topNotif

چه مواد غذایی باعث تقویت اعصاب می شوند؟

3572 بازدید
28 اسفند 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چه ویتامین ها، مواد معدنی و مواد غذایی باعث تقویت اعصاب می شوند؟

سیستم عصبی یک شبکه پیچیده و بسیار تخصصی است که تعاملات بین انسان و محیط اطراف آن را تنظیم و هدایت می کند. سیستم عصبی بسیاری از عملکردهای بدن مانند شنوایی، دید، طعم، بو و احساس را کنترل می کند و همچنین کنترل کارهای آگاهانه و ناآگاهانه را کنترل می کند. تعادل و هماهنگی سیستم عصبی همچنین مدیریت و تنظیم عملکرد دیگر اندام های بدن را بر عهده دارد و مسئول توانایی فکر کردن و تصمیم گیری، آگاهی از افکار، خاطرات و زبان است. رژیم غذایی سالم در حفظ سلامتی و قدرت سیستم عصبی بسیار مهم است. به همین علت در این مقاله به معرفی مواد غذایی که باعث تقویت اعصاب می شوند، می پردازم.

 

چه مواد غذایی باعث تقویت اعصاب می شوند؟

چه مواد غذایی باعث تقویت اعصاب می شوند؟

 

سیستم عصبی

سیستم عصبی به دو بخش تقسیم می شود:

  • سیستم عصبی مرکزی که متشکل از مغز و نخاع است.
  • سیستم عصبی محیطی که خارج از مغز و نخاع قرار دارد و حرکات ارادی و غیرارادی سلول های عصبی را کنترل می کند.

چه مواد غذایی باعث تقویت اعصاب می شوند؟

بدن نیاز به یک رژیم غذایی متعادل، سالم و متنوع، مقادیر کافی مواد مغذی برای ساخت یک سیستم عصبی سالم و یک شبکه عصبی از نورون ها و اعصاب در طول زندگی دارد. تمام مواد مغذی به طور مستقیم و غیر مستقیم به عملکرد مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد. لیست زیر از مواد مغذی است که به طور قابل توجهی بر عملکرد و سلامت اعصاب و سیستم عصبی تاثیر می گذارد.

ویتامین ب یک (تيامين)

سيستم عصبی نياز به ويتامين ب یک برای توليد انرژي از گلوکز دارد. همچنين، این ویتامین عملکرد شناختی انسان را تنظيم می کند و تماميت نورون ها را حفظ می کند. منابع غنی اين ويتامين عبارتند از: لوبیا، غلات (نان، ماکارونی، غلات) هستند.

ویتامین ب 3 (نیاسین)

 این ویتامین در حفظ سلامت سیستم عصبی و تقویت اعصاب کمک می کند و منابع آن شامل مرغ، ماهی، گوشت و دانه های کامل می باشد.

ویتامین ب 6 (پیریدوکسین)

اهمیت این ویتامین به این دلیل است که کمبود آن سبب بروز اختلالات عصبی مانند نوروپاتی محیطی می شود. از منابع ویتامین ب 6 برای تقویت اعصاب می توان به غلات غنی شده، موز، مرغ، تخم مرغ، نخود فرنگی، اسفناج، اشاره کرد.

ویتامین ب 9 (اسید فولیک)

برای حفظ مغز در طول دوران رشد و حفظ حافظه در طول سال ها اهمیت دارد و منابع آن غلات غنی شده، عدس و سبزیجات برگ سبز تیره می باشد.

 

همچنین بخوانید:  عوامل تضعیف و تقویت کننده سیستم ایمنی

 

ویتامین ب 12 (کوبالامین)

 ویتامین 12 علاوه بر تقویت اعصاب، سیستم عصبی مرکزی را حفظ می کند و علائم زوال عقل را به تاخیر می اندازد. گوشت گاو، مرغ و غذاهای غنی شده از منابع این ویتامین می باشد.

ویتامین ث (اسکوربیک اسید)

این ویتامین یک انتقال دهنده عصبی است. در واقع ویتامین ث رابط بین سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی است، از این رو به تقویت اعصاب کمک می کند. مرکبات، انواع توت ها و گوجه فرنگی منابع غنی از ویتامین ث هستند که نیاز روزانه بدن را تامین می کنند.

ویتامین دی (کلسیفرول)

این ویتامین در جلوگیری از بیماری های مختلف عصبی کمک می کند. از منابع آن می توان به شیر و محصولات لبنی، غلات و زرده تخم مرغ، اشاره کرد.

 ویتامین ای

 مغز به این ویتامین نیاز دارد تا از غشاهای محافظتی که نورون ها را پوشش می دهند محافظت کند به همین جهت سبب تقویت اعصاب می شود. منابع آن شامل سبزیجات برگ سبز، بادام، آجیل و روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان و روغن کلزا است.

ویتامین کا

این ویتامین به برخی از ترکیبات شیمیایی بافت های عصبی وارد می شود. منابع آن شامل سبزیجات برگ سبز، مانند جعفری، و همچنین کلم، کاهو، آووکادو، شلغم و انگور است.

آهن

آهن برای سیستم عصبی لازم است تا اطمینان حاصل شود که اکسیژن به مغز و سلول های عصبی، تولید انرژی و ترکیب عصبی منتقل می شود. یافته ها نشان می دهد که کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی از کمبود آهن رنج می برند. رشد جنین، کم خونی ناشی از فقر آهن در زنان رایج است که سبب با افسردگی و خستگی می شود. منابع آهن عبارتند از: سبزیجات برگ سبز، لوبیا، گوشت قرمز، تخم مرغ و مرغ.

امگا 3

 بدن از چربی های امگا 3 برای ساخت مغز و سلول های عصبی استفاده می کند. همچنین، امگا 3 به محافظت در برابر برخی از اختلالات عصبی و روانی مانند افسردگی ، زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک می کند و بر واکنش های شیمیایی مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد. همچنین در تشکیل غشاء اطراف مغز و سلول های عصبی کمک می کند. ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا و ساردین از منابع غنی امگا 3 محسوب می شوند که به تقویت اعصاب کمک می کنند.

 

چه مواد غذایی باعث تقویت اعصاب می شوند؟

چه مواد غذایی باعث تقویت اعصاب می شوند؟

 

فیبر غذایی

فیبر غذایی با افزایش سطح هوشیاری و کاهش سطح تنش و استرس به سیستم عصبی کمک می کند. منابع فیبر شامل غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل و دانه هستند.

روی

روی به شکل گیری سیگنال های عصبی وارد می شود. کمبود روی با بسیاری از بیماری های عصبی از جمله آلزایمر، افسردگی و بیماری پارکینسون مرتبط است. منابع این ماده معدنی عبارتند از گوشت قرمز، غلات، بادام، بادام زمینی، نخود و محصولات لبنی.

منیزیم

این مولکول برای یادگیری و حافظه ضروری است. سطوح پایین منیزیم سبب بسیاری از بیماری های عصبی از جمله میگرن، افسردگی و صرع می شود. غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، بادام، بادام زمینی، آجیل، آووکادو و موز منابع غنی منیزیم هستند که به تقویت اعصاب کمک می کنند.

مس

مغز به مس برای کنترل سیگنال های عصبی نیاز دارد و منابع آن عبارتند از: کبد، غذاهای دریایی، آجیل، تخم آفتابگردان، دانه سبوس گندم و کاکائو.

علل آسیب های عصبی چیست؟

علل بسیاری وجود دارد که باعث بیماری و آسیب اعصاب می شوند که عبارتند از:

  • بیماری های خود ایمنی
  • برخی از انواع سرطان ها
  • استرس و شوک های عصبی: هر چیزی که موجب آسیب یا فشار روی اعصاب می شود به آنها آسیب می رساند.
  • دیابت: 70٪ از افراد مبتلا به دیابت از آسیب عصبی رنج می برند که با پیشرفت بیماری بیشتر می شود.
  • عوارض جانبی برخی داروها و مواد سمی: مواد خارجی که به طور عمدی یا غیرمستقیم وارد بدن می شوند، باعث آسیب به عصب می شوند. این داروها عبارتند از: برخی از درمان های شیمیایی برای سرطان و مواد سمی مانند سرب، آرسنیک و جیوه می توانند سبب آسیب عصبی شوند.
  • کمبود مواد مغذی: کمبود مواد مغذی خاصی مانند ویتامین ب 6 و ب 12 می تواند به اعصاب آسیب برساند.

نکات ضروری برای حفظ سلامت و تقویت اعصاب

مجموعه ای از دستورالعمل های پیشگیرانه برای حفظ سلامت سیستم عصبی و تقویت اعصاب می تواند مورد توجه قرار گیرد. برخی از آنها عبارتند از:

  • ورزش منظم انجام دهید.
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • مراقبت و حفظ سلامت بدن در برابر برخی بیماری ها که ممکن است باعث کاهش عملکرد سیستم عصبی مانند دیابت و فشار خون بالا شود.
  • یک رژیم متعادل با تمرکز بر منابع غنی از ویتامین ب 6، ویتامین ب 12 و اسید فولیک
  • مقدار زیادی میوه، سبزیجات تازه و غلات کامل را در برنامه غذایی روزانه خود وارد کنید.
  • به منظور جلوگیری از کم آبی، به ویژه در آب و هوای گرم و ورزش، مقدار زیادی آب و سایر مایعات بنوشید. محدود کردن مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه.

شما با رعایت یک رژیم غذایی سالم و استفاده منظم از مواد غذایی که در این مقاله ارائه شد، می توانید سلامت سیستم عصبی خود را حفظ کرده و باعث بهببود عملکرد و تقویت اعصاب شوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0