topNotif

چگونه از گیاه ناز یخی مراقب کنیم

1574 بازدید
28 آبان 01
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 9 آبان 1401

چگونه از گیاه ناز یخی مراقب کنیم

سلام همراهان و دوستان همیشگی دوست داران گل و گیاه؛ امیدوارم حال خودتون و گیاهان تون عالی باشد.

امروز براتون از گیاهی می خواهم صحبت کنم که علاوه بر اینکه برعکس گیاهان نازنازو ناز نداره حتی اگر دعواش هم بکنید باز هم رشد می کنه یه گیاهی بشدت مقاوم با رشدی سریع و نگهداری بسیار آسان البته گیاهی است برای فضای بیرون از منزل، گیاه آپارتمانی به شمار نمی رود؛ اندازه‌ برگ های گل ناز یخی معمولا 3 سانتی‌متر است و گل های آن بیشتر از 2 سانتی‌متر رشد نمیکنند. ساقه های این گیاه نیز رشد چندانی ندارند و به صورت رونده و عرضی رشد می کنند.

چرا گل ناز یخی گل نمیدهد؟

شاید بتوان از این گیاه در منزل نگهداری کرد اما اگر نور کافی دریافت نکند همیشه فقط سبز است و به شما گل نخواهد داد. اما اگر پشت پنجره جنوبی نگهداری کنید که هر صبح چند ساعت نور مستقیم دریافت کند می توانید از گلهای ستاره شکل و قرمز و صورتیش در کل سال لذت ببرید.

شرایط نگهداری گل یخ

نور مناسب برای گل ناز یخی

نازیخی گیاهی رونده با رشدی عالی است نیاز نوری بالایی دارد؛ اگر خواهان این هستید که از گل های زیبای گیاه لذت ببرید حتما گیاه را جایی بکارید که چند ساعت در روز آفتاب مستقیم را دریافت کند؛ در جاهایی کم نور حجم برگها درشت سبز پر رنگ خواهد بود اما گیاه به گل دهی نمی نشیند فقط سبز خواهد بود.

اگر این گیاه را درون گلدان و داخل منزل نگهداری می کنید بدانید که این گیاه گیاهی بیرونی است؛ رشد مطلوب و توقعی که به گلهای ناز یخی که بیرون نگهداری می شوند نداشته باشید. گیاه ناز یخی داخل منزل را سعی کنید پشت پنجره جنوبی که چند ساعت آفتاب مستقیم دریافت می کند نگهداری کنید.

چگونه از گیاه ناز یخی مراقب کنیم

چگونه از گیاه ناز یخی مراقب کنیم

آب لازم برای رشد گیاه ناز یخی

این گیاه جز گیاهان گوشتی به شمار می رود و نیاز به آبیاری زیادی ندارد چون در بافت برگ و ساقه گیاه همیشه آب اضافی وجود دارد، اگر بی رویه و بیش از حد گیاه را آبیاری کنید ساقه های نازک و آبدار گیاه شل شده و کم کم گیاه را از دست خواهید داد.

خاک مناسب برای گیاه ناز یخی

این گیاه نسبت به خاک زیاد سختگیر نیست؛ ترکیبی از خاک باغچه پرلیت و شن برای گیاه مناسب است. اگر درون باغچه این گیاه را نگهداری می کنید جوری هدایتش کنید که روی سنگ و موزایک نباشد چون هنگامی که آفتاب شدید به سنگ بتابد گیاه تاب نمی آورد. اگر در گلدان هم نگهداری می کنید سعی کنید برای زیبایی بیشتر گیاه را آویز کنید.

کود گل ناز یخی

در فصل بهار و تابستان می توان هرماه با کود فسفر بالا و کود سه بیست و کود آهن گیاه را به نوبت تقویت کرد.

 

همچنین بخوانید: روش های اصولی برای نگهداری گیاه هویا کارنوزا

 

تکثیر گل ناز یخی

تکثیر گیاه ناز یخی بسیار آسان است؛ می توان در فصل بهار و تابستان قسمتی از ساقه را جدا کرده برگ های اضافه را جدا کرده و گیاه را درون آب جوشیده یا حتی مستقیم داخل باغچه یا گلدان کاشت؛ پس از مدتی گیاه ریشه خواهد زد.

نکته: اگر هوای محل زندگی شما خیلی گرم است برای تکثیر این گیاه در ماه های خنک تر اقدام کنید؛ تیر ماه و مرداد ماه که هوا خیلی گرم است در مناطق گرمسیر این گیاه کمتر تکثیر می شود.

آفات گیاه ناز یخی

یکی از مشکلات عمده گیاه ناز یخی شپشک آردآلود است که اگر به گیاه حمله کند و دیر اقدام کنید منجر به نابودی و مرگ گیاه می شود.

شپشک آرد آلود، آفتی سفید رنگ پنبه ای شکل است که شبیه آرد گیاه را می پوشاند بشدت بی رحم و سریع زیاد می شود. اگر روی گیاه مشاهده کردید سریع گیاه را از گیاهان دیگر جدا کرده و اقدام به درمان کنید. با گوش پاک کن و الکل به آرامی شپشک ها را از روی گیاه برمی داریم و در چند نوبت گیاه را سمپاشی می کنیم؛

دقت داشته باشید که:

  • سم پاشی باید صبح زود به دور از نور مستقیم خورشید روی گیاه انجام شود.
  • حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • در فضای باز انجام شود هرگز در منزل یا آپارتمان اقدام به سمپاشی گیاهان نکنید.
  • اگر گیاه بشدت آلوده شده باشد باید قید گیاه تون رو بزنید درمان گیاه بسختی انجام می شود و احتمال برگشت گیاه خیلی کم است.

امیدوارم مطلبی که گفته شد برای شما دوستان و عزیزان و همراهان همیشگی و دوست داران گل و گیاه مفید و مثمر ثمر باشد؛

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید. سوالی بود کامنت بگذارید

روز و روزگاران خوش

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

بذر انیسون را با خواص ضد تشنج و صرع، بهبود اختلالات گوارشی، تسکین دهنده و ضد التهاب، کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، آنتی اکسیدانت، درمان میگرن و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0