چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ؟

2899 بازدید
09 دی 00
سمانه
,

چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ؟

آیا شما همیشه در حوالی دوره پریودی خود دچار میگرن می شوید؟ آیا فکر نمی کنید که این دو به هم مرتبط هستند. داشتن معده درد، خستگی و تحریک پذیری در دوران قاعدگی بسیار رایج است. این درد می تواند چند روز قبل از شروع قاعدگی و چند روز پس از پایان آن ادامه داشته باشد. حدود 60 درصد از زنان مبتلا به میگرن دچار نوعی سردرد به نام میگرن قاعدگی می شوند. درست قبل از قاعدگی، میزان استروژن و پروژسترون، دو هورمون زنانه، در بدن شما کاهش می یابد. این تغییر شدید می تواند باعث سردردهای ضربان دار شود.

چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ؟

عوامل زیادی در ایجاد سردرد در مردان و زنان نقش دارند، از جمله سابقه خانوادگی و سن؛ با این حال، زنان اغلب متوجه رابطه بین سردرد و تغییرات هورمونی می شوند. هورمون های استروژن و پروژسترون که نقش کلیدی در تنظیم چرخه قاعدگی و بارداری دارند، می توانند بر مواد شیمیایی مرتبط با سردرد در مغز نیز تأثیر بگذارند. داشتن سطوح ثابت استروژن ممکن است سردرد را بهبود بخشد، در حالی که کاهش یا تغییر سطح استروژن می تواند سردرد را بدتر کند.

 

چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ؟

چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ؟

 

درمان سردرد هنگام پریود

اکنون که دانستیم چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ، می توانیم با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی، از سردردهای دوران قاعدگی یا قبل از آن رهایی یابیم.

  • برای جلوگیری از این مشکل، خانم ها باید به طور منظم ورزش و یوگا انجام دهند. در کنار این، می توانند پرانایاما و مدیتیشن نیز انجام دهند.
  • از استرس دوری کنید و به اندازه کافی بخوابید.
  • باید خود را از اضطراب و افسردگی دور نگه دارید. زیرا می تواند مشکل سردرد را افزایش دهد.
  • از مصرف الکل و سیگار باید به طور کامل اجتناب شود.
  • همچنین باید از مصرف شکر تصفیه شده برای جلوگیری از سردردهای پریود خودداری شود.
  • برای حفظ سطح قند خون خود، میان وعده های کوچک بخورید. حذف وعده های غذایی می تواند باعث حمله سردرد شود. پس فراموش نکنید تا قبل از رفتن به رختخواب یک میان وعده کوچک بخورید و همیشه صبحانه بخورید.

برای درمان سریع سردرد پریود از رژیم غذایی غنی از آهن استفاده کنید

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از سردرد بسیار مهم است. در طول دوره قاعدگی، یک فرد بالغ و متوسط چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتر (یا حدود دو تا سه قاشق غذاخوری) خون بدن خود را در اثر عادت ماهانه از دست می دهد. در چنین شرایطی لازم است که از یک رژیم غذایی غنی از آهن استفاده کنید. آهن، کمبود خون در بدن را برطرف می کند. برای این کار می توانید چغندر، اسفناج، کشمش و انار مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  موثرترین و بهترین درمان گیاهی میگرن و سردرد

 

تاثیر غذاهای غنی از منیزیم در درمان سردرد هنگام پریود

کمبود منیزیم نیز می تواند باعث سردرد در زنان شود. در چنین شرایطی، اگر در دوره قاعدگی سردرد داشتید، شروع به خوردن غذاهای غنی از منیزیم کنید. می توانید آجیل، آووکادو و حبوبات را در این غذا قرار دهید.

مصرف نمک را محدود کنید

خوردن بیش از حد غذاهای شور نیز می تواند منجر به سردرد شود. عاقلانه است که مقدار نمکی را که در طول دوره قاعدگی می خورید محدود کنید.

تاثیر ویتامین ب بر میگرن

مصرف ویتامین ب2 ممکن است به پیشگیری از میگرن کمک کند. ریبوفلاوین در دوزهای بالا (400 میلی گرم) احتمالا باعث کاهش علائم میگرن در بزرگسالان و کودکان می شود. اما به علت مطالعات اندکی که در این زمینه صورت گرفت، انجام مطالعات بیشتر توصیه می شود.

تاثیر قهوه برای میگرن

مصرف شکلات یا نوشیدنی های کافئینی مانند قهوه، می تواند به کاهش درد و ناراحتی کمک کند. به همین دلیل در برخی داروهای مورد استفاده در سندرم پیش از قاعدگی از کافئین استفاده می کنند.

اما باید توجه کنید که کافئین ماده ای اعتیاد آور است و مصرف بیش از حد آن وابستگی ایجاد می  کند. همچنین قطع ناگهانی مصرف کافئین منجر به بروز سردرد می شود. بنابراین باید به مرور زمان مصرف آن را کاهش داد.

روش های دیگر برای درمان میگرن قاعدگی

  • یخ: یک پارچه سرد یا کیسه یخ را روی ناحیه دردناک سر یا گردن خود نگه دارید. کیسه یخ را در یک حوله بپیچید تا از پوست خود محافظت کنید.
  • تمرینات آرامش بخش: برای کاهش استرس، تمرینات آرامش بخش را امتحان کنید.
  • بیوفیدبک: بیوفیدبک تراپی، یک تکنیک ذهنی بدنی است که به مردم آموزش می دهد که چگونه فعالیت های فیزیولوژیک خود را تغییر دهند. در اصل این روش به افراد این توانایی را می دهد که یاد بگیرند بهتر پاسخ های غیرارادی بدنشان را کنترل و تنظیم کنند. هدف از بیوفیدبک، درمان بیماری ها، بهبود و جلوگیری از اختلالات و یا حتی ارتقای عملکرد فردی و دستیابی به عملکرد بهینه افراد می باشد. بیوفیدبک ممکن است با کمک به نظارت بر واکنش بدن به استرس، سردرد شما را بهبود بخشد.
  • طب سوزنی: طب سوزنی ممکن است سردرد شما را بهبود بخشد و به آرامش شما کمک کند.

 

چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ؟

چرا در دوران پریودی سردرد می گیریم ؟

 

درمان سریع سردرد پریود با تنظیم خواب کافی

برای رهایی از میگرن در پریودها باید به عادات خواب توجه بیشتری کرد. ارتباط مکرر بین سردرد و میگرن برای کم خوابی یا خواب زیاد مشاهده شده است. سعی کنید خوب بخوابید. هر روز در ساعت معینی بخوابید و در همان ساعت از خواب بیدار شوید. ثبات در زمان خواب نیز به تسکین میگرن پریود کمک می کند.

هر روز ورزش کنید

اینکه ورزش می تواند در داشتن اندام مناسب و دل خواه کمک کند، اصلا بد نیست. اما، اگر بدانید که فعالیت بدنی به شما این امکان را می دهد که از شر میگرنی که توسط هورمون ها تحریک می شود خلاص شوید، شگفت زده خواهید شد. علاوه بر این، با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.

مسکن های بدون نسخه برای درمان میگرن قاعدگی

  • پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن و غیره استفاده کنید. این داروها ممکن است بلافاصله پس از شروع سردرد، درد شما را تسکین دهند.
  • تریپتان ها: تریپتان ها یک گروه از داروهای مورد مصرف در میگرن حاد هستند. پزشک ممکن است این داروها را تجویز کند که سیگنال های درد را در مغز شما مسدود می کنند. تریپتان ها اغلب درد ناشی از سردرد را در عرض دو ساعت تسکین می دهند و به کنترل استفراغ کمک می کنند.
  • گاهی اوقات پزشک شما ممکن است داروهای مسکن دیگری مانند دی هیدروارگوتامین را پیشنهاد کند. اینها را نمی توان با تریپتان ها مصرف کرد.

نکته: اگر در دوران قاعدگی دچار سردرد یا میگرن هستید، می توانید این نکات پیشگیری را دنبال کنید. شما می توانید خیلی سریع از آنها بهره مند شوید. اما اگر درد غیرقابل تحمل و منظم دارید، باید یک بار با پزشک مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بابونه را با خواص درمان مشکلات گوارشی، ترمیم زخم، درمان استرس و اضطراب، درمان بی خوابی، ضد التهاب و تسکین دردهای مفصلی، درمان بثورات پوستی،  ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    5 مرداد 1402

    درد

0