چگونه بفهمیم که از انجام کاری طفره می رویم؟

1200 بازدید
19 مهر 97
سمانه

چگونه تشخیص بدهیم که از انجام کاری طفره می رویم ؟!

اگر دچار پشت گوش اندازی مزمن اختصاصی هستید به خصوص اگر مشکل پشت گوش اندازی تان از نوع متداول تری باشد، احتمالا مهارت زیادی در فریب دادن خود دارید. چه بسا چند دلیل و بهانه به ظاهر موجه در آستین دارید که بلافاصله به خودتان ارائه می دهید و خود را توجیه می کنید که کاری که می کنید در واقع پشت گوش اندازی نیست. پس چگونه باید تشخیص بدهید که پشت گوش اندازی می کنید؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید با خود روراست باشید. از خودتان سوال هایی بکنید و پاسخ های صادقانه ای به آن ها بدهید.

سوال اول این است، آیا انجام این تکلیف به نفع من است؟

اگر انجام این تکلیف به نفع شما نیست با به تعویق انداختن آن مرتکب پشت گوش اندازی نمی شوید، شاید فرد دیگری بنا به دلیلی می خواهد شما این کار را انجام دهید، یا آن فرد فکر می کند انجام این کار به نفع شماست. به هر حال هیچ یک از این عوامل الزاما به این معنا نیست که انجام این تکلیف از نظر شما هم هدف خوبی است پس دلایل خوبی بیابید که نشان دهند این کار به نفع شماست.

اگر تردید دارید و نمی توانید روی چیزی انگشت بگذارید، یک تحلیل سود – زیان روی موضوع انجام دهید. وقتی چنین تحلیلی را انجام می دهید دو گزینه را مشخص می کنید یک گزینه برای انجام تکلیف و یک گزینه برای عدم انجام آن، آنگاه مشخص می کنید که آن تکلیف کدام یک از منافع شما را تامین می کند.

مثلا اگر گزینه شما ورزش کردن است به این ترتیب دو گزینه پیش رو داریم.

  • گزینه 1 : روزی 30 دقیقه شنا کنم.
  • گزینه 2: به جای شنا کردن در تختخواب دراز بکشم.

حالا مشخص است که کدام یک از منافع شما را تامین می کند. نفعی که تامین می شود حفظ سلامتی جسم و روح شما با 30 دقیقه شنا کردن است. که در گزینه 2 به رخوت، سستی، افکار آزار دهنده و تنبلی می گذرد. حتما این سوال را پاسخ دهید آیا انجام این تکلیف به نفع من است؟ می توانید جدولی تهیه کنید و در یک قسمت مزایا و قسمت دیگر معایب کارهایی که در نظر دارید انجام دهید را یادداشت کنید.  بعد هر کدام از آن ها را به طور بلند مدت و کوتاه مدت بررسی کنید تا به نتیجه گیری کاملا عقلانی و بدون سو برسید.

چگونه بفهمیم که از انجام کاری طفره می رویم؟

و همچنین جدولی نیز می توانید برای معایب طراحی کنید تا به نتیجه درست و واضحی برسید. در مثال شنا کردن در دراز مدت می بینید این کار هم به نفع شما و هم به نفع دیگران است تا خوابیدن در رختخواب که در دراز مدت منجر به سستی، افسردگی، چاقی، انواع بیماری های روحی و جسمی، فیت نبودن، نداشتن بدنی سالم و قوی، خستگی و… می شود. با ورزش کردن شما در دراز مدت شاداب تر، شادتر، قوی تر از لحاظ جسمی و روحی، دارای اعتماد به نفس بیشتر و …. می باشید که همین موارد کوچک و مثبت باعث می شود در مراحل سخت زندگی تان اعتماد به نفس بیشتری داشته، کمتر مریض شوید، فیت و زیباتر جلوه کنید، در درون خود احساس شادی و سر زندگی کنید و… که همه این موارد بر زندگی زناشویی، روابط والد فرزندی، روابط دوستانه، روابط کاری و… تاثیر گذاشته و باعث موفقیت بیشتر، شادی و آرامش بیشتر شما در زندگی می شود.

آدم ها موقعی پشت گوش اندازی می کنند که به طور معمول به مزایای کوتاه مدت طفره رفتن از انجام کاری که به نفع آن هاست بیشتر اهمیت می دهند تا به مزایای دراز مدت انجام کاری که در دست دارند.

بنابراین هنگام بررسی این واقعیت که انجام کار مورد نظر به نفع شماست یا نه ؟ نتایج کوتاه مدت و بلند مدت را با هم در نظر بگیرید. اگر باز هم در تصمیم گیری مردد بودید از خودتان سوال کنید که اگر دوست یا خویشاوندی عینا همان اطلاعاتی را که خودتان از فرم تحلیل سود- زیان به دست آوردید در اختیارتان بگذارد چه توصیه ای به او می کنید؟ شنا کردن را توصیه می کردید یا خوابیدن را؟

 

همچنین بخوانید:  پشت گوش اندازی چیست ؟

 

چه موقع تکلیفی را انجام بدهم که به نفعم باشد؟

وقتی برایتان مسلم شد که انجام آن تکلیف به نفع شماست. قدم بعدی مشخص کردن زمانی است که قصد دارید دست به کار شوید. با این حال اگر دچار پشت گوش اندازی مزمن اختصاصی باشید باز هم کاری را که در عمق ضمیرتان می دانید به نفع شماست، به راحتی به تعویق می اندازید. اگر علت را از شما بپرسند قادرید هزار دلیل بیاورید که بهتر است به جای امروز از فردا شروع کنید. از این رو دومین چیزی که باید از خود بپرسید، در اکثر موارد پاسخ مناسب به این سوال همین الان است. هر چند که در دنیای پر مشغله ما که هر کدام کارهای زیادی به عهده داریم، اقدام فوری همیشه هم منطقی نیست.

عاقلانه این است که یک جدول زمان بندی تهیه کنید و به کمک آن مشخص کنید چه کارهایی را می خواهید انجام دهید و چه زمانی را می خواهید برای آن ها در نظر بگیرید. این جدول به خصوص وقتی به نفع شماست و کاربرد زیادی دارد که کاری را هفته ای چند بار و احتمالا در زمان های مختلف انجام دهید.

باز برگردیم به مثال شنا، شنا شامل 5 جلسه استخر در هفته و هر بار 30 دقیقه شنا کردن است، علاوه بر آن از قبل مشخص می شود که چه روزهایی در هفته به استخر بروید و چه زمانی از منزل خارج شوید که جلسات شنا به بهترین نحو در برنامه روزانه گنجانده شود. به این ترتیب یک پیش نویس واضح از زمان شنا و نحوه انجام دادن درست آن در دست داریم. در صورت پشت گوش اندازی سریع متوجه شده و با اقدامات چاره جویانه به روال عادی باز می گردیم.

پس اگر قصد دارید پشت گوش اندازی را کنار بگذارید تعیین دستورالعمل های واضح و مشخص در مورد آغاز هر تکلیف اهمیت زیادی دارد زیرا در این صورت به محض شروع پشت گوش اندازی متوجه خواهید شد. شاید در اکثر موارد اقدام فوری بهترین روش باشد اما در صورت عدم امکان دست کم زمان آغاز کار را کاملا مشخص کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه موصیلی سفید را با خواص تقویت میل جنسی، بهبود ضعف جنسی، درمان اختلال نعوظ، کاهش استرس و اضطراب ذهنی، آنتی اکسیدان و درمان عفونت، افزایش شیر مادر، افزایش وزن و افزایش حجم عضلات، تقویت ایمنی بدن، کنترل دیابت، تسکین درد و التهاب ناشی از آرتروز، درمان اختلالات ادراری مانند بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0