topNotif

چای سبز ماتچا و 15 فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ژاپنی

1849 بازدید
09 شهریور 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چای سبز ماتچا و 15 فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ژاپنی

یکی از قدیمی ترین سنت های فرهنگ ژاپنی، چای سبز ماتچا، چای سبز خشک شده با بالاترین کیفیت چای سبز است. این نوشیدنی معجزه آسا بیش از هزار سال است که در شرق دور مصرف می شود و در حال حاضر یکی از مهمترین نوشیدنی هایی است که برای سلامت انسان بسیار مفید است. چای ماتچا از همان درخت چای سبز تهیه می شود، با این تفاوت که در سایه کاشته می شود تا کلروفیل و اسید آمینه در برگ های آن افزایش یابد. این مقاله درمورد چای سبز ماتچا و 15 فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ژاپنی می باشد، با ما همراه باشید؛

 

چای سبز ماتچا و 8 فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ژاپنی

چای سبز ماتچا و 8 فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ژاپنی

 

15 فایده شگفت انگیز چای ماتچا این نوشیدنی ژاپنی

1. افزایش توانایی تمرکز با چای ماتچا

وجود اسید آمینه لتانین در چای ماتچا به ایجاد آرامش کمک می کند و اگر با کافئین موجود در چای سبز ترکیب شود، می تواند به افزایش هوشیاری و توانایی تمرکز کمک کند. یکی از مزایای L-Theanine تولید دوپامین و سروتونین است. این دو ماده شیمیایی باعث بهبود خلق و خو، بهبود حافظه و بهبود تمرکز می شوند.

در تحقیقی  که در سال 2017 منتشر شد و 17 شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد، مشخص شد که مصرف 200 میلی گرم آمینو اسید لتانین توانایی ذهنی را بهبود می بخشد و محققان خاطر نشان کردند که این ترکیب در صورت ترکیب آمینو اسید با کافئین قوی تر می شود.

2. کاهش خطر ابتلا به سرطان با چای ماتچا

چای ماتچا حاوی آنتی اکسیدانی به نام (Epigallocatechin-3-Gallate) است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان و تومورهای مختلف نقش بسزایی دارد و مشخص شده است که این آنتی اکسیدان ها از رشد سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کنند، اما هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

3. پیشگیری از بیماری های قلبی با چای ماتچا

خوردن چای سبز به طور کلی همیشه با محافظت از قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف همراه بوده و همین امر در مورد خوردن چای ماتچا نیز صدق می کند، زیرا حاوی ترکیباتی است که به کاهش سطح کلسترول مضر و کاهش تری گلیسیرید کمک می کند و این به معنی محافظت بیشتر قلب در برابر بیماری ها است.

 

همچنین بخوانید: چای ماچا و خواص درمانی آن

 

4. چای ماتچا سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها مواد مغذی جادویی و آنزیم هایی هستند که مسئول مقابله با اثرات منفی اشعه ماوراء بنفش هستند، پوست را جوان می کنند و از برخی بیماری های تهدید کننده جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها برای سلامتی بسیار مفید هستند و فقط یک فنجان چای سبز ماچا بیش از 5 برابر بیشتر از هر ماده غذایی غنی از آنتی اکسیدان، آنتی اکسیدان ارائه می دهد.

5. چای ماتچا به آرامش شما کمک می کند

بیش از هزار سال است که چای سبز ماتچا توسط راهبان چینی و بودایی برای آرامش و مدیتیشن مورد استفاده قرار می گیرد، اسید آمینه L-Theanine موجود در برگ های چای ماچا به تولید امواج آلفا در مغز کمک می کند که بدون ایجاد خواب آلودگی باعث آرامش می شوند.

6. افزایش سطح انرژی و استقامت با چای ماتچا

سامورایی ها و رزمندگان ژاپنی در قرون وسطی و اولیه ژاپن، قبل از شرکت در نبرد برای خواص محرک، چای سبز ماتچا می نوشند. در حالی که چای سبز به طور طبیعی حاوی کافئین است، افزایش انرژی از ماچا عمدتا به دلیل ترکیب منحصر آن و مواد مغذی آن است. افزایش استقامت پس از نوشیدن یک فنجان چای سبز ماتچا می تواند تا 6 ساعت دوام داشته باشد و به دلیل اثرات ال تیانین، افرادی که چای ماچا می نوشند عوارض جانبی معمول محرک ها مانند: عصبی شدن و فشار خون را تجربه نمی کنند.

7. کاهش وزن با چای ماتچا

چای سبز ماتچا سرشار از آنتی اکسیدان (معروف به EGC) است و این چای سه برابر بیشتر از هر نوع چای سبز دیگر دارای این آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان داده است که کاتچین ها بر BMI تاثیر مثبت دارند. چای سبز ماتچا به کاهش چاقی کمک می کند و کاهش وزن یکی از مزایای چای ماتچا است. مکانیسم چای ماچا سرعت بخشیدن به متابولیسم است که باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش وزن می شود.

نکته: ترجیحا ورزش را در کنار نوشیدن چای ماتچا انجام دهید تا به نتیجه دلخواه و رضایت بخش برسید.

 

همچنین بخوانید: انواع چای های کیسه ای گیاهی همراه با دستور مصرف

 

8. چای ماتچا بدن را از سموم پاک می کند

سه هفته قبل از برداشت، برگ چای، تحت پوشش قرار می گیرد تا از تابش نور خورشید محروم شود. این باعث افزایش عظیم تولید کلروفیل در این گیاه می شود. مقادیر بالای کلروفیل موجود در چای سبز ماچا نه تنها به این چای رنگ سبز پر جنب و جوش می بخشد، بلکه دارای خواص قدرتمندی است که می تواند فلزات سنگین و سموم شیمیایی را به طور طبیعی از بدن خارج کند.

9.  چای ماتچا تقویت سیستم ایمنی بدن

اثبات شده است که آنتی بیوتیک های موجود در چای سبز ماچا دارای خواص آنتی بیوتیکی عمومی هستند. علاوه بر این، یک فنجان چای سبز ماچا مقادیر قابل توجهی پتاسیم، ویتامین آ، ث، آهن، پروتئین و کلسیم را تامین می کند. مطالعات بیشتر حتی نشان داده است که مواد مغذی موجود در ماچا می توانذ ویروس هایی را که به دلیل HIV به بدن حمله می کنند را نابود کند.

10. درمان کلسترول با چای ماتچا

محققان در مورد تاثیر چای سبز ماتچا بر کلسترول مطمئن نیستند، اما مطالعات اخیر در گروه های مختلف نشان داده است که افرادی که به طور منظم چای ماچا می نوشند، سطح کلسترول بد (LDL) پایین تر و در عین حال به طور قابل توجهی سطح کلسترول خوب بالاتری دارند.

11. فواید چای ماتچا برای پوست

در یک مطالعه منتشر شده درکالج پزشکی جورجیا ،EGCG که در چای سبز ماچا است، در سلول های پوستی نیز یافت شده است، که درصورت نبودن آن، سلول ها می میرند. به همین دلیل خیلی از افراد از این گیاه به طور مستقیم بروی پوست صورت خود استفاده می کنند.      

سایر مزایای چای ماتچا

12. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

13. محافظت از کبد

14. کاهش فشار خون و کلسترول بالا

15. ارتقاء سلامت دهان و دندان

 

چای سبز ماتچا و 8 فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ژاپنی

چای سبز ماتچا و 8 فایده شگفت انگیز این نوشیدنی ژاپنی

 

عوارض جانبی چای ماتچا

تاکنون، مطالعات کافی در مورد مضرات چای ماچا انجام نشده است، اما به طور کلی، نوشیدن مقدار زیادی چای سطح  مصرف کافئین را افزایش می دهد، که این امر با عوارض جانبی همراه است.

نکته: برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی یا عوارض جانبی، مهم است که چای ماچا را در حد متعادل مصرف کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

طرز تهیه چای ماتچا

برای به دست آوردن فواید چای ماچا، باید آن را به درستی تهیه کرد و معمولا به دو صورت، با توجه به نوع بسته بندی، تهیه می شود و دو روش به شرح زیر است:

مرحله 1: 2 قاشق غذاخوری پودر Matcha را در یک کاسه با یک الک کوچک خیس کنید.

مرحله 2: 60 میلی گرم آب گرم (درست زیر نقطه جوش) اضافه کنید.

مرحله 3: با همزن بامبو که مخصوص تهیه چای ماچا طراحی شده است مخلوط کنید.

مرحله چهارم: چای را مستقیما از ظرف بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سبز  را با خواص کاهنده وزن، ضد پیری، جلوگیری از افتادگی و چین و چروک پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان، پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از آلزایمر، محافظت از کبد و قلب، درمان دیابت، آرام بخش و ضد افسردگی و استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. احمد
    3 اردیبهشت 1401

    حالا چطور بخریم چیزی پیدا نشد که کلید کنیم

    • عطارک
      4 اردیبهشت 1401

      درود بر شما

      در حال حاضر این محصول موجود نمی باشد

0