topNotif

چند خاصیت باور نکردنی گیاه خردل سفید

5009 بازدید
24 بهمن 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با چند خاصیت باور نکردنی گیاه خردل سفید

خردل سفید گیاهی است علفی، یکساله به ارتفاع حداکثر تا 60 سانتی ‌متر که از کرک های خشن پوشیده شده است. برگ ها به لب‌هایی تقسیم شده و دندانه دار هستند. گل ها زردرنگند و بوی مخصوصی دارند، میوه گیاه به صورت خورجینی به طول 4 سانتی متر می باشد که با فاصله های زیاد دور محور قسمت بالای ساقه قرار می گیرد. قسمت انتهایی این میوه ها دانه ندارد و دانه ها در قسمت تحتانی قرار گرفته اند (حدود شش دانه)، این دانه ها نسبتا درشت، درشت تر از دانه‌های خردل سیاه و به رنگ بژ یا زرد مایل به قهوه ای روشن می باشند.

چند خاصیت باور نکردنی گیاه خردل سفید

چند خاصیت باور نکردنی گیاه خردل سفید

خردل سفید در مناطق وسیعی از جهان از جمله جنوب و مرکز اروپا، آسیا و آفریقای شمالی رویش دارد و در اروپا به خصوص انگلستان برای مصارف خوراکی کشت می گردد. قسمت مورد استفاده آن دانه‌هاست. این گیاه در نواحی مختلف ایران به خصوص مناطق جنوبی از جمله استان خوزستان و هرمزگان رویش دارد.

داروشناختی و اثرات مهم :

خواص مهم دانه خردل سفید عبارتند از اثرات هضم کننده، ضدنفخ، محرک، معرق، ملین، ضددرد، ادرارآور، خلط‌ آور، قرمزکننده و تاول زا، از خردل سفید در طب سنتی ایران به عنوان چاشنی، ملین و پایین آورنده تب استفاده می شود.

طریقه و میزان مصرف !

کمپرس (مرهم) : 4 قاشق غذاخوری از پودر خردل سفید در آب به صورت مرهم استفاده می شود.

محلول حمام : 20 تا 30 گرم پودر دانه را در یک لیتر آب مخلوط نموده و برای حمام پاها مورد استفاده قرار دهید. 150 گرم پودر دانه را در یک کیسه قرار داده و آن را در ظرفی مخلوط با آب حمام نموده، سپس محلول را برای کل بدن استفاده کنید.

عوارض جانبی : عوارض جانبی و تداخل دارویی آن مشابه خردل سیاه است.

مهمترین اثرات گزارش شده : آلرژی زا، ضد ورم، ضد باکتری، ضد سم، خواب آور، ضددیسانتری، ضدنفخ، ضداسهال خونی، ضداحتقان، معرق، هضم کننده، ادرارآور، استفراغ آور، خلط آور، قارچ کش، محرک معده، قرمزکننده پوست، تاول زا، ضدسرطان، ضدعفونی کننده، ضد تب و کرم کش است.

 

همچنین بخوانید:  خردل سیاه و خواصش را بشناسیم

 

نکات قابل توجه :

چون روغن دانه‌های خردل دارای بو و مزه تند و محرک می‌باشد، به صورت خوراکی (در آشپزخانه) مصرف نمی شود و بیشتر به مصارف صنعتی می رسد. دو گیاه خردل سیاه و سفید شباهت ظاهری زیادی باهم دارند، ولی خردل سفید از نظر اندازه کمی کوچک تر از خردل سیاه است. انواع و اقسام سس های خردل که مصرف بالایی در جهان دارد از دانه های خردل سفید تهیه می شود، این سس ها محرک، هضم کننده و اشتها آور هستند.

در یونان از برگ خردل سفید در زمستان و قبل از شکوفه دادن گیاه به صورت خوراکی استفاده می شود. دانه های خردل سفید را می توان به طور مستقیم و یا سرخ شده در غذاها استفاده کرد. گاهی آن را با مواد دیگر له و خرد می کنند که در این صورت به شکل خمیری تند و زننده در می آید. دانه هر دو نوع خردل حاوی مقدار قابل توجهی موسیلاژ است به همین دلیل وقتی دانه ها له یا خردشده و در آب حل می گردند بسیار حجیم و لعابدار می شوند و علت ملین بودن دانه ها هم همین لعاب است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خردل زرد را با خواص ضدسرطان، ضد میکروب، مسکن، تهوع آور، دفع کننده حشرات (تساعد بوی ناخوش برای حشرات از پوست)، ملین، تعریق زا، پیشگیری و کمک به درمان سرطان، کمک به کاهش چربی خون، کمک به درمان بیماری های مفصلی از جمله روماتیسم، پیشگیری از تصلب شرایین، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0