topNotif

چگونه می توان به وضعیت معده پی برد

1921 بازدید
10 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

چگونه می توان به وضعیت معده پی برد ؟

  1. از طریق غذا (با صرف غذا می توان از وضعیت معده با خبر شد و دانست که علل آن چیست و چگونه خوراک را تحمل و هضم می نماید. همچنین است تمایل به آب یا بی میلی بدان).
  2. از حرکات، اضطراب، خفقان، آروغ، فواق، زبان و طعم بوی دهان، خشکی و تری و خشونت و نرمی زبان.
  3. از رنگ و رخسار و باره ی زبان و باز آمدن غذا به دهان.
  4. از قی و قراقر شکم، مدفوع و صدای گازهایی که از شکم خارج می شود.
  5. از دردها و آلامی که با مشارکت اعضای دیگر در معده پدید می آید.
  6. از سازگاری و عدم سازش غذاها، مشروبات و ادویه.
  7. از کاهش اشتها از حد متعارف که دلیل بر ضعف آن می شود.
  8. از رنگ و بوی مدفوع (اگر رنگ، عفونت، غلظت و رقت آن معتدل باشد دلیل بر خوبی هضم است و قوت معده و عکس آن دلیل بر ضعف و سو مزاج. رنگ براز دلیل بر نوع ماده موجود در معده می باشد. اگر مدفوع نرم و متعفن باشد، دلیل بر ضعف قوه ماسکه و اگر متعفن باشد ولی نرم نباشد، دلیل بر ضعف هاضمه خواهد بود).

چگونه می توان به وضعیت معده پی بردبا توجه به موارد زیر از وضعیت معده تان مطلع شوید :

فواق یا سکسه :

اگر در معده گزندگی احساس شود، دلیل بر وجود خلط ترش و تلخ است. اگر تمدد و کشیدگی در آن باشد دلیل بر وجود باد و اگر سوزش و عطشی نباشد دلیل بر صفراوی یا بلغمی بودن مزاج خواهد بود. تمیز این دو آن است که به بیمار آب گرم بنوشانند، اگر از صفرا باشد عطش شدت می یابد و بیشتر می شود و اگر از بلغم باشد تسکین یافته و رفع عطش می شود.

زبان :

هر گاه زبر و خشن و زیاد سرخ باشد دلیل بر غلبه خون در معده و یا ورم حاد معده است. اگر زبان به رنگ زرد در آید دلیل بر غلبه صفرا و اگر زبان تیره رنگ باشد نشانه سودا خواهد بود. اگر زبان مایل به سفیدی و نرم باشد، ناشی از رطوبت است. هر گاه زبان خشک ولی رنگ آن طبیعی باشد سببش یبوست و خشکی بدن می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص فوق العاده نعنا در طب سنتی

 

دلالت هضم غذا :

توانایی عمل گوارش وقتی مسلم است که در فم معده ثقلی نبوده، نفخ در معده پیدا نشود و طعم دهان هم طبیعی باشد و شخص احساس ترشی و یا شیرینی و مزه ای خاص در دهان ننماید و همچنین احساس فواق، احتلاج و تمدد هم نکند. دیگر از نشانه های صحت معده بقای غذا در معده در حد اعتدال و نزول آن در وقت معین، نه زودتر و نه دیرتر می باشد. خواب باید در حد اعتدال، نه زیاد و نه کم باشد و همچنین شخص باید بتواند سبک از خواب برخیزد و پس از بیدار شدن نفخی در چشمان و سنگینی در سر نداشته باشد.

اجابت معده هم باید بالطبع سهل بوده و قسمت زیرین شکم پیش از دفع برای اندکی برآمده باشد. هر گاه معده قدرت هضم را نداشته باشد تواتر در باز آمدن غذا به دهان و قراقر شکم روی می دهد و طعام بیش از حد معین مانده و یا آن که قبل از وقت مقرر دفع خواهد شد. هر گاه صفرا در معده باشد مانع هضم غذا نمی شود بلکه گاهی موجب فساد آن می گردد، در صورتی که سودا، هم مانع عمل هضم شده و هم غذا را فاسد می کند. چنان چه ورمی در معده نبوده و قراقری هم رخ ندهد و غذا نیز در معده فاسد نگردد و با وجود این هضم به خوبی انجام نپذیرد باید سبب را از سو مزاج دانست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد نفخ را با خواص از بین برنده نفخ، بادشکن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0