topNotif

چگونه رفتار منفی کودکمان را تغییر دهیم؟

1223 بازدید
24 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

چگونه رفتار منفی کودکمان را تغییر دهیم؟

بسته به این که کودک هر روز چه ناهنجاری رفتاری در کودکستان از خود نشان می دهد مربی می تواند روش های گوناگونی را اعمال کند.

تحسین و حمایت روانی مثبت

کودکان دوست دارند برای هر کاری که انجام می دهند تحسین شوند. این کار عملکرد آن ها را تقویت می کند و می فهمند که درست رفتار کرده اند. تقویت مثبت از طریق ارتباط نگاه لبخندی صمیمی یا تحسین برای کودک پاداش بسیار خوبی است و نشانه ای از تایید به شمار می رود. برای ساختن و رشد اعتماد به نفس و خودآگاهی کودک به خصوص مهم است که کودک را تحسین و عملکردهایش را تایید کنید به او بها دهید و احترام بگذارید. برای این که رفتار درستی را به کودک بیاموزید باید در آغاز هر بار که رفتار مطلوبی از او سر می زند رفتار او را تقویت کنید. اگر آن رفتار در او شکل گرفت فقط کافی است گاهی کودک را برای آن رفتار تحسین کنید.

شکل دادن حمایت روانی مثبت

در کنار تشویق و تایید به عنوان تقویت کودک، شیوه های رفتاری همچون حمایت روانی بلافاصله، تماس بدنی مثل نوازش کردن، جرات بخشیدن، همدردی، صرف نظر از اشتباه او، گوش دادن به حرف کودک و قطع نکردن حرف او جز حمایت های روانی مثبت از کودک هستند.

چگونه رفتار منفی کودکمان را تغییر دهیم؟

چگونه رفتار منفی کودکمان را تغییر دهیم؟

شرایط خوب ایجاد کنید.

آنچه که در یک کودکستان اهمیت دارد این است که شرایطی در گروه ایجاد کنید تا حمایت روانی مثبت از کودکان به طور کامل و مفید اعمال شود. در صورتی می توان به این مقصود رسید که بتوان در گروه فضای هماهنگی ایجاد کرد. برای این کار باید به نکاتی همچون رعایت قوانین گروه، کنترل سر و صدا در حد تحمل و مطلوب در گروه، این که مربی هر زمان گروه را تحت نظر داشته باشد، کودکان امکانات حل بحران های خود را پیدا کنند و بیاموزند که الگوهای مطلوب را جانشین رفتار نامطلوب کنند. کودکان در گروه احساس خوبی داشته باشند.

بالای سر کودکان بودن مهم است.

البته مهم است که مربی آرامش و صبر لازم را برای برقراری هماهنگی فراهم کند. کودکان در برابر اثراتی که محیط خارجی بر آن ها می گذارد بسیار با احساس واکنش نشان می دهند.

هدف از حمایت روانی چیست؟!

کودکانی که از طرف پدر و مادر، مربیان یا افراد وابسته دیگر حمایت روانی مثبت را تجربه می کنند به خود مطمئن تر و معاشرتی تر می شوند و در مقابل افراد دیگر راحت برخورد می کنند. یاد می گیرند که به انسان ها نزدیک شوند و همدلی و آمادگی کمک به دیگران در آن ها افزایش می یابد. از این گذشته فقط کودکانی که خودشان به قدر کافی حمایت روانی مثبت کسب می کنند می توانند از دیگران حمایت کنند، کودکانی که بودن در یک فضای گروهی هماهنگ را تجربه می کنند فضایی که در آن حمایت روانی زیادی از آن ها می شود خودشان هم بسیار بیشتر یکدیگر را تحسین می کنند تا کودکانی که در گروه هایی هستند که کمتر تحسین و تقویت می شوند.

باز هم این اصل به زندگی قبل از ورود کودک به کودکستان بر می گردد. مربی به عنوان الگو برای گروه تنها با نوع و شیوه رفتاری که با کودکان دارد تاثیر زیادی بر رفتار آن ها می گذارد.

آزادی بدهید و مرزهایی قائل شوید.

مسلما لازم است که کودک به قدر کافی فضای آزاد برای رشد شخصیت خود داشته باشد تا به این وسیله اعتماد به نفس خود را تقویت کند. البته آزادی نباید بی حد و مرز باشد. هر کودکی به عنوان الگو در اجتماع برای حفاظت شخصی خود به حد و مرز نیاز دارد.

 

همچنین بخوانید: مشکلات خانواده های تک فرزند

 

برای کودکان حد و مرز مشخص کنید.

در کنار مرزهایی که ضامن امنیت کودک هستند مثل قوانین راهنمایی رانندگی، مرزهای مهم تری هستند که برای رعایت حال دیگران شکل گرفته اند. کودکان باید بیاموزند که آزادی آن ها تا جایی ادامه دارد که به آزادی فرد دیگری آسیب نزند. در این جا باید پدر و مادر و مربیان با مثال های خوب این حد و مرزها را به کودکان بیاموزند، برای بزرگسالان هم مانند کودکان قوانین و محدودیت وجود دارد و بزرگسالان باید از آن ها نیز به عنوان وسیله برای آموزش کودکانشان استفاده کنند.

مرزهای غیر قابل عبور برای همزیستی مطلوب ضروری است. البته پدر و مادر و مربیان نباید هرگز فراموش کنند که در حین ابراز هر خواسته از کودک به او عشق و حمایت روانی هدیه کنند چون مرزهای مشخص و حمایت سرشار از محبت در کنار هم به کودک کمک می کنند تا حدودی آزادی خود را جست و جو کنند.

تمرین های سکوت

با تغییر هماهنگ فعالیت به آرامش، سکوت و تخلیه هیجانی که شما به کمک تمرین های سکوت ایجاد می کنید کودکان عصبی و ناآرام به راحتی و مرحله به مرحله آرام خواهند شد و خود را با گروه هماهنگ خواهند کرد. حتی کودکان بیش فعال هم در تمرین های تخلیه هیجانی با شور و شوق زیاد شرکت می کنند.

تمرین های سکوت شامل :

  • یوگا (تمرین های تخلیه هیجانی و تنفس)
  • تمرین خودانگیختگی (احساس آرامش، سنگینی، تمرین گرم شدن)
  • تمرین های تمرکز و مراقبه مثلا شنیدن سر و صدا، خیال بافی کردن و مشاهده طبیعت جز این تمرین ها هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0