topNotif

چگونه کولیت یا قولنج در نوزادان را درمان کنیم؟

2412 بازدید
08 تیر 97
سمانه
,
آخرین به روزرسانی 5 آذر 1398

چگونه قولنج در نوزادان را درمان کنیم؟

کولیک یا قولنج به دردهای متواتر و حاد شکمی گفته می شود که معمولا در نوزادان بر اثر نقص عملکرد سیستم گوارش اتفاق می افتد. البته این مشکل در بزرگسالان نیز به دلایلی از جمله جمع شدن گاز در روده بزرگ که در نتیجه هضم ضعیف، تخمیر، سوءهاضمه و … به وجود می آید. قولنج در نوزادان معمولا پس از تکامل سیستم گوارش و پس از چند ماه بر طرف می شود، اما اگر تمام سعی خود را بکنید تا در طول گریه های شدید کودک، برخورد مثبتی داشته باشید و حتی اگر این مسئله در ذهنتان هم باشد که گریه های او پس از چند هفته تمام می شود احتمالا باز هم دوست دارید بدانید که چگونه می توانید حتی برای لحظاتی کوتاه جلو گریه های او را بگیرید. حال در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه کودکی که دچار قولنج (کولیک) شده است را آرام کنیم؟

 

چگونه کولیت یا قولنج در نوزادان را درمان کنیم؟

چگونه کولیت یا قولنج در نوزادان را درمان کنیم؟

 

در آغوش گرفتن و تماس بدنی با نوزاد

به خاطر داشته باشید کودکانی که تماس بدنی بیشتری با والدین خود دارند، احتمالا کمتر گریه می کنند. مزایای بغل کردن کودک از نظر روانی ثابت شده است. حتی اگر با بغل کردن او گریه هایش قطع نشود. دست کم سیستم ایمنی و هورمون های رشد، فعال می شوند، بنابراین، تماس بدنی همیشه سودمند است.

علاوه بر بغل کردن، سایر شیوه هایی مانند تاب دادن، گذاشتن موسیقی، آواز خواندن و ماساژ و … می توانند برای لحظاتی به آرامش و درمان قولنج نوزاد کمک کنند، اما اگر پس از آن دوباره گریه خود را شروع کرد تعجب نکنید سعی کنید سه تا پنج راهکار موفق خود را انتخاب کنید و همیشه به ترتیب همه آن ها را به کار ببرید.

فشار ملایم و ماساژ روی شکم

کودک را به حالت درازکش بغل کنید و سپس یک دست خود را به آرامی روی شکم او بگذارید و مالش بدهید. در همان حال به چشمان او نگاه کنید و با ملایمت با او حرف بزنید. یادتان نرود در میان گفته های خود مرتب نام او را صدا کنید.

گرفتن باد گلو (آروغ) نوزاد

هرگاه به نوزاد شیر می دهید سعی کنید تا آنجا که ممکن است سرش را بالا نگه دارید و در فواصلی میان شیردهی او را به شکل قائم روی شانه هایتان قرار دهید و آرام پشت او را بمالید تا باد معده اش خارج شود. اگر نوزاد از شیشه شیر تغذیه می کند، بهتر است بعد از خوردن 30 میلی لیتر شیر، آروغ او گرفته شود. همچنین، از سر شیشه های مناسب و با کیفیت استفاده کنید تا به هنگام خوردن شیر، هوا وارد معده نوزاد نشود.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی قولنج (کولیک)

 

رعایت تغذیه مناسب توسط مادر

در درمان قولنج نوزاد، معمولا تغذیه مادرانی که شیر خود را به نوزاد می دهند بسیار حائز اهمیت است، زیرا تغذیه مادر تاثیر مستقیم بر سیستم گوارش نوزاد دارد. زمانی که مادر از مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات، کلم، شیر گاو، گوشت گوساله، غذاهای پر ادویه، نوشیدنی های کافئین دار و … استفاده می کند، دردهای شکمی نوزاد نیز افزایش می یابد. توصیه می شود مادران با مصرف مواد غذایی های مختلف، تاثیر آن را بر روی نوزاد بررسی کرده و از مصرف خوراکی هایی که سبب تشدید کولیک در نوزاد می شوند، بپرهیزید.

تکنیک های آرام کردن

روش های دیگری مانند حرکت دادن و یا فشار روی شکم نوزاد نیز می توانید به آرام کردن کودک کمک کند. بدین منظور در حالی که باسن او را به این طرف و آن طرف تکان می دهید، حرکاتی موج وار برایش انجام دهید یعنی او را به بالا و پایین ببرید. همچنین می توانید شکم او را به آرامی فشار دهید و او را در وضعیتی قرار دهید که به شکمش فشار بیاید. برای مثال شکم او را روی زانوها یا شانه های خود قرار دهید و یا دست خود را زیر شکم او بگذارید.

گرم نگه داشتن شکم نوزاد

برای انجام این کار می توانید یک بطری آب را که گرمای ملایمی دارد و آن را میان حوله پیچانده اید، روی لباس او قرار دهید. دقت کنید که بطری دمای مناسبی داشته باشد و کودک را نسوزاند. او را حمام کنید اما نسبت به روحیه او حساس باشید، این کار برای بعضی از بچه های قولنجی کارساز است. اما بعضی دیگر را خیلی عصبانی می کند.

دادن داروهای مکمل

با یک پزشک هومیوپات با تجربه مشورت کنید تا در صورت لزوم به نوزاد داروهای مکمل بدهند. البته قبل از دادن هر داروی مکمل با متخصص کودکان مشورت کنید. در صورتی که کودک مشکل استخوان جمجمه داشته باشد، می توانید از متخصص طب فیزیکی کمک بگیرید.

توجه: جهت درمان قولنج در نورادان، از دادن داروهای مختلف به نوزاد، بدون تجویز پزشک، خودداری نمایید.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کنجد سیاه را با خواص درمان قولنج، پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت کننده مو، ضد سرطان، چاق کننده، رفع مسمومیت کبد و کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن، درمان بی خوابی، ضد ورم مفاصل و رماتیسم، تقویت نیروی جنسی، کاهنده فشار خون بالا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0