چرا باید هندوانه ابوجهل را بشناسیم

3410 بازدید
13 آذر 96
سمانه
,

چرا باید هندوانه ابوجهل را بشناسیم ؟!!!

هندوانه ابوجهل ، اسامی عمومی دیگری مانند: حنظل، خربزه روباه، سیب تلخ و …. دارد.

میوه اش به شکل هندوانه (و برخی شبیه گلابی) کروی شکل و خیلی کوچک است و دارای پوست سبز، کرم یا سفید است، پوششی بسیار سخت و درونش گوشت قرمز رنگ یا زرد، تلخ و سمی وجود دارد. هر بوته ممکن است دارای یک میوه و یا چند میوه باشد، که تجربه نشان داده است میوه بوته هایی که فقط یک میوه می دهند سمی، ولی میوه بوته های چندتایی از بهترین نوع دارویی است. به حالت خودرو در نواحی بیابانی و دامنه کوه ها همچنین در نواحی کویری نائین و بیابان های میمه اصفهان، نواحی کردستان و جنوب کشور می رویند.

چرا باید هندوانه ابوجهل را بشناسیم

چرا باید هندوانه ابوجهل را بشناسیم

خواص دارویی هندوانه ابوجهل :

دارای هورمون های زیاد همچون انسولین نباتی و هورمونی نظیر هورمون غدد صنوبری (ملاتونین) می باشد که بر ترشح تیروکسین اثر کنترل کننده دارد، برای دیابت نیز مفید بوده و دارای مقداری تانن و مواد تلخ بوده و در ناراحتی های عصبی و بی خوابی، فلج، درد مفاصل، چرک و قی کردن چشم برای مدت طولانی و ناراحتی های کلیه و مثانه، درد سینه بسیار مفید می باشد. پزشکان سنتی میوه گیاه را برای بیرون راندن بلغم و صفرا و در درمان دردپی و عرق النسا و نقرس توصیه نموده اند و مقدار زیاد آن سمی می باشد.

  • تلخ مزه بودن آن، مربوط به نوعی گلوکزید به نام کولوسنتین است که در آن وجود دارد و رنگ زرد و محلول در الکل می باشد.
  • حنظل با دوز کم دارای خاصیت خلط آور و محلل و با دوز متوسط مسهل و مدر و با دوز زیاد به عنوان قی آور به مصرف می رسید.
  • مصرف آن در هوای سرد برای مغز و اعصاب و معده مضر است و در هوای بسیار گرم هم موجب اسهال و التهاب می شود و باید زمان و محل مصرف آن رعایت شود، که بهترین آن فصل بهار یا پاییز و نواحی معتدل است. برای افراد لاغر و ضعیف هم مناسب نبوده، و خوردن آبمیوه آن را علاج می کند. استنشاق آن برای دفع زردی چشم مفید است.
  • در قدیم معروف بوده که اگر آب حنظل را در منزل، زیر فرش ها بپاشید موجب از بین رفتن کک ها شده و از تکثیر آنها جلوگیری می نماید. (دفع کننده حشرات)

 

همچنین بخوانید:  هندوانه ابوجهل با تاثیراتی عجیب

 

دیگر خواص دارویی هندوانه ابوجهل :

  • اگر میوه حنظل را سوراخ کرده و دانه اش را خارج سازند و درونش را از روغن زنبق پر کنند سپس سوراخ را با خمیر ببندند و روی آتش نگه دارند تا چند جوش بخورد، عصاره آن خضاب (رنگ مو) خوبی برای موی سر می باشد و از سفید شدن مو جلوگیری می کند و مالیدن این عصاره به صورت موجب از بین رفتن زردی و اثر یرقان و قرمز شدن رنگ صورت می گردد. (رنگ موی طبیعی)
  • تخم حنظل هم مصرف دارویی دارد و اگر مقداری از آن را چند بار بشویید و در آب نمک بخیسانید تا تلخی آن از بین برود، سپس آن را ساییده با شیرینی و یا خرما بجوشانید، و خوردنش موجب سلامتی بدن می شود و زیاد کننده صفرا می باشد و به عنوان قاعده آور هم مصرف می شود که در دوران حاملگی و شیردهی خوردن آن ممنوع است زیرا باعث سقط جنین می شود.
  • خوردن مخلوط برگ خشک آن و انیسون برای رفع بیماری صرع و مالیخولیا اثر بسیار خوبی دارد. میوه سفید آن اثر بهتری را دارد و اگر هندوانه ابوجهل باز شود تا دو سال و اگر میوه آن باز نشود تا 4 سال خاصیت خود را حفظ می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن حنظل را با خواص  درمان پوسیدگی دندان، بازسازی دندان خراب و سوراخ شده، تسکین دندان درد، خارج کردن عفونت و چرک از دندان، خلط آور، درمان یبوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0