وقتی در خواب هستید، چرخه خواب چگونه در بدن کار می کند؟

1375 بازدید
06 دی 97
بهاره
,

وقتی در خواب هستید، چرخه خواب چگونه در بدن کار می کند؟

خواب به قدری برای سلامتی ما مهم است که بدنمان را وادار می کند به میزان حداقل نیازمان بخوابیم تا بتوانیم به حرکت خود ادامه دهیم. اما اگر خوابتان کم است و احساس فشار عصبی، خستگی و فرسودگی می کنید، باید بیشتر به خواب خود توجه کنید. اگر چرخه خواب کامل نباشد، بدن آسیب های زیادی خواهد دید.

علت اینکه بعضی از افراد در بهبود وضعیت خوابشان شکست می خورند این است که آن ها بر روی یک علت متمرکز می شوند و سعی می کنند آن را تصحیح کنند، در حالی که دلایل متعددی وجود دارد و بیشتر مردم بنا به بیش از یک دلیل در خوابشان اختلال ایجاد می شود. اما بهتر است قبل از هر چیز بدانید که، وقتی در خواب هستید، چرخه خواب چگونه در بدن کار می کند؟

وقتی در خواب هستید، چرخه خواب چگونه در بدن کار می کند؟

وقتی در خواب هستید، چرخه خواب چگونه در بدن کار می کند؟

چرخه خواب شما چگونه کار می کند؟

چرخه به سادگی الگویی است که به طور مرتب و با نظم، به خصوص تکرار شود. چرخه روزانه خواب و بیداری یکی از بزرگترین چرخه ها طبیعی در زندگی انسان است.

شما باید به آن مثل یک تاب نگاه کنید. تابی خانگی را تصور کنید. تکه چوبی کوچک که روی دو طناب از شاخه درختی آویزان است. در نظر بیاورید بچه ای را تاب می دهید با هر نیرویی که به بچه وارد می کنید به شتاب او می افزایید و با هر هول، تاب بالاتر می رود. هر چه او بالاتر برود، سرعت تاب زمانی که دوباره پایین می آید بیشتر می شود و نیروی جنبشی باعث می شود در سوی دیگر هم تا حدی بالاتری برود. اما اگر شما از هول دادن دست بکشید، در این صورت تاب نیروی حرکت خود را از دست می دهد و اندک اندک پایین تر و پایین تر می آید تا بالاخره بی حرکت شود.

شبیه سازی چرخه خواب با تاب دادن

هول دادن بچه روی تاب فرایندی ساده است. تنها کاری که لازم است انجام بدهیم وارد کردن اندکی فشار به بچه در زمان مناسب است، درست وقتی او به تاب خوردن به سمت پایین شروع می کند. ولی تصورش را بکنید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر در زمان بندی اشتباه بکنید. اگر این کار را دیر انجام دهید، بچه شتاب می گیرد و از شما دور می شود و باید به دنبال او بدوید تا بتوانید او را هول دهید، که در این صورت به سختی ممکن است در روند کار تاثیری بگذارید. یا اگر سعی کنید خیلی زود شروع به هول دادن کنید، وزن بچه را که بر خلاف شما عمل می کند حس خواهید کرد و در این صورت مکثی ناگهانی خواهید داشت. حتی اگر ساده ترین تاب دادن هم بی موقع انجام شود، تصحیح پیچش و چرخش بعدی خیلی مشکل می شود.

زمانی که چرخه خواب شما به هم می خورد نیز درست به همین شکل است. نظم تاب خوردن از حالت همزمانی خارج شده است. زمانی به خوبی تاب می خوردید و جلو و عقب می رفتید (بالا و پایین، بالا و پایین). در شب خوابی عمیق داشتید و در طی روز خوب و هوشیار بودید. سپس بروز اختلال در این نظم موجب رنج شما شد. بنابراین، کار ما تنظیم مجدد این ضرباهنگ است.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

 

وقتی در خواب هستید،چه اتفاقی می افتد

دانشمندان از دستگاه های الکتروآنسفالوگرام (Electroencephalography) استفاده کردند تا فعالیت امواج مغزی افراد را در هنگام خواب مشاهده کنند و پی بردند که همه ما در طی شب وارد مراحلی مختلف می شویم. مراحل خواب در طی سال های مختلف نام های مختلفی داشته است، ولی امروزه محققان در آزمایشگاه های خواب متوجه شده اند که در اصل سه نوع خواب وجود دارد که عبارتند از:

  • خواب سبک
  • خواب موج کند
  • خواب ریم
وقتی در خواب هستید،چه اتفاقی می افتد؟

وقتی در خواب هستید،چه اتفاقی می افتد؟

خواب سبک

وقتی به خواب می روید، اولین مرحله ای که به آن وارد می شوید، خواب سبک نام دارد. مشخصه های امواج مغز در این مرحله خیلی سریع هستند. اگر شما اسم کسی را زمانی که در خواب سبک به سر می برد در گوشش زمزمه کنید، واکنشی بر روی الکتروآنسفالوگرام ظاهر خواهد شد. به این حالت که محققان به آن مجموعه ک می گویند، میله بلندی است که به صورت الگوی موجی نمایش داده می شود.

خواب موج کند

دومین نوع خواب، موج کند خواب نامیده می شود، چون امواج مغز کندتر و منظم تر می شود. به طور معمول، ما 20 دقیقه بعد از اینکه می خوابیم، وارد این مرحله می شویم و دو ساعت در این مرحله باقی می مانیم. در این مرحله بدن دوباره احیا و شاداب می شود. از آنجا که نیازی به صرف انرژی در بیرون وجود ندارد، بدن فرصت پیدا می کند تا خودش را ترمیم کند و دستگاه دفاعی بدن را که علیه بیماری ها می جنگد و سلامتی را حفظ می کند، فعال سازد. آزمایش ها نشان داده اند در این دو ساعتی که ما خواب عمیق داریم، موج کند خواب برای سلامتی مان کافی است و حتی واگر امکان خوابیدن به گونه ای موثر کاهش پیدا کند، ضمیر ناخودآگاه اطمینان می یابد که ما طی این دو ساعت انرژی لازم را کسب کرده ایم.

خواب ریم

سومین نوع خوابیدن ریم (REM) نامیده می شود که به معنی حرکت سریع چشم است. در این مرحله می توان چشمان شما را که در زیر پلک هایتان حرکت می کند مشاهده کرد و فعالیت مغزتان خیلی شبیه حالت بیداری است. ولی شما حرکت نمی کنید چون بدنتان به طور کامل در حال استراحت است. آزمایش های بعدی نشان دادند که فعالیت مغز در زمان خواب ریم باعث می شود عملکرد شما برای یادگیری هر کاری بهتر باشد. در این حالت ضمیر ناخودگاه از زمانی برای سازماندهی، بایگانی و نصب الگوهای جدیدی که شما در طی روز قبل یاد گرفته اید، استفاده می کند. خواب ریم سبک ترین نوع آن است. افراد اغلب صبح ها در حالت ریم بیدار می شوند. اگر شما در چنین حالتی از خواب بیدار شوید، متوجه خواهید شد که رویاهای خود را به وضوح به خاطر خواهید آورد.

چرخه کامل خواب چگونه کار می کند؟

در الگوی خواب طبیعی، ما با خواب سبک که در حدود 20 دقیقه طول می کشد، شروع می کنیم سپس در حدود دو ساعت وارد خواب موج کند می شویم. بعد امواج مغزی ما سرعت می گیرد و در حدود 20 دقیقه در خواب ریم به سر خواهیم برد. سپس امواج مغز ما دوباره آهسته می شود و بار دیگر خواب سبک و پس از آن خواب موج کند را از سر می گیریم. بار دوم، ما مدت زمانی طولانی در خواب موج کند نخواهیم ماند و سپس دوباره از خواب سبک وارد خواب ریم می شویم. در شب معمولی، ما بین سه تا چهار بار وارد این چرخه خواهیم شد. اختلال در هر یک از این چرخه ها باعث بر هم ریختن نظم خواب می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گاو زبان را با خواص تصفیه کننده خون، آرام کننده اعصاب، عرق آور، ادرار آور، مقوی کلیه ها، درمان سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0