم پیدا نماید.

پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است

در حالی که در زمان پیری هم خانم ها و هم آقایان جنس و استحکام استخوان هایشان را به طور نسبی از دست می دهند، اما بیشتر موارد تخلخل پیشرفته استخوان، در زنان مشاهده می شود. حقیقتی است که زنان دارای اسکلت کوچک و ظریفتری نسبت به مردان هستند و همین مسئله است که عدم تساوی بین زن و مرد را توجیه می کند. زمانی که بدن نیاز به کلسیم پیدا می کند و از استخوان ها خواهان مقداری کلسیم می شود، مردان ذخیره بیشتر استخوانی دارند تا در اختیار بدن بگذارند.

2- استروژن و تستوسترون، هورمونی موثر بر پوکی استخوان

یائسگی چه به علت طبیعی و چه به علت اعمال جراحی، موجب افزایش خطرات می شود، هورمون استروژن که قدرت و توان مضاعف دارد به وسیله تخمدان های زنان تولید می شود و به تولید استخوان به علت وظایف جنسی خود می افزاید. وقتی که یائسگی فرا می رسد و جلوی مواد لازم را می گیرد استخوان ها نسبت به شکستن حساسیت بیشتری پیدا می کنند.

دانشمندان استروژن این حلقه ی قدرت استخوان را در زنانی که قبل از یائسگی تخمدان های خود را برداشته بودند، نقش آن را در تخلخل استخوان ملاحظه و تایید نموده اند. هورمون ها احتمالا کمک به عدم تمایل بدن زن، به ابتلا به بیماری پوکی استخوان را تقویت می کنند. زنانی که با خوردن قرص ضدبارداری مقداری هورمون استروژن به بدن می رسانند در مقابل بیماری تخلخل استخوان مقاومت بیشتری دارند. هورمون مردانه تستوسترون به ساختار و استحکام استخوان کمک می نماید و به تدریج تولید می شود و برخلاف استروژن که گاهی تولید و گاه قطع می شود، می باشد.

مطالعات فراوانی به طور مکرر نشان داده اند که درصد بیماری تخلخل استخوان در زنان سفید پوست در سطح بالایی است. زنان قفقازی و زنان شرقی بیشتر از زنان سیاه پوست در معرض خطر قرار دارند.

 

همچنین بخوانید:  راه های تامین کلسیم مورد نیاز بدن بدون لبنیات

 

3- نقش تغذیه در پوکی استخوان

دانشمندان دریافتند افرادی که در کودکی و نوجوانی دارای رژیم غذایی سرشار از کلسیم بوده اند در بدنشان توده استخوان هایی به وجود آمده که باعث می گردد در سال های بعد مقاومت بیشتری در مقابل تخلخل استخوان داشته باشند. لاکتوز، یک کربوهیدرت در شیر مملو از از کلسیم، ممکن است باعث جذب کلسیم شود.

افرادی که رژیم غذایی تکراری و دایم دارند دچار پوکی استخوان خواهند شد. این افراد با رد کردن و عدم مصرف سالها لبنیات پرچربی و پرکلسیم خود را در معرض خطرات از دست دادن استخوان قرار می دهند. محصولات کم چربی لبنی مثل شیر کم چرب یا پنیر روستایی ممکن است به افرادی که رژیم غذایی طولانی و تکراری دارند کمک کند که کمبود کلسیم را جبران نمایند.

کاهش قدرت استخوان به دلیل کمبود ویتامین دی

ویتامین دی به طور عادی به مقدار کافی از طریق یک رژیم مناسب و در معرض تابش آفتاب قرار گرفتن (به مدت 10 الی 20 دقیقه) به دست می آید. افراد مسن به علت سکونت در خانه، رژیم غذایی نامناسب، قاعدگی های طولانی، بیماری و ضایعه دچار کمبود ویتامین دی می شوند. در مناطق ابری و بارانی و آب و هوای ابری به علت کمبود ویتامین دی خطر بیشتر برای افرادی که در معرض نور قرار ندارند، ایجاد می کنند.

4- سابقه بیماری تخلخل استخوان مربوط به سابقه بیماری خانوادگی می شود.

مادربزرگ، مادر و عمه ممکن است کلیدی برای مشخص نمودن ذخایر غذایی بدن یک زن باشند. یک تئوری پشتیبان این مسئله وجود دارد و آن این است که اگر افراد خانواده این خانم خیلی زود به یائسگی برسند، پس از گذشتن از یائسگی برای مدتها زندگی می کنند بدون اینکه استروژن محافظ استخوان تولید نمایند.

5- نقش ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از منافع مهم ورزش برای بدن، کمک به ساختمان استخوان است. هرگونه فشار ورزشی باعث تقویت اسکلت بدن و تولید استخوان می شود. بازیکنان تنیس، وزنه برداران، رقصندگان رقص باله و سایر ورزشکاران دارای استخوان پهن تر و لایه بیرونی ضخیم تری می باشند. استخوان دست و پا بستگی به نوع ورزش دارد و کاهش توده استخوان فضانوردان (وقتی که در حالت بی وزنی هستند) بهترین مثال برای اهمیت و مفید بودن جاذبه زمین می باشد.

بیمارانی که در منزل بستری هستند مواجه با همین موقعیت می شوند و اینها حدود یک درصد از قسمت داخلی استخوان را در هر هفته از دست می دهند. پذیرش فعالیت های سنگین باعث تقویت استخوان می شود.

6- بعضی از مواد باعث جدایی و از بین رفتن استخوان می شوند.

مصرف طولانی آلومینیوم موجود در ضد اسید و داروهایی که دارای پری دنیتروژن و کورتیزون هستند و ادرار زیاد باعث افزایش ریسک از دست دادن استخوان می شوند. تحقیق مقدماتی دیگری کشف کرده که مصرف زیاد سدیم در رژیم غذایی ممکن است سبب ترشح کلسیم شود.

رفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان

  • دیابت، افزایش ترشح تیروئید یا افزایش فعالیت پاراتیروئید و معده برداری باعث تخلخل استخوان می شوند. اما دانشمندان در این مورد نیاز به مطالعات بیشتری دارند.
  • کشیدن سیگار ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان گردد. سطح استروژن زنان سیگاری کاهش می یابد و استخوان نازکتر می شود و از غیر سیگاری ها زودتر یائسه می شوند. بالاتر از همه قشر و لایه استخوان افراد سیگاری نازکتر است.
  • همچنین الکل روی استخوان اثر می گذارد، مصرف زیاد الکل، انسان را در معرض خطر تخلخل در استخوان قرار می دهد. مردان الکلی خیلی زودتر به استخوان خود صدمه وارد می کنند. اگر میزان مصرف الکل در زنان افزایش یابد تعداد شکستگی استخوان در زنان زیاد می شود.

 

هورمون استروژن و پوکی استخوان

هورمون استروژن و پوکی استخوان

 

منابع غذایی کلسیم

در هر 110 گرم ساردین تقریبا 494 میلی گرم کلسیم، در یک فنجان مالت بدون چربی 489 میلی گرم، در هر 110 گرم ماهی آزاد 365 میلی گرم، در یک فنجان شیر بدون چربی 302 میلی گرم، در 250 گرم پنیر سوئیسی 272 میلی گرم، در نصف فنجان برگ گل قاصدک پخته 147 میلی گرم، در یک چهارم فنجان بادام 83 میلی گرم، در یک چهارم فنجان لوبیا چشم بلبلی 83 میلی گرم، در نصف فنجان کلم فندقی 68 میلی لیتر و در نصف فنجان کلم پیچ پخته 103 میلی گرم کلسیم وجود دارد.

پیشگیری و درمان پوکی استخوان

  • قدم های موثر توصیه شده برای استخوان های پردوام بسیار ساده است. به دست آوردن کلسیم مناسب و انجام عملیات ورزشی بهترین راه ساختن استخوان سالم در تمام سنین می باشد به خصوص در افرادی که سن آن ها زیر 35 سال است. کلسیم مناسب را می توان از محصولات لبنی، سبزیجات، ساردین و ماهی آزاد، باقلا و سایر منابع و یا برنامه غذاهای مکمل به دست آورد.
  • ورزش های سنگین بایستی حداقل پنج بار در هفته از قدم زدن گرفته تا تنیس انجام گیرد.
  • پیاده روی بعد از آغاز یائسگی بسیار خوب است و بایستی پنج بار در هفته این راه پیمایی انجام شود اما موثرترین اسلحه برای مبارزه یا از بین رفتن استخوان مصرف استروژن است.
  • مطمئن شوید که نور خورشید و ویتامین دی را به اندازه کافی دریافت می کنید.
  • و بالاخره عوامل خطرناک از قبیل مصرف سیگار و الکل را به حداقل برسانید.
  • برخی از پزشکان تجویز مقدار کم استروژن را برای جلوگیری از نابودی استخوان در زنان یائسه با شواهدی دال بر از بین رفتن و نزول توده استخوان پذیرفته اند. آن ها معتقدند که استروژن باید با سایر مواد مفید از قبیل کلسیم و ورزش مصرف شود. مصرف استروژن منع استعمال ندارد و درمان با آن موثر است و ضرری نیز ندارد.

مطالعه ای بر  روی 500 نفر زن نشان داده افرادی که استروژن مصرف می کنند کمتر دچار اختلالات استخوانی مچ و باسن می شوند. همچنین غشا و لایه استخوانی آن ها ضخیم تر از دیگران است. محققین می گویند مصرف طولانی مدت استروژن باعث حفاظت زیادی از استخوان می شود و از زوال و شکستن آن جلوگیری می کند.

نکته:

زنانی که سابقه شخصی و یا خانوادگی مخاط رحمی و یا سینه دارند نبایستی از استروژن برای درمان استفاده کنند. شواهدی وجود دارد که مصرف استروژن باعث تشدید و افزایش میزان سرطان با سابقه شخصی و خانوادگی می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذرکتان را با خواص کاهش اشتها، چربی سوز، کاهش و کنترل وزن، درمان یبوست، کاهش فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون، بدون هیچ گونه مواد شیمایی و افزودنی شیمیایی از فروشگاه اینترنتی عطارک تهیه نمایید

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0