چه کسانی نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند

2247 بازدید
09 بهمن 96
سمانه

چه کسانی نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند ?!

شاید برای بسیاری از مردم قابل تصور نباشد که وجود انواع داروهای شیمیایی در بسته‌بندی‌های رنگارنگ حاصل تحقیق بر روی اجزای موثر گیاهان دارویی است. بد نیست بدانید حدود بیست و پنج درصد از داروهای تجویز شده از سوی پزشکان در ایالات متحده شامل یک جزو مشتق از گیاهان است.

بعضی از این داروها از عصاره گیاهان تهیه شده و گروهی دیگر از ترکیبات شیمیایی با منشا گیاهی ساخته می‌شوند. آمار استفاده از داروهای گیاهی در سال‌های اخیر قابل توجه است. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که در حال حاضر هشتاد درصد جمعیت جهان یعنی حدود چهار میلیارد نفر از طب گیاهی در درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

امروزه مواد مشتق از گیاهان نقش عمده‌ای در صنعت داروسازی دارند. چنین داروهایی برای درمان بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، انواع دردهای مزمن، آسم و دیگر بیماری‌ها به‌کار می‌رود. به عنوان مثال افدرا گیاهی است که در طب سنتی چین بیش از دو هزار سال برای درمان بیماری‌های تنفسی مورد استفاده بوده است. افدرئین که جزو فعال این داروی گیاهی است، سابقا در تهیه داروهایی برای تسکین آسم به کار می‌رفت. مثال دیگر گل انگشتانه است که خواص درمانی آن از سال ۱۷۷۵ شناخته شده است، و در طب گیاهی استفاده فراوانی دارد.

چه کسانی نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند

چه کسانی نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند

داروخانه طبیعت :

انواع گیاهان دارویی در طبیعت به حدی است که دسته‌بندی علمی آن‌ها را به کاری مهم و در عین حال دشوار بدل می‌کند. یکی از روش‌های طبقه‌بندی گیاهان دارویی به شرح زیر است :

گیاهان مقوی :

این گیاهان در شرایط خاصی برای تقویت بیمار تجویز می‌شود که عمدتا می‌توان به دوران نقاهت پس از بیماری حاد اشاره کرد. برخی از این گیاهان حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات قندی هستند که در تامین انرژی مورد نیار بدن متعاقب بیماری و برقراری تعادل در عملکرد اندام‌ها نقش عمده‌ای دارند.

گیاهان مدر :

مقدار آب موجود در بافت‌ها تحت تاثیر عوامل گوناگون دچار تغییر می‌شود. مثال واضح در این زمینه اختلال عملکرد قلب، ریه و کلیه‌ها است. علاوه بر این مواردی مثل عادت ماهیانه در خانم‌ها تجمع مایعات را به همراه دارد. یکی از موثرترین راه‌‌های تعدیل آب موجود در فضای بین سلولی و بافت‌های مختلف بدن، استفاده از گیاهان مدر است که موجب تسکین عوارض ناشی از این بیماری‌ها می‌شود.

گیاهان مسهل و ملین :

این گروه از گیاهان برای رفع یبوست و تسهیل دفع سموم به کار گرفته می‌شوند. گیاهان مسهل از طرق مختلف موجب برطرف شدن یبوست می‌شوند. برخی از این گیاهان نظیر ریشه ریوند از طریق افزایش ترشح صفرا و تحریک حرکات دودی روده، این کار را انجام می‌دهند و بعضی دیگر مثل ریشه شیرین‌بیان و روغن زیتون با تحریک جدار روده موجب برطرف شدن یبوست می‌شوند.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه و استفاده گیاهان دارویی

 

از مصرف همزمان داروهای شیمیایی و گیاهی بپرهیزید

نکته مهمی که باید بر آن تاکید شود تصوری است که به اشتباه بین گروهی از مردم رایج است. بسیاری از بیماران، طبیعی بودن دارو را دلیلی برای بی‌ضرر بودن آن می‌دانند. مطابق این تفکر تمامی داروهای گیاهی و فرآورده‌های حاصل از گیاهان دارویی بی‌ضرر و فاقد عوارض جانبی هستند.

متخصصان داروسازی یاد‌آوری می‌کنند که مصرف داروهای گیاهی همراه با سایر داروهای مورد استفاده بیمار می‌تواند عکس‌العمل‌ و عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود همواره و قبل از استفاده از داروهای گیاهی با پزشک خود در این باره مشورت کنید. بعضی از داروهای گیاهی موجب تداخل در قدرت جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌شوند. در حالی که انواع دیگری از داروهای مذکور موجب افزایش یا کاهش تاثیر یک داروی خاص می‌شوند.

جالب است بدانیم :

در این زمینه می‌توان به داروی تئوفیلین اشاره کرد که برای درمان آسم استفاده می‌شود. این دارو حاوی گزانتین است که در چای، قهوه و شکلات نیز یافت می‌شود. مصرف این مواد غذایی به مقدار زیاد همراه با تئوفیلین ممکن است موجب ایجاد مسمومیت دارویی شود.

بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هم، اثر داروها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مثلا مقدار زیاد کلم بروکلی، اسفناج و دیگر سبزیجات حاوی ویتامین (کا) کاهش اثر داروهای ضدانعقادی مثل هپارین و وارفارین را به دنبال دارد. این نکات هنگام مصرف داروها باید مورد توجه قرار گیرد.

در این خصوص سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن که معمولا دو یا چند دارو را به طور دائم استفاده می‌کنند و مبتلایان به دیابت، فشارخون بالا، افسردگی و بیماران قلبی از جمله بیمارانی هستند که باید درباره استفاده از داروهای گیاهی یا جوشانده‌ها و ترکیباتی که از گیاهان دارویی تهیه می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق هوفاریقون را با خواص قاعده آور، ضد هپاتیت، درمان مننژیت، سیاه سرفه، اسهال خونی، کم خونی، سرطان خون، فلج، ضد افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. عسل
    10 مرداد 1397

    سلام، ممنون از مطلب خوبتون
    یه سوال داشتم. داروهای گیاهی برای کودکان توصیه میشه؟

    • عطارک
      10 مرداد 1397

      درود وقت بخیر
      بله، مگر در موارد خاص تجویز یا توصیه نشود، در غیر اینصورت و در بقیه موارد مجاز به استفاده هستید.

      شاد و سلامت باشید.

0