topNotif

چرا افراد دارای صدایی شبیه به هم نیستند

1747 بازدید
09 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آیا می دانید چرا افراد دارای صدایی شبیه به هم نیستند ؟

همان طور که هیچ دو نفری در دنیا دارای اثر انگشت یکسان نیستند، هیچ دو نفری دارای یک صدای مشابه نیستد. آیا می دانید چرا صداهای افراد به هم شبیه نیستند؟ عمل صحبت کردن در اثر هماهنگی حرکت صدها ماهیچه در مدت زمان کوتاهی ایجاد می شود و عضوی که سبب تولید صدا می شود حنجره یا جعبه صدا نامیده می شود که قادر به تولید تعداد بی نهایت صدا می باشد. جنجره در حقیقت قسمتی از گلو می باشد که هوا از آن عبور می کند، در هنگام تنفس هوا پس از عبور بینی، از طریق حنجره وارد نای شده و سرانجام به ریه ها می رود.

حنجره چیست ؟

حنجره از چند غضروف غیر منظم تشکیل شده که توسط رباط ها و غشاهایی به یکدیگر پیوسته اند. قسمت داخلی حنجره دارای دو لایه بافت است که به صورت دو خط موازی از جلو به عقب کشیده اند و از هر طرف امتداد دارند و دارای یک فضای خالی در بین خود می باشند. این دو قسمت موازی طناب ها یا رباط های صوتی نامیده می شوند.

در هنگام تنفس فضای بین این طناب ها باز باقی می ماند، ولی در هنگام صحبت کردن، آواز خواندن و فریاد کشیدن این طناب ها که در حالت عادی شل و سست هستند محکم شده، به هم نزدیک می شوند و فضای بین آن ها تنگ می شود و وقتی هوا با فشار عبور می کند این طناب ها مرتعش شده، و صدا تولید می شود. طناب های صوتی می توانند در صد و هفتاد حالت مختلف قرار گیرند.

 

همچنین بخوانید:  درمان گرفتگی صدا با روش های سنتی

 

چرا افراد دارای صدایی شبیه به هم نیستند ؟

کیفیت صدای حاصله مربوط به طول، کشیدگی و سختی رباط ها یا طناب های صوتی است. اگر طناب شل و سست باشند و ارتعاش کندی، داشته باشند (هشتاد بار در ثانیه) صدای بم و در صورتی که طناب ها سفت باشند و به سرعت مرتعش شوند (هزار بار در ثانیه) امواج صوتی کوتاه و صدای زیر ایجاد می شود. از آن جایی که یک کودک طناب های صوتی کوتاهی دارد، امواج صوتی کوتاه تولید کرده و صدای زیر ایجاد می شود، صدای مرد ها از زن ها بم تر است، که به علت بزرگ تر بودن حنجره و بلند بودن طناب های صوتی مردان نسبت به زنان است.

اوج صدا بسته به طول طناب های صوتی، دارای یک طیف خاص از فرکانس ها می باشد و در این طیف مشخص می شود که هر فرد چه نوع صدایی دارد. از طرف دیگر کیفیت صدای انسان بستگی به وضعیت قرار گرفتن حفره بینی، سینوس ها و حفره دهان داشته و این اندام ها صدای تولید شده را کنترل می کنند و از طرفی حرکت زبانی در کام، شکل لب ها و نحوه قرار گرفتن دندان ها نیز تغییراتی در صدا ایجاد می کنند. از آن جایی که ساختمان و حرکات این اندام ها در افراد مختلف متفاوت است، افراد دارای صداهای متفاوتی هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0