ویژگی های اثر بخش هنر درمانی چیست

1498 بازدید
02 فروردین 97
سمانه

هنر درمانی برای ذهن، جسم و روح

ویژگی های اثر بخش هنر درمانی چیست ؟

در ذات و ساختار هنر خصوصا هنرهای تجسمی از جمله نقاشی شاخصه های مختلفی وجود دارد که قابلیت های بالقوه ای برای درمان فراهم می کند. اولین خاصیت از نظر هنر درمانگران این است که هنر به هیچ وجه تهدید کننده نیست و نسبت به سایر روش های روان درمانی بسیار آرام بخش است و فضاهای امنی برای فعالیت ایجاد می کند. دومین خاصیت از نظر هنر درمانگران این است که هنر فضای ناخودآگاهی دارد که فشار خودآگاه را کاهش می دهد.

شکل نمادین و سمبلیک هنر سبب می شود تا پیام ها کم تر خود آگاهانه درک شود، در نتیجه استرس کم می شود. دیگر این که هنر به راحتی عواطف دردناک و سرکوب شده یا رازهای خانوادگی را آشکار می کند، بدون آن که ترس از طرد شدن یا احساس گناه از آشکارسازی کلامی در فرد به وجود آید. از سوی دیگر هنر کمک می کند با کم ترین فشار شکاف بین هوشیاری و ناهوشیاری توازن و تعامل پیدا کند و اتحادی بین این دو پدیده آید.

برخی معتقدند هنر کمک می کند روان مجال پیدا کند و خود به طور خودکار در فعالیت های هنرمندی ممتد و ناهوشیار زخم ناخودآگاه را ترمیم کند. خاصیت دیگر این که هنر می تواند بحث را متمرکز کند و راه حل های خلاقانه را افزایش دهد، در حالی که در دیگر روش های روان درمانی کم تر فرصت آن پیش می آید.

ویژگی های اثر بخش هنر درمانی چیست

ویژگی های اثر بخش هنر درمانی چیست

درمان های کلامی و هنری

هنر می تواند از مشکل و چگونگی حل آن بازنمایی تصویری ایجاد کند که این نوعی گفت و گوی درونی مراجعان با خودشان در حین آفرینش کارهای هنری است و از طرف دیگر گفت و گوی بیرونی میان مراجع و درمانگر برقرار است، در حالی که درمان های کلامی، کم تر از هنر می تواند آسیب های کشف نشده ی گذشته را آشکار کند.

برای مثال افراد می توانند با نقاشی هدایت شده فهم جدیدی از رفتارشان به دست آورند، دنیای ذهنی خویش را گسترش دهند، نگاهی تازه به مشکلات شان کشف کنند. مهم تر این که فضای سمبلیک و نمادین هنر ورود بیمار به ناخودآگاه را سهولت می بخشد و با از بین بردن زمان لازم برای غلبه بر مقاومت ها که شاید چندین و چندین جلسه طول بکشد زمان درمان را به حداقل کاهش می دهد.

از نکات دیگر این که هنر فرصت هایی به وجود می آورد که انجام کار و درمان گروهی را ساده می کند، در واقع کار با گروه های مختلف بسیار آسان می شود و هر کس با بیماری و هر سنی می تواند در سطحی از فعالیت های هنر درمانی و فعالیت های فردی و گروهی شرکت کند. برخی از هنر درمانگران هم به تاثیر شفابخش هنر معتقدند و آن ها می گویند هنر فضاهایی را به وجود می آورد که در اثر آن روان فرصت مناسبی برای شفای خود پیدا می کند و راحت تر انرژی شفابخش را آزاد می کند و اجزای وجود فرد، کلیّت و یکپارچی پیدا می کند.

 

همچنین بخوانید: روان شناسی رنگ ها و تاثیرات آن ها بر روی انسان

 

تاثیرات هنر درمانی بر دنیای کودکان چگونه است؟

هنر زبان نمادین و ناهوشیار کودکان است، از همان دو سالگی که درک شهودی کودکان با رشد تخیل در نمادسازی و رمز گذاری شروع می شود، بازی و هنر هم شروع می شود. نیروی غیر کلامی و فرافکن هنر می تواند بسیاری از رویاهای کودکان و مسائل و نیازهای آن ها را آشکار کند و همه ی کودکان با هر مشکلی می توانند از این روش استفاده کنند. فنون هنر درمانی بیش از هر فن دیگری در جهان به روان درمانی کودکان مبتلا به ضربه روانی، خصوصا کودکان آسیب دیده از بلایا، پرداخته است ؛

طبیعی است که کودکان نمی توانند مشکلات خود را به زبان و کلام بیاورند اما در خلال بازی هنری، نقاشی، سفال و قصه، خود را نشان می دهند. فعالیت های هنری توجه کودکان را به محصول و هم به فرآیند جلب می کند و بیان آن ها را شکل می دهد، به طور کلی ذهن کودک را قوی و انتزاعی تر می کند و از فشارها می کاهد و انعطاف پذیری روحیه ی آنان و اعتماد به نفس شان را بالا می برد، در حقیقت هنر واقعی به مهار رفتار کودکان کمک می کند.

شناخت گرایان و رفتار گرایان بازی های هنری را وسیله ی سازگاری، انطباق، شناخت، اقتدار حسی و حل مسئله در دوران کودکی می دانند. روان کاوان نیز هنر را وسیله ای برای حل نوروزهای غالب در طول مراحل رشد و راهی برای ایجاد مکانیزم دفاعی بهتر و ابزاری برای خود شکوفایی و خلاقیت این دوره می دانند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کات کبود را با خواص شست و شو و بهبود زخم، رفع خارش های شدید پوستی، درمان بواسیر، رفع بوی بد عرق، ضد قارچ و آفات محصولات کشاورزی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0