topNotif

چگونه وابستگی بیش از اندازه را بشناسیم

1379 بازدید
14 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

وابستگی بیش از اندازه را چگونه بشناسیم !؟

قدم اول برای تغییر دادن پاسخ های بازتابی خود به وابستـگی بیش از اندازه شناسایی نشانه های وابستگی بیش از اندازه در اشخاص واقع در پیرامون شماست. یکی از روانشناسان دانشگاه هاروارد، لانگر می گوید وقتی به صورت بازتابی واکنش نشان می دهیم، از فکر و اندیشه خود استفاده نکرده ایم. به عبارت دیگر فکر نمی کنیم که ما چه کاری را انجام می دهیم. وقتی از پاسخ های بازتابی خود مطلع می شویم می توانیم واکنش خردمندانه و از روی فکر نشان دهیم. می توانیم بهترین طرز عمل و اقدام را شناسایی کنیم و بی جهت کنترل اقدامات خود را از دست ندهیم.

نشانه های وابستگی بیش از اندازه !

همیشه تشخیص و شناسایی این که در دام یک رابطه بیش از اندازه وابسته گرفتار شده ایم آسان نیست. برای این که در این کار موفق شوید، راهش این است که به جای توجه به بیرون به درون خود توجه کنید. ببینید وقتی در کنار آن شخص هستید چه احساسی دارید. وقتی او به کمک احتیاج دارد شما چگونه واکنش نشان می دهید. معمولا با توجه به درون خود می توانید از سه نشانه وابستگی بیش از اندازه آگاه شوید که عبارتند از :

  1. احساس خفگی
  2. قبول مسئولیت
  3. احساس رنجش در قبال شخص بیش از حد وابسته
چگونه وابستگی بیش از اندازه را بشناسیم

چگونه وابستگی بیش از اندازه را بشناسیم

احساس خفگی؛ 

هرکس برای بیان این احساس از عبارات مختلفی استفاده می کند : خفه شدن، در گوشه گیر افتادن، در دام افتادن و … اما جان کلام این است وقتی با یک شخص بیش از اندازه وابسته رو به رو می شوید، احساس می کنید که در بند کشیده شده اید و کنترل می شوید. انگار که آزادی خود را از دست داده اید. این احساس را نادیده نگیرید زیرا به شما پیام مهمی را مخابره می کند. اگر احساس می کنید آزادی خود را از دست داده اید بدانید که این اتفاق افتاده است.

قبول مسئولیت؛

گاه بی آن که متوجه باشیم درگیر رابطه با کسی می شویم و بعد می بینیم که همه مسئولیت های مربوط به او را ما متقبل شده ایم. فرآیند کند و زیرکانه ای است اما اگر روزی از خواب بیدار شدید و دیدید که همه مسئولیت های شخصی بالغ را عهده دار شده اید، بدانید که درگیر یک انسان بیش از اندازه وابسته هستید.

رنجش خزنده؛

احساس خفگی داشتن بسیار ناخوشایند است و قبول مسئولیت بعد از مدتی شما را از پای در می آورد. از این رو هرگز عجیب نیست که نشانه سوم وابستگی بیش از اندازه داشتن رنجش است.

چگونه به وابستگی ناسالم پاسخ دهیم ؟!

بعضی ها در واکنش به وابستگی بیش از اندازه اشخاص در قالب مهر و توجه فرو می روند. این افراد تحت تاثیر نیازمندی شخص بیش از اندازه (فرد) وابسته قرار می گیرند و بنابراین انرژی و فرصت قابل ملاحظه ای را صرف او می کنند. این مراقبت و توجه بیش از اندازه می تواند سببی باشد که وابسته بیش از اندازه بر آن شود تا میزان وابستگی خود بیفزاید.

وابسته ناسالم ممکن است به جای وابستگی بیش از اندازه به شخص به فاصله خود از او بیفزاید. در اغلب موارد ممکن است این شخص در فاصله گرفتن بیشتر خود را از وابستگی بیش از اندازه دورتر کند.

ممکن است شخص در پاسخ و واکنش به وابسته بیش از اندازه، حالت مقتدرانه به خود بگیرد و همه مسئولیت ها را عهده دار شود، تصمیمات را بگیرد، قواعد و مقررات را وضع کند و در مجموع رهبری رابطه را به دست بگیرد. لازم به گفتن نیست که رفتار اقتدار طلبانه بر احساس وابستگی از قبل زیاد شخص وابسته می افزاید و عجز و ناتوانی او را تقویت می کند.

این امکان هم هست که شخص اقتدار طلب در برخورد با شخص وابسته بیش از اندازه به این نتیجه برسد حالا که او نمی خواهد مسئولیتی قبول کند، حالا که او می خواهد رفتار بچگانه داشته باشد من هم به همین شکل با او برخورد می کنم. در این شرایط ممکن است بهره کشی های جسمانی، جنسی و روانی افزایش یابد.

 

همچنین بخوانید: عادت های مخرب در رابطه زناشویی

 

پاسخ های سالم به وابستگی بیش از اندازه !

به جای این که به وابستگی بیش از اندازه پاسخ بازتابی بدهیم می توانیم بیاموزیم که به شکلی پاسخ و واکنش نشان دهیم که وابستگی سالم را افزایش دهد و محیط بهتری را برای همگان فراهم آورد.

به رفتارهای مستقل پاداش بدهیم.

برای تقویت وابستگی سالم در یک شخص بیش از اندازه وابسته می توانید به او جایزه دهید. لازم نیست کار زیادی بکنید یک تبسم، یک دست نوازش و یک کلمه مهرانگیز هم کافی است. اما هر پاداشی را انتخاب می کنید از آن به طور مستمر استفاده کنید. هرگاه دیدید که شخص به شدت وابسته، رفتار مستقلی را نشان داد او را به خاطر کارش تقویت کنید.

فراموش نکنید به آن فرد کمک کنید تا راه های مقابله ای جدیدی پیدا کند. اغلب اشخاص بیش از اندازه وابسته تجربه آن را ندارند که بدون کمک بر روی پای خود بایستند. به این نکته هم توجه داشته باشید یادگیری به سرعت حاصل نمی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه بابچی را با خواص تصفیه کننده خون، درمان بیماری های پوستی از جمله پیسی، اگزما و خارش، ضد افسردگی، درمان زود انزالی، درمان دندان درد ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0