چگونه با شلتوک موهایمان را تقویت کنیم

4285 بازدید
30 مرداد 97
سمانه
آخرین به روزرسانی 6 اسفند 1398

چگونه با شلتوک موهایمان را تقویت کنیم !؟

هریک از اعضای مختلف که در مجموع ساختمان بدن ما را تشکیل می دهند به مواد غذایی خاص خود نیازمندند، تا زنده و سالم بمانند و وظیفه خود را به طور طبیعی انجام دهند، تاخیر در رسیدن مواد غذایی یا نرسیدن آن ها به اعضا موجب اختلال کار آن ها شده سپس دچار بیماری گشته و سرانجام باعث مرگ عضوی خواهد شد. مو یکی از اعضای مهم بدن ما به شمار می رود و غذای مخصوص به خود را دارد که افزون بر آب می توان از پروتئین، املاح و ویتامین ها نام برد. پروتئین مورد نیاز مو بهتر است گیاهی باشد نه گوشتی.

املاح مورد احتیاج نیز عبارتند از:

  • گوگرد
  • فسفر
  • سیلیس
  • آهن
  • کلسیم

ویتامین مورد نیاز مو هم شامل ویتامین ب 1، 2،4،5،6،7،8، می شود. مواد غذایی مورد نیاز موی خود را می توانید در انواع سبزی ها، میوه ها، حبوبات و غذاهای طبیعی پیدا کنید. کلم، خرما، شنبلیله، ترب، برگه، لوبیا، زردآلو، هندوانه، خربزه، موز، پرتقال، گرپ فروت، لیمو، میوه های فصل، پوسته گندم، جو، برنج، شیر، ماست و تخم مرغ همگی برای مو مفیدند.

چون پوسته گندم، جو، برنج را نمی توان به صورت خالص خورد از این رو می توان از نان های سبوس دار گندم و جو استفاده کرد که اصطلاحا آن ها را نان سیاه می نامند. به جای نان های معمولی بهتر است که از این نوع نان ها، یعنی نان های جو و گندم سبوس دارد استفاده شود و اگر دانه کنجد بر روی آن ها باشد بسیار مفید تر است. از میوه ها و سبزی ها نیز می توان استفاده شایانی کرد.

چلتوک برنج، به پوشش خارجی برنج که لایه سبوس و دانه برنج را در برگرفته است، چلتوک برنج می گوئیم. این لایه ارزش فراوان غذایی دارد و منبع ویتامین ب شناخته شده است. ولی متاسفانه در کارخانجات برنج پاک کنی این لایه ارزشمند را از دانه جدا کرده و دور می ریزند.

چگونه با شلتوک موهایمان را تقویت کنیم

چگونه با شلتوک موهایمان را تقویت کنیم

طرز تهیه آب چلتوک برنج !

چلتوک یا پوسته برنج به علت دارا بودن ویتامین های گروه ب اهمیت بسیاری یافته است. برای تهیه آب چلتوک طرق مختلفی وجود دارد که با نوع مصرف و مقدار مورد مصرف بی ارتباط نیست.

طریقه اول

مقدار مورد نیاز شلتوک را قبلا یک بار با آب ولرم آبکشی کرده تا گرد و خاک آن جدا شود سپس چلتوک آب کشیده را در درون مقداری آب گرم ریخته و در جای خشک مانند یخچال دو الی سه روز می گذاریم بماند، سپس آن را صاف کرده و آب حاصله را به مصرف می رسانیم. مقدار آب و چلتوک بستگی به مصرف مورد نظر دارد ولی به طور کلی مقدار صد گرم چلتوک در یک لیتر آب میزان متعادلی است.

طریقه دوم

اگر چلتوک در فاصله زمانی کوتاهی مورد نیاز باشد و فرصت کافی برای تحمل انتظار سه روز را نداشته باشیم می توانیم آن را از طریق دم کردن در فاصله کوتاهی تهیه نماییم. نسبت ترکیب چلتوک که با آب به میزان معینی باید باشد که در طریقه اول یادآوری شد، اول مقدار آب لازم را کاملا جوشانیده سپس از روی اجاق برداشته و به نسبت تعیین شده چلتوک را داخل آن ریخته ده دقیقه صبر می کنیم تا دم بکشد. آن وقت آماده استفاده می باشد.

نکته دیگر این است که تا زمانی که خود را آماده استفاده از محلول چلتوک نکرده ایم بهتر است از تصفیه آن خودداری کرده و چلتوک همچنان در ظرف آب خود باقی بماند و اگر تا زمان مصرف آن را در یخچال بگذاریم بهتر است. آب چلتوک به معنای واقعی آب ویتامینه نامیده می شود و بهترین ویتامین طبیعی است که می توان با خاطری آسوده آن را میل کرد یا به مصارف دیگر رسانید.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص برنج قهوه ای و ارزش غذایی آن

 

راه های مختلف مصرف آب چلتوک

از چلتوک به راه های گوناگون می توان بهره جست، از این ماده مفید می توان چای چلتوک، دوغ چلتوک، آب چلتوک برای مصارف مختلف تهیه کرد، از جمله برای پختن غذاها مخصوصا برنج و ریختن روی سالادها و … حتی برای آخرین آبکشی میوه ها و سبزیجات نیز می توان استفاده کرد.

دوغ چلتوک

طرز تهیه دوغ چلتوک بسیار آسان است. پس از آن که طبق روش گفته شده آب چلتوک مورد نیاز تهیه و صاف گردید مقداری ماست و نعناع خشک به آن افزوده و بعد از بهم زدن کافی دوغ چلتوک برای نوشیدن آماده می شود.

چای چلتوک

مقداری چلتوک را به میزان دلخواه انتخاب کرده یک بار با آب ولرم آن را سریع آب کش کرده، سپس پهن نموده خشک می نماییم. آنگاه مقداری چای خشک و نعنا یا هل و دارچین به آن افزوده در قوری می ریزیم و دم کرده آن را به عنوان چای می نوشیم.

سایر مصارف آب چلتوک

از آب چلتوک برای تهیه غذا می توان استفاده کرد، برنج در بدن ضد ویتامین ب عمل می کند. برای خنثی ساختن اثرات آن می توان برنج را به جای آب معمولی فقط با آب چلتوک پخت و همین طور خورش ها و یا غذاهای دیگر را حتی سر سفره نیز می توانیم از آب چلتوک روی غذا ریخته و استفاده نماییم.

آب چلتوک به طرق بسیاری قابل استفاده است معرف ارزش غذایی فراوان می باشد. همچنین در پایان آب کشی سر به هنگام استحمام، ریختن مقداری آب چلتوک روی سر و چند دقیقه به همان حالت ماندن در تقویت موها فوق العاده موثر است. همچنین برای شادابی و طراوت پوست چهره نیز می توان با این آب در مرحله آخر صورت را شستشو داد.

تذکر : این نکته ضروری است که خانم هایی که بدنشان استعداد رویش موهای زائد غیر طبیعی دارد بهتر است از آب چلتوک برای مصارف خوراکی احتراز جویند ولی مصرف آن برای ویتامینه سر اشکالی ندارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شلتوک را با خواص تقویت موی سر، جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن، تقویت پیاز مو و رویش مجدد مو، افزایش توانایی مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول خون ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

9
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    17 اسفند 1402

    سلام ببخشید روغن موز برای فروش هست ممنون میشم

    • عطارک
      19 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      روز موز موجود نیست.

  2. ناشناس
    21 بهمن 1402

    ممنون از مقاله کامل و مفید شما، یک سوال برام مونده و اون اینه که وقتی اب سبوس را به عنوان اخرین ابکشی مو استفاده کردیم، بعد از چند دقیقه که روی مو و سر ماند، میتوانیم دوباره مو رو ابکشی کنیم، یا نه؟
    با تشکر

    • عطارک
      22 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      بین پنج دقیقه تا ۲۰ دقیقه میتواند متفاوت باشد.
      حتما موها و ریشه های مو را در زمان استفاده خوب ماساژ دهید.

      شاد و تندرست باشید.

  3. کوروش
    6 بهمن 1401

    با سلام اینکه گفتید بعد از حمام آخرین آبکشی مو ،آب شلتوک که از قبل آماده کردیم بریزیم رو مو سر ماساژ دادیم یا همینجوری ریختیم بعد از چند دقیقه آب بکشیم باز یا همونجوری دیگه بریم سرمون رو خشک کنیم،

  4. ناشناس
    9 مرداد 1401

    سلام منظورازچلتوک همان پوسته برنج است

    • عطارک
      9 مرداد 1401

      درود بر شما

      بله همینطور است

      • امیرحسین سلیمانیان مشهد
        12 مرداد 1401

        ممنون ازمقاله کاملتون.فقطاگربفرماییدکه فروشگاه عطارک تو کدوم شهرها سرویس میده لطف کردید

        • عطارک
          12 مرداد 1401

          درود بر شما

          ارسال سفارشات به سراسر ایران و از شهر تهران می باشد.

0