topNotif

کمبود ویتامین آ با کدام مشکلات چشمی در ارتباط است

2219 بازدید
19 بهمن 96
آلاله

کمبود ویتامین آ با کدام مشکلات چشمی در ارتباط است

کمبود ویتامین آ معمولا به علت محرومیت طولانی مدت از موادغذایی به وجود می آید. در نواحی که موادغذایی فاقد کاروتن غذای اصلی هستند، به صورت بیماری همه گیر بومی است. به عنوان مثال در آسیای جنوب شرقی، که در آنجا برنج جز اصلی رژیم غذایی مردم محسوب می شود.

ویتامین آ

کمبود ویتامین آ با کدام مشکلات چشمی در ارتباط است

عملکرد ویتامین آ :

این ویتامین  یک ماده مغذی ضروری برای انسان می باشد زیرا بدن نمی تواند آن را بسازد. از دو منبع بدست می آید: ساخته شده از محصولات حیوانی و پیش ساز و ویتامین آ (کاروتن) از محصولات گیاهی.  منبع حیوانی شامل شیر، گوشت، ماهی و جگر می باشند.  منابع گیاهی شامل سبزی های دارای برگ سبز، میوه های زردرنگ و روغن نخل قرمز است.  ویتامین آ برای حفظ و نگهداری و یک پارچگی بافت پوششی، رشد طبیعی و تمایز سلول های اپی تلیال ضروری است.  این ویتامین در تولید مثل و رشد ساختارهای استخوانی در حال رشد نقش دارد. نقش این ویتامین در بینایی، به خصوص در تطابق با تاریکی، اولین بار توسط والد نشان داده شد.

اثرات بافتی کمبود ویتامین آ :

در اثر کمبود این ویتامین ، کراتینه شدن بافت های اپی تلیال اتفاق می افتد. این روند می تواند منجر به مرگ شود. در غشاهای مخاطی، عمل ترشح مختل می شود و بسیاری اختلالات دیگر که از ذکر آنها خودداری می شود.

شب کوریشب کوری :

این ویتامین به پروتئین های مخصوصی به شکل رنگدانه های بینایی در داخل سلول‌های مخروطی و استوانه ای متصل می باشد (اپسین ها). این اپسین‌ها برای هرنوع از گیرنده‌های نوری متفاوتند. سلول‌های استوانه ای به نور با شدت زیاد و رنگ ها حساس می باشند. کمبود ویتامین آ باعث شب کوری می شود.

گزروز ملتحمه :

واژه گزروز به خشکلی اطلاق می شود. این بیماری دارای علائمی چون ضخیم شدن، چروکیدگی و فقدان رنگدانه سازی و شفافیت است. کمبود ویتامین آ می تواند سبب این بیماری چشمی شود.

 

همچنین بخوانید:  نقش ویتامین آ در ساختار بدن

 

گزروفتالمی عمق چشم :

این عارضه اولین بار به صورت مجموعه ای از نقطه های سفید کوچک در قاعده توصیف شد. این بیماری معمولا همراه با شب کوری و لکه های بیتو اتفاق می افتد و با تجویز خوراکی ویتامین آ در طی یک الی چهار ماه رفع می شود.

کمبود ثانویه ویتامین آ :

اختلال در هضم، جذب و انتقال، ذخیره، متابولیسم سلولی، دفع و یا نیازهای اولیه ممکن است عامل کمبود ثانویه ویتامین آ باشد. در مورد ویتامین آ احتمال ارتباط شب کوری و گزروز ملتحمه با بیماری های مزمن کبدی وجود دارد. کمبود این ویتامین  همچنین باعث بروز بیماری های مختلف روده ای و سیروز نیز می شود. پس سعی کنید روزانه یا حداقل به صورت هفتگی در رژیم غذایی خود از این ویتامین استفاده کنید. این ویتامین در سبزی های زرد، نارنجی رنگ همچون هویج و لبنیاتی همچون شیر یافت می شود. با استفاده از این ویتامین در برنامه غذایی روزانه خود از بروز بسیاری از مشکلات علی الخصوص چشمی پیشگیری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد جو را با خواص کاهش علائم آرتریت روماتوئید، کاهش کلسترول بد خون، کمک به کاهش وزن، کنترل قندخون، تقویت استخوان، جلوگیری از سرطان از جمله سرطان سینه، روزه بزرگ، رفع منافذ باز پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0