topNotif

چه چیزهایی باعث بروز استرس می شود

1576 بازدید
21 فروردین 97
سمانه

چه چیزهایی باعث بروز استرس می شود ؟!

هر آنچه که ما را به هیجان می آورد، عصبانی می کند، سرخورده و مایوس می سازد و یا نا خشنود می سازد، می تواند منجر به استرس شود. این چیزها می تواند شامل فکر و خیال ناشی از امتحان قریب الوقوع گواهی نامه رانندگی یا دیدار آتی یکی از خویشان که دوستش ندارید باشد. در ضمن تصمیم گیری های مهم و مشکل در زندگی، فشارهای ناشی از محیط کار و یا تاثیرات مخرب ناشی از فوت عزیزان و بستگان و سوگواری های متعاقب آن می تواند باعث بروز استرس شود.

استرس به عنوان یکی از بزرگترین عوامل مخاطره آمیز در سلامتی انسان های جهان امروز در آمده است و این نتیجه جدیدترین مطالعات علمی در این زمینه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است. طبق نتایج حاصله از سال 1991 تا 1996 در محیط کار مرتبا از افراد، انجام همزمان کار بیشتر و سریع تر مطالبه شده و این در حالی بوده است که آن ها زیر فشار کمبود وقت قرار داشته اند و طبیعتا این فشار ها تاثیرات استرسی شدید داشته است. از هر سه نفر یک نفر از نشانه های وجود استرس رنج می برد. مع ذالک عواملی که برای یک نفر به معنای استرس می باشد ممکن است دیگری را فقط کمی تحریک و تهیج نماید.

غلبه بر استرس !

استرس بخشی از زندگی روزمره ماست، با صنعتی شدن شهرها، زندگی شلوغ، کار و مشغله های متفاوت همه ی افراد تا حدی با استرس سر و کار دارند در ادامه مطالبی در مورد استرس برای شما عزیزان نوشته ام که می تواند باعث آگاهی بیشتر شما عزیزان از استرس شود.

چه چیزهایی باعث بروز استرس می شود

چه چیزهایی باعث بروز استرس می شود

استرس خوب است یا بد ؟!!

اگر عواملی، شخصی را دچار استرس می سازد ممکن است همان عوامل برای دیگری لذت بخش جلوه نماید. در حقیقت برای هر یک از ما داشتن میزان محدودی استرس خوب است. اگر ما برای خود هدف جاه طلبانه ای تعیین کنیم و یا مجبور شویم یک وظیفه دوست نداشتنی را انجام دهیم و سپس به خوبی از عهده انجام آن برآییم و یا اینکه بدانیم مطالبه ای که خودمان از خود داشته و یا از ما خواسته شده است به جا و صحیح بوده است، آنگاه حال و هوای بهتری احساس می کنیم. انتخاب هدف های جاه طلبانه روزانه برای زندگی ما چاشنی همراه می آورد.

بعضی از افراد استرس را بر خود روا می دارند و به کمک آن موفق می شوند از چنگ امور یک نواخت و خسته کننده فرار کنند، استرس بیش از حد سلامتی ما را به مخاطره می اندازد و حالت تعادل روانی ما را بر هم می زند. در صورتی که استرس مرتبا تکرار شود و ابعاد آن نیز وسیع باشد ما را ضعیف ساخته و اساس زندگی ما را از هم می پاشد. اینکه ما چگونه با مشکل ارتباط در زندگی زناشویی و یا زندگی شغلی برخورد می کنیم و یا چگونه با سایر مشکلاتی که روزمره، عمدتا در زمینه های مالی، شغلی و خانوادگی داریم مواجهه می شویم با نوع شخصیت، ضعف های شخصی و یا با بیماری ما در ارتباط است.

 

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی برای کاهش اثرات منفی استـرس

 

چگونه می توان با استرس به طور صحیح برخورد کرد !

هر چقدر پیرتر و مجرب تر می شویم بهتر می توانیم با آنچه که روزانه پیش می آید برخورد کنیم و می دانیم چگونه باید بهتر با مسائل برخورد کنیم که تعادل زندگی مان بر هم نخورد. ما یاد می گیریم که چگونه باید در برابر امور غیر منتظره عکس العمل نشان دهیم. ما قادر خواهیم بود نقطه نظرات و رفتار خود را با مقتضیات زمان تطبیق دهیم و یک استراتژی غلبه بر استرس را به بهترین نحوه ترتیب دهیم.

استرس متعادل را بیشتر بشناسیم !

استـرس می تواند بیش از آنکه چیزی منفی باشد، یک عامل مثبت و انگیزش دهنده باشد. حساسیت در مورد استرس نه تنها در هر فردی به طور متفاوت تاثیر می گذارد بلکه می تواند در یک شخص به خصوص نیز سال به سال تاثیرهای متفاوتی داشته باشد. اینکه استرس بر ما به چه صورت تاثیر می گذارد در درجه اول به این بستگی دارد که آیا نیروی حاصله از استرس با قدرت مقابله به مثل ما می توانند بر هم تاثیر متقابل گذاشته و در دو کفه ترازو تعادل را حفظ کنند یا نه ؟! هر گونه عدم تعادل بین فشار حاصله از استرس با نیروی مقابله به مثل با آن می تواند خود به آن شکل از استرس منجر شود که برای ما خوب نیست. اینکه استرس چقدر نیرومند است به عوامل مختلفی بستگی دارد، عامل ایجاد کننده، اهمیتی که واقعه برای ما دارد (آیا ما را خیلی خوشحال می کند یا سخت اندوهگین می سازد یا آنقدر ها هم اهمیت ندارد)، اینکه ما چگونه با آن برخورد می کنیم و عکس العمل نشان می دهیم.

مثال زیر موضوع استرس را روشن تر می کند :

آقایی که متاهل است و دارای سه فرزند می باشد بدهی سنگینی بابت خرید خانه دارد، کارش را دوست دارد و آن را خیلی مهم تلقی می کند، وقتی از کار بر کنار می شود، استرس خیلی شدیدی بر وی وارد می شود. بر کناری از کار چنان اهمیت زیادی برایش داشته که درد و علایم جسمانی نظیر اختلال در خواب، اختلال در غذا خوردن و همچنین عکس العمل های روانی مختلف مثل پرخاشگری های مکرر و حساسیت های متعدد به وجود می آورد.

از سوی دیگر خانمی به نام ایکس داریم او که 23 سال دارد دارای تحصیلات عالیه است و مشکل مالی ندارد و هیچگونه تعهد پرداخت به خصوصی ندارد فقط کار خود را خسته کننده و کسالت آور می داند، وقتی وی از کار بر کنار می شود بیشتر این احساس را دارد که در این مدت طولانی چه کار بیهوده ای داشته است.

او احساس راحتی و سبک بالی می کند و گویی باری از دوشش برداشته شده است و خود را چنان بشاش احساس می کند که تا آن زمان هرگز چنین احساسی نمی کرده است، در این مورد اخیر ما طرف مثبت استرس را می بینیم که چگونه باعث یک تغییر می شود که مدت ها قبل باید در زندگی او به وقوع می پیوست، عوامل استرس مشابه می توانند در انسان های مختلف عکس العمل های متفاوتی ایجاد کنند. همگی به عکس العمل خودمان بستگی دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

علف لیمو را با خواص ضد میکروب، درمان ناراحتی های معده و افزایش سلامت دستگاه گوارش، ضد سرطان، کاهش فشارخون بالا، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن، تقویت و افزایش رشد مو، ضد التهاب و تسکین دهنده درد، ضد افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0