topNotif

پروسه رشد مغز از بدو تولد

1466 بازدید
25 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

جهان پنهان مغز؛ پروسه رشد مغز از بدو تولد

پس از انتقال نوزاد از زایشگاه به منزل، وی نیازهای اولیه ای مانند «تغذیه، جابه جا کردن، تعویض پوشک، حمام، نگهداری و محبت لازم به او» دارد. افرادی در اطراف شما وجود دارند که به راحتی به شما می آموزند که تکالیف مذکور را چگونه به بهترین وجهی انجام دهید. ولی علیرقم اهمیت رشد مغز نوزاد، معمولا به کیفیت این رشد و راه و روش لازم آن، توجهی مبذول نشده و نمی شود. حقیقت این است که به دلیل عدم توجه هماهنگ به مغز و جسم کودک یا به مغز و نیازهای اولیه زیستی او، حتی این امکان وجود دارد که روش های نگهداری کودک و شدت توجه به نیازهای جسمی او، نتیجه معکوس داشته و رشد عقلی و استعدادهای نوزاد و کودک را محدود کند.

در طول سال اولیه زندگی اندازه مغز کودک شما سه برابر می شود.

مدت ها قبل از این که او آماده ی به دنیا آمدن شود، ده تا دوازده میلیون سلول های عصبی که برای همیشه به وی تعلق دارند تشکیل گردیده اند. با این حال، خیلی بیش از چند زائده منشعب از اعصاب، رشته های عصبی و پیونده ها که وظیفه ارتباط دادن سلول های عصبی، به یکدیگر را دارند، هنوز تشکیل نشده اند. در یک فرد بالغ تمام این ارتباط ها و پیوندها، رشد یافته و تکمیل شده اند. این حلقه های ارتباطی در دوران طفولیت با سرعت عجیبی رشد می کنند. ظاهرا رشد آن ها با فعالیت مسیرهای عصبی در کورتکس تحریک شده، و به مغز هدایت می گردند، از این رو حتی اولین محیط نوزاد و میزان تحریکات احساسی که دریافت می کند، می تواند موجب تغییرات واقعی فیزیکی، در مغز او شده و رشد ظرفیت فکری وی را تقویت نماید.

پروسه رشد مغز از بدو تولد

پروسه رشد مغز از بدو تولد

فرض کنید که مغز کودک شما، مانند کامپیوتری است که در آن برنامه ریزی می شود، هرچه مدارهای بیشتری در کامپیوتر به کار بیندازید و هر چه حلقه های اتصالات داخلی بیشتری، ایجاد کند، جواب هوشیارانه تری به مسائل مشکل و پیچیده به دست خواهید آورد. مغز کودک نیز چنین است. هر چه مطالب بیشتری به مغز کودک وارد شود، بهره ی بیشتری از آن به دست خواهد آمد. یک کودک، مانند کامپیوتر، هر چه فرصت های بیشتری برای برنامه ریزی مغزش، از طریق حواس پنجگانه داشته باشد. هوش و استعدادش نیز به همان نسبت رشد و نمو بیشتری خواهد داشت.

برنامه ریزی مغز کودک

مغز کودک شما از روز اول تولد، از طریق تحریکات مکانیکی و حواس پنجگانه ی بدن برنامه ریزی می شود، ولی از آنجایی که بهره دهی این برنامه ریزی، در آن آغاز، بسیار کم است، کودک حرف نمی زند و راه نمی رود. او فقط وسیله کمی برای گرفتن ارتباط با اطرافیان دارد. بدین لحاظ است که اهمیت اطلاعاتی که کسب می کند روشن می شود.

برای وی تحریکات حسی زیادی لازم است، تا مغزش بتواند اطلاعاتی اصلی را برای استفاده از آن ها جهت، درک کارها و مفاهیم بیابد. در سال های اولیه زندگی مغز بیش از هر زمانی، قادر به ضبط کارها و تجربیات حسی و تحقیقات است. به همین دلیل است که والدین بایستی موقعیت های زیادی در محدوده ی ایمنی و حواس کودک، از طریق تحریکات مختلف در اختیار او قرار دهند. کودک شما نیاز زیادی به آزمایش هایی از طریق دیدن، شنیدن، لمس کردن، حرکت کردن و به مقدار کمتری چشیدن و بو کردن دارد.

 

همچنین بخوانید:  مغز انسان چگونه کار می کند ؟

 

جالب است بدانیم :

در حال حاضر، بیشتر کارهایی که ما برای نگهداری نوزادان انجام می دهیم شانس دیدن، شنیدن و لمس کردن را به مقدار زیادی در آن ها تقلیل می دهد. معمولا طفل را در گهواره و یا سبدی که روی آن پارچه ای پوشانده است نگهداری می کنند. در این گهواره نوزاد غیر از سقف سفید چیزی نمی بیند، یا آن که او را به روی شکم می خوابانند که غیر از فرش و زمین چیز دیگری در معرض دید او نیست، گاه او را در تختش می خوابانند و دور آن را بالشت می گذارند تا به او آسیبی نرسد، باز هم دید وی محدود می گردد. هر گاه طفلی این محدودیت را بپذیرد، او را طفل خوب و آرامی توصیف می کنند، ولی اگر با سر و صدا اعتراض کند او را می ترسانند. هنگامی که طفل بتواند بنشیند، وضع تا حدودی بهتر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0