topNotif

چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم

2375 بازدید
29 اردیبهشت 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

چرا و چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم ؟!

جسم و روان از دوران قدیم روابط بین این دو برای بسیاری از شعرا، محققان، اندیشمندان و … جالب بوده است. ارتباط تنگاتنگی که بین تن و روح است در نهایت باعث ایجاد خوشبختی یا تلخی و ناکامی می شود، اگر خواستار دانستن اصول داشتن روح و روان سالم هستید این مطلب را از دست ندهید.

تاثیر متقابل جسم و جان بر یکدیگر از مسائل مهمی است که همیشه مورد توجه بوده است. از مهمترین مسائلی که همواره باید آن را به عنوان یک حقیقت پذیرفت، واقعیت روح است که جسم را در بر می گیرد و تنها با این واقعیت است که می توان به نیروی بی پایان و زیبای جسم پی برد. روح سالم و با نشاط بدن را سرشار از طراوت و شادابی می کند و بدن سالم روح و جان را در دستیابی به مدارج کمال یاری می دهد. به قول حضرت مولانا ارتباط و پیوندی که بین روح و بدن وجود دارد برای دوام و بقای عالم خلقت ضروری است.

ورزش و جسم و جان

با توجه به ارتباطی که بین جسم و جان وجود دارد، ورزش، انتخاب عوامل رفتاری مناسب، مقابله با استرس های محیطی، تغییر الگوی شخصیتی و عدم رفتار بیماری زا می توانند تعادل مناسبی را بین تن و روان به وجود آورند. و این نکته روشن است که تعادل شخصیت روانی اساس دستیابی به کمالات معنوی به شمار می آید و اگر چنین تعادلی نباشد تکاملی وجود نخواهد داشت.

امروزه کارشناسان مسائل انسانی معتقدند یکی از بهترین عواملی که می تواند جلوی عدم تحرک و تنبلی را بگیرد و نهال نشاط و انبساط را در جو خشن و محیط پر سر و صدای ماشینی در زمین روح و دل انسانی بکارد ورزش است. فراوانی مشکلات موجود در روابط انسانی و مسائلی که به شیوه های رفتاری افراد مربوط می شود سبب شده است که روان شناسان و صاحب نظران مسائل انسانی با یاری جستن از نتایج تحقیقات، مطالعات و تجربیات کلینیکی خود اطلاعات سودمندی را برای بهبود بخشیدن به این رفتارها فراهم آورند.

 

چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم

چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم

 

سلامت جامعه در گرو سلامت روانی و رفتاری و جسمانی تک تک افراد آن است

دستیابی به سلامت روانی تنها با کشف قوانین و روش هایی ممکن است که سلامت و رشد انسان را تامین کند. همه ما باید جهت سالم نگاه داشتن جامعه بشری کوشش کنیم زیرا سلامت جامعه در گرو سلامت روانی و رفتاری و جسمانی تک تک افراد آن است و اول از همه باید برای خود وقت گذاشته و خود را سالم و تندرست نگاه داریم. هر قدر فرد با واقع بینی و عینیت بیشتری با خود و محیط خود رو به رو شود سلامتی فکری بیشتری دارد. برخورد مناسب با آرزوها و ترس ها اهمیت فوق العاده ای در حفظ سلامت روانی دارد.

فرد سالم توانایی لازم را در برخورد با مشکلات، محرومیت ها و شکست ها دارد و می تواند در کنار دیگران زندگی و کار کند، از زندگی خود لذت ببرد، دیگران را به لذت بردن از زندگی برانگیزد و با هر بحرانی با خونسردی و آرامش رو به رو شود. انسان در جست و جوی مفهوم و معنای زندگی است و اگر به آن دست نیابد احساس پوچی و بیهودگی و خلا می کند. در هر حال حفظ تعادل عاطفی برای حفظ بهداشت روانی ضرورت دارد باید محیط زندگی خود را آرام و بی دغدغه کرد از انگیزه های هیجانی کاست و چون خانواده تمام ریشه ها و تحرک های اجتماعی را به وجود می آورد و فرهنگ اصیل و ریشه دار و تمام آگاهی های اصولی و ارزشی انسان ها در خانواده شکل می گیرد پس محیط خانه باید طوری باشد که افراد خانواده در آن احساس آرامش و اطمینان خاطر داشته باشند.

 

همچنین بخوانید: کنترل نوسانات اخلاقی با گیاهان دارویی

 

تفاهم در زندگی زناشویی

اصولی مانند مدیریت، برنامه ریزی صحیح، محبت و عشق، ارتباط تنگاتنگ بین زن و شوهر و فرزندان، نظافت، نظم، استراحت، نشاط، تنوع و روابطی توام با یک سری ارزش ها و مسائل گوناگون انسانی باید بر محیط خانواده حاکم باشد چرا که بدون رعایت این نکات خانواده از هم متلاشی می شود. رسیدن به تفاهم در زندگی زناشویی کوشش دو جانبه می طلبد، بدین معنی که زن و شوهر هر دو باید برای آن تلاش کنند پس از نیروهای گریز از مرکز زندگی مثل توهمات دلسرد کننده، سو تفاهم های عذاب آور دوری کنید و به جای آن از امتیازات خوشایند زندگی مشترک مثل صمیمیت و با هم بودن برخوردار شوید.

از داشتن افکار غیر عادی یا افکاری که خارج از اراده و صلاح و سنجش فرد، فضای ذهنی او را انباشته می کنند بپرهیزید این افکار که ویروس تفاهم نامیده می شوند وقتی انباشته شوند آتش خشم و رنجش را شعله ور می کنند. در زندگی زناشویی علاوه بر تمایلات شهوانی و نفسانی، جریانات خوشایند دیگری نیز باید بر روابط حاکم باشد. در زندگی مشترک نخست باید به هویت اصلی مسائل زناشویی خود پی ببرید و آنگاه خط مشی مناسبی برای برخورد با آن ها بیابید. همواره عشق زناشویی را از دایره روحانی نگاه کنید نه جسمانی تا به مفهوم کلمه سعادت زناشویی پی ببرید. هرگز اجازه ندهید که کانون خانوادگی تان که باید سرشار از عشق و شادی و خوشبختی باشد به مکانی خصومت آمیز تبدیل شود. ریشه مشکلات خانوادگی خود را پیدا کنید و فراموش نکنید که خوشبختی از درون خانواده شروع می شود پس به افراد خانوده خود انگیزه بدهید تا خوشبخت شوند.

 

چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم

چگونه روانی سالم و خانواده ایی شاد داشته باشیم

فضای روحی مناسبی را برای افراد خانواده خود ایجاد کنید

با نگاهی پر مهر، کلامی زیبا، تبسمی دلنشین، واکنشی خوشایند، تشکری گرم و صمیمانه و اندیشه های خوب با افراد خانواده سهیم شوید و با رعایت کامل نظم و تربیت، تغذیه خوب، خواب به موقع، ورزش، عشق، دوری کردن از عادات ناپسند و نکوهیده، تربیت فکری و تناسب اخلاقی، خنده رویی و بذله گویی فضای روحی مناسبی را برای افراد خانواده خود ایجاد کنید تا بتوانند در آن رشد کنند و زبان گویا داشته باشند و استعداد های خود را بروز دهند. اگر زندگی در این مسیر طبیعی حرکت نکند صفای زندگی گرفته می شود و تنگ خلقی هایی به وجود می آید که در روابط خانوادگی اثر می گذارند و به وجود آورنده مسائل و مشکلات تلخی در زندگی خانوادگی می شود.

برخی از اصولی که در خانواده لازم هستند شامل، نظم و ترتیب، عشق، هدف مشخص، ذهنیت مثبت، شخصیت خوشایند، عبرت گرفتن از شکست و ناکامی ها را شامل می شوند، سعی کنید با رعایت این اصول در زندگی و خانواده در کنار یکدیگر لحظات زیبایی خلق کرده و در نهایت خاطرات دلپذیری برای خود و دیگر اعضای خانواده تان ساخته و باقی بگذارید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن آرگان را با خواص مرطوب کننده طبيعي پوست، ضد چروک پوست و جوان سازي صورت، درمان پوست خشک صورت، درمان جوش صورت، لايه برداري و پاک سازي پوست، درمان ترک بارداري، ضد آفتاب طبيعي، رفع التهاب پوست بعد از اصلاح و اپيلاسيون، درمان شوره سر، نرم کننده بعد از حمام، محافظت از مو در برابر حرارت، مراقبت مو در زمان شنا، درمان ريزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0