topNotif

چرا ورزش برای سلامت مغز شما مهم است؟

704 بازدید
13 اسفند 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 11 اسفند 1401

چرا ورزش برای سلامت مغز شما مهم است؟

مردم اغلب پس از دویدن یا یک جلسه یوگا یا انجام برخی تمرینات بدنی دیگر، موجی از مثبت‌اندیشی و انرژی را تجربه می‌کنند. این احساسات نشاط بخش هم بر جسم و هم بر ذهن شما تأثیر مثبت دارند. شما احساس سلامتی، اعتماد به نفس، هوشیاری و صلح با خود می کنید و به شما قدرت می دهد تا با انعطاف پذیری و مهربانی بیشتری با استرس های زندگی روزمره مقابله کنید.

هنگامی که یک سبک زندگی سالم با ورزش را شروع می کنید، میزان بالایی انرزژی که از ورزش دریافت می کنید به شما کمک می کند تا انگیزه خود را حفظ کنید تا در مسیر اهداف سلامتی و تندرستی خود بمانید.

  • برنامه ورزشی منظم برای قلب، ماهیچه ها و استخوان ها مفید است.
  • ورزش می تواند به شما کمک کند فکر کنید، یاد بگیرید، مشکل را حل کنید و از تعادل عاطفی لذت ببرید. می تواند حافظه را بهبود بخشد و اضطراب یا افسردگی را کاهش دهد.
  • فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. یک مطالعه دریافتند که زوال عقلی در میان بزرگسالان غیرفعال تقریباً دو برابر بیشتر از افراد فعال است.
  • ورزش می تواند به شما کمک کند بخوابید و احساس بهتری داشته باشید، خطر ابتلا به برخی سرطان های رایج را کاهش دهد و سال ها به زندگی شما اضافه کند.

برای بهره مندی از مزایای آن، لازم نیست یک ورزشکار حرفه ای با تناسب اندام مناسب، باشید. صرف نظر از سن یا سطح آمادگی جسمانی شما، هر میزان فعالیت بدنی می تواند به شما کمک کند.

چیزی که ممکن است متوجه نباشید این است که با هر قدمی که برمی دارید، هر مایلی که رکاب می زنید یا هر دوری که شنا می کنید، آمادگی جسمانی خود را تقویت می کنید. حرکت دادن بدن می تواند به عملکرد بهتر مغز کمک کند.

عملکردهای مغز

مغز یک سیستم پیچیده و جذاب است که به طور پیچیده ای از طریق بسته های عصبی به بدن متصل می شود. این سلول از بیش از یک میلیارد سلول عصبی تشکیل شده است و مرکز پردازش عملیات است – از حرکت، پردازش و انتقال اطلاعات، و تنظیم هورمون‌ها تا فعال کردن سیستم پاسخ استرس از طریق گیرنده‌های درد و برانگیختن یک اقدام مناسب؛

مغز انسان عملکردهای مختلف حیاتی مانند ضربان قلب، تنفس و هضم را از طریق یک سیستم غیرارادی کنترل می کند، به این معنی که این عملکردها بدون فکر هماهنگ انجام می شوند. در عین حال، مغز سیستم های پیچیده عقل، فکر و درک را کنترل می کند که آگاهانه فعال می شوند.

فواید ورزش بر روی مغز شما

در ادامه تاثیر ورزش بر مغز را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید؛

  1. شبکه های عصبی را تقویت می کند

وقتی ورزش می کنید، رشد شبکه عصبی شما افزایش می یابد و به تقویت ارتباط سیگنال ها بین سمت چپ و راست مغز کمک می کند. این اثر منجر به بهبود حافظه، هماهنگی و تعادل می شود.

  1. تمرکز و دقت ذهنی را بهبود می بخشد

  • ورزش یا انجام هر گونه فعالیت بدنی شدید، قلب را تحریک می کند تا خون بیشتری را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ کند. افزایش جریان خون، مواد مغذی و اکسیژن اضافی را به تمام اندام های بدن از جمله مغز می رساند.
  • اکسیژن حافظه را تقویت می کند و زمان پاسخ بهتر را در شبکه های عصبی مغز تسهیل می کند و در نهایت به مغز اجازه می دهد به محرک های مختلف پاسخ بهتری بدهد.
  • علاوه بر این، ورزش شامل حرکت دادن بدن و اتصال ذهن شما به کار در دست انجام (حالت ذهنی) است که هر دو در تقویت توانایی ذهن برای تمرکز نقش دارند.
  • برخلاف تصور عموم، انجام چند کار بدون به خطر انداختن کیفیت کار ممکن نیست و برای مغز شما مضر است. توانایی انجام یک کار در یک زمان به خوبی با تمرکز کامل، رویکرد بسیار بهتری برای مقابله با لیست کارهایتان است بدون اینکه شما را تحت فشار بگذارد یا احساس فشار بیش از حد کنید.
  • باز هم، شما فقط می توانید یک کار را در یک زمان به خوبی انجام دهید، و با مزایای اضافی تمرکز ناشی از ورزش، احتمالاً احساس رضایت بیشتری خواهید داشت، در آرامش و موفقیت نیز احساس می کنید.
چرا ورزش برای سلامت مغز شما مهم است؟

چرا ورزش برای سلامت مغز شما مهم است؟

  1. به پرورش تفکر مثبت کمک می کند

  • ورزش می تواند با غلبه بر محدودیت های آنچه فکر می کردید توانایی انجامش را دارید، احساس بهره وری و موفقیت را تقویت کند. بنابراین، ورزش نه تنها استقامت فیزیکی، سطح انرژی و وضعیت بدن شما را افزایش می دهد، بلکه به ایجاد اعتماد به نفس و ارزش خود نیز کمک می کند. برای این منظور فقط بین 10 تا 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه لازم است. پس از خود دریغ نکنید!
  • هورمون های احساس خوب در حین ورزش به ویژه در هیپوکامپ ترشح می شوند و به گردش در می آیند که با بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی مرتبط است.
  • داشتن دیدگاه مثبت به شما امکان می دهد چیزهای جدید را امتحان کنید، با استرس مبارزه کنید، با اعتماد به نفس با چالش ها روبرو شوید و در زندگی حرفه ای و شخصی خود رشد کنید.

نکته مثبت: برای هر فکر یا بیانیه منفی در مورد خود، مدتی را به یادداشت برداری اختصاص دهید و سه تا چهار فکر و گزاره مثبت را تأیید کنید تا به مقابله با افکار منفی کمک کنید، و ذهن خود را به سمت دیدگاه مثبت تر هدایت کنید.

 

همچنین بخوانید: بیماری فشار داخل جمجمه چیست؟ و 4 روش طبیعی کاهش تورم مغز

 

ورزش هایی که برای مغز شما مفید هستند

بهترین انواع ورزش برای آرامش و نشاط ذهنی عبارتند از:

  1. یوگا

مطالعات شواهد امیدوارکننده‌ای ارائه می‌کنند مبنی بر اینکه مداخلات رفتاری مانند یوگا ممکن است کاهش‌های مرتبط با افزایش سن و تخریب عصبی را کاهش دهد و ممکن است شناخت عصبی را تقویت کند.

  1. دویدن

افزایش عملکرد حافظه با دویدن ممکن است ناشی از افزایش نوروژنز در ارتباط با تغییراتی در شبکه عصبی بزرگسالان باشد. شواهد نشان می دهد که چندین انتقال دهنده عصبی با اجرا تغییر می کنند.

  1. تمرین عملکردی متقابل بدن

فعالیت های دوجانبه هماهنگ و مختصر روزانه می تواند توجه و تمرکز را بهبود بخشد.

  1. مدیتیشن

پیشنهاد شده است که تمرین مدیتیشن با پدیده های نوروپلاستیسیته، کاهش انحطاط مغز مرتبط با سن و بهبود عملکردهای شناختی مرتبط است.

کلام پایانی

فعالیت بدنی با افزایش عرضه خون اکسیژن دار به مغز و تحریک ترشح برخی مواد شیمیایی مغز از جمله اندورفین، سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین، تأثیر مثبتی بر عملکرد ذهنی شما می گذارد.

این هورمون‌ها برای تسکین استرس، کمک به تولید سلول‌های جدید مغز، کاهش درک درد، و ایجاد احساس مثبت و رفاه عمومی شناخته شده‌اند. شما می توانید تمرینات ذکر شده در بالا را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا هوش ذهنی بهتری داشته باشید و حافظه ای قوی تر داشته باشید!

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چلغوز را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بی خوابی، تعادل فشار خون، دفع سنگ مثانه، تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن، درمان کم خونی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0