ویتامین های ضروری برای استخوان ها و مفاصل

1671 بازدید
30 بهمن 97
بهاره
,

ویتامین های ضروری برای استخوان ها و مفاصل

استخوان های قوی برای سلامتی بسیار مهم هستند و تغذیه خوب برای استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای داشتن استخوان و مفاصل سالم، بدن ما نیاز به تغذیه مناسب دارد. مواد مغذی باعث پیشگیری از بسیاری ناهنجاری های استخوانی مانند پوکی استخوان می شود. همچنین، با تغذیه سالم، فرسایش استخوان ها بسیار دیرتر اتفاق می افتد. بنابراین، برای داشتن استخوانی سالم و قوی نیازمند برخی ویتامین ها و مواد معدنی هستیم. لذا، در این مقاله ویتامین های ضروری برای استخوان ها و مفاصل را بیان خواهیم کرد.

 

ویتامین های ضروری برای استخوان ها و مفاصل

ویتامین های ضروری برای استخوان ها و مفاصل

 

آنچه که در طول دوران جنینی در شکم مادر دریافت می شود، بر استخوان ها تاثیر می گذارد. همچنین، در سنین کودکی، استخوان های بدن به سرعت رشد می کنند و وقتی ما به سن 18 یا 19 سالگی می رسیم، حدود 95 درصد از جرم استخوانی بدن شکل گرفته است. ما می توانیم در دهه 20 سالگی، استخوان ها را تقویت کنیم. از سن 30 سالگی به بعد چگالی استخوان ها کاهش پیدا می کنند. اما، همچنان تغذیه سالم و ویتامین های ضروری بر روی استخوان ها تاثیر مثبت دارند و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کنند.

از دست دادن تراکم استخوان و کاهش استحکام آن می تواند سبب پوکی استخوان شود. پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که بتدریج گسترش یافته و سبب شکستگی استخوان ها می شود. حداقل یک سوم از زنان و یک پنجم از مردان، مشکل پوکی استخوان دارند. بسیاری از افراد مسن نمی دانند که ضعف و پوکی استخوان دارند. همچنین، زنان به علت کم بودن میزان هورمون محافظت از استخوان در دوران یائسگی، استحکام استخوان ها را از دست می دهند. بنابراین، باید ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای حفظ سلامت استخوان، قدرت و رشد آن را در رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

ویتامین های ضروری برای استخوان ها و مفاصل

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارند که از دندان ها و ساختار استخوان های شما حمایت می کنند. این ویتامین ها و مواد معدنی در اوایل زندگی انسان، حتی در دوران جنینی، اهمیت دارد و می تواند زمان میانسالی و پیری به شما کمک کنند.

ویتامین دی

این اولین ویتامینی است که در لیست ویتامین های ضروری برای استخوان ها وجود دارد. ویتامین دی برای جذب کلسیم و همچنین رشد استخوان بسیار حائز اهمیت است. افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، ویتامین دی می تواند به کاهش پوکی استخوان و جلوگیری از شکستگی آن هاف کمک کند. بهترین منبع تامین ویتامین دی، نور خورشید است. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بدن آن را به ویتامین دی تبدیل خواهد کرد. توصیه می شود برای استفاده از نور خورشید، صورت، بازوها، پاها و پشت خود را بدون پوشش خاصی در مقابل آن نگه دارید. افراد مبتلا به مشکلات پوستی باید 10 دقیقه یا کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا بدن خود را، از سرطان پوست محافظت کنند.

 

همچنین بخوانید:  علایم و عوارض کمبود ویتامین های ضروری در بدن را بشناسید

 

ویتامین آ

ویتامین آ یکی از ویتامین های ضروری برای سلامت استخوان است. همچنین، این ویتامین برای سلامتی عمومی، مخصوصا برای تولید مثل، رشد، بینایی و سیستم ایمنی بدن اهمیت بسیاری دارد. شما می توانید این ویتامین را از دو طریق دریافت کنید. اولین روش از منابع حیوانی، غذاهای غنی شده و مکمل ها و روش دیگر، بتا کاروتن و دیگر کاروتنوئیدهای موجود در سبزیجات و میوه ها می باشد. بتا کاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود. زمانی که ویتامین آ شکل می گیرد، سلامت استخوان را حفظ کرده و مشکلات استخوانی را محدود می کند. مصرف زیاد ویتامین آ می تواند منجر به نقایص زودرس شود و در بلند مدت باعث آسیب جدی به کبد(ویتامین آ در کبد ذخیره می شود)، ایجاد می کند.

ویتامین کا

ویتامین کا، با فعال شدن 3 پروتئین ضروری برای سلامت استخوان ها، به ایجاد و رشد استخوان های سالم کمک می کند. یکی از این پروتئین ها، پروتئین ماتریکس گلا نام دارد که باعث رشد استخوان می شود و سلامت بافت غضروف را نیز حفظ می کند. یکی دیگر از پروتئین ها به نام استئوکالسین، به جذب کلسیم در بافت های جدید استخوانی کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین کا پروتئینی به نام S در سلول های استخوانی فعال می کند که سبب تقویت آن ها می شود. بنابراین، این ویتامین باعث افزایش سلامتی استخوان می شود و تراکم آن را نیز حفظ می کند.

ویتامین ث

بدن برای رشد استخوان سالم به ویتامین ث نیاز دارد. بر خلاف ویتامین دی و کا، ویتامین ث، باعث تقویت کلاژن می شود که برای حفظ و نگهداری استخوان سالم و قوی ضروری است. علاوه بر کلاژن ، ویتامین ث باعث تقویت دندان ها می شود، زیرا سطح پایین ویتامین C می تواند بر روی سلامت استخوان و دندان اثر منفی داشته باشد.

کلسیم

کلسیم برای ساخت استخوان و برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان ضروری است. با توجه به اهمیت کلسیم استخوان، بسیاری از مردم برای نگهداری استخوان ها بیش از حد کلسیم مصرف می کنند، اما متاسفانه خوردن مقدار زیادی کلسیم می تواند مضر باشد. دوزهای مجاز کلسیم برای بزرگسالان تا سن 50 سالگی 1000 میلی گرم در روز و از سن 51 و بالاتر 1200 میلی گرم در روز است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 معجون ضد درد مفاصل را با خواص ضد درد و التهاب مفاصل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0