topNotif

چگونگی تشخیص و درمان بیماری ام اس

2212 بازدید
13 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

با چگونگی تشخیص و درمان بیماری ام اس آشنا شویم

بیماری مالتیپل اسکلروزیس به معنی سخت شدگی  یا تصلب متعدد، که به اختصار به آن ام اس گفته می شود، یکی از بیماری های مزمن دستگاه اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع می باشد، در این بیماری، بیمار دچار ضعف پیشرونده، فلج دست ها و پاها، اختلال در بینایی، اسپاسم یا گرفتگی عضلات می شوند.

یکی از برجسته ترین علایم اولیه در ام اس، سرگیجه، گرفتگی عضله، خستگی، ضعف، بی حسی و لرزش بدن می باشد که خستگی، به خصوص در هوای گرم بیشتر آزار دهنده است. حداقل هشتاد درصد بیماران ام اس، از عدم کنترل بر روی مثانه خود شاکی هستند که در چنین مواردی احتمال عفونت در مثانه و دستگاه ادراری نیز افزایش می یابد.

همچنین پزشکان بیان کرده اند که در معاینه و بررسی نخاع این افراد، مناطقی خاکستری از بافت اسکار (جای زخم) دیده می شود و این بیماری را فلج بر اثر تحلیل و از بین رفتن رشته های خاکستری نخاع توصیف نموده اند، همچنین از بین رفتن غلاف میلین (مواد محافظ سفید رنگ که در اطراف رشته های آکسون و دندریت بصورت پوشش یا غلافی قرار می گیرند) در هر کجایی که اتفاق بیفتد، باعث بروز منطقه ای آسیب دیده می شود که به آن اصطلاحا پلاک گفته می شود و رنگ این پلاک ها خاکستری می باشد.

چگونگی تشخیص و درمان بیماری ام اس

چگونگی تشخیص و درمان بیماری ام اس

جالب است بدانیم :

غلاف میلین به طور طبیعی، همچون عایقی در اطراف یک سیم برق عمل می کند. وظیفه این غلاف، محافظت از پیام های الکتریکی سلول های عصبی می باشد که در سرتاسر بدن حرکت می کنند. وقتی که غلاف از بین می رود یا آسیب می بیند، بافت آسیب دیده ای که باقی می ماند، سرعت انتقال پیام های عصبی در مغز و در سراسر بدن به نصف کاهش می یابد و باعث می شود که این پیام های عصبی، یا مغشوش و نامفهوم شوند یا اینکه توسط سایر سلول های عصبی نادیده گرفته شوند. حدود صد میلیارد سلول عصبی در مغز انسان وجود دارد که با وجود این حجم زیاد فعالیت هایی که در مغز وجود دارد، هر گونه اختلالی که در سرعت یا نظم انتقال پیام های عصبی ایجاد شود، می تواند باعث بروز عواقب شدیدی شود.

چگونه بیماری ام اس به وجود می آید ؟

سلول های عصبی موجود در نخاع که باعث تنظیم حرکت و عملکرد اعضا بدن می شود، پیام های عصبی تمام سلول های عصبی و ارتباطات آن ها را در مغز هماهنگ می کنند. از بین رفتن غشا میلین می تواند به سلول های عصبی در هر منطقه ای از مغز یا نخاع آسیب برساند و بیماری ام اس به طور خاص با تخریب غشا میلین در یک منطقه شروع شده و سپس مناطق دیگر را به طور غیر قابل پیش بینی درگیر می سازد. بر اساس این که در چه قسمتی آسیب ایجاد می شود و اندازه پلاک ایجاد شده چه مقدار می باشد، شخص مبتلا به ام اس علایم و مشکلات مختلفی را دچار خواهد شد.

 

همچنین بخوانید:  تقویت و استحکام استخوان ها با ۵ منبع ویتامین دی

 

گوناگونی زیادی که محل های ایجاد پلاک در سیستم عصبی دارا می باشند و تفاوت هایی که هر فردی در پاسخ به آن ها دارد، باعث می گردد که پزشکان در هر بیماری به دنبال علایم متفاوت و با شدت های گوناگونی باشند. این علایم به سه گروه طبقه بندی می شود :

  1. علایم اولیه : علایمی که مستقیما بر اثر از بین رفتن میلین ها در اعصاب خاصی ایجاد می شوند (مثل بروز اختلالات بینایی)
  2. علایم ثانویه : عوارضی که بر اثر علایم اولیه ایجاد شده اند. برای مثال، مشکل اولیه فلج می تواند منجر به بروز علایم ثانویه لاغر شدن عضلات به علت عدم فعالیت شود
  3. علایم ثالثیه : عوارض روحی، روانی و اجتماعی است. برای مثال، بیماری که قادر به راه رفتن نباشد، ممکن است شغلش را از دست بدهد و سپس دچار افسردگی شود، که این یک مشکل ثالثیه بعلت از دست دادن شغل می باشد. که نسبت به فرد و بیماری اش این علایم با درجه های متفاوتی، رویت می شود.

علایم اولیه بیماری ام اس :

شایعترین علایم زودرس و اولیه بیماری ام اس، مشکلات بینایی، همچون کوری قسمتی، دید دوگانه و اختلال در تنظیم دید، التهاب عصب بینایی که منجر به درد، تاری دید و نابینایی می شود، همچنین احساس درد در قسمت های مختلف بدن می باشد. درد می تواند به صورت احساس سوزش، یا درد ناگهانی مثل برق گرفتگی از پشت سر تا ستون فقرات، درد عصب سه قلوی صورت، که به صورت ناگهانی قسمت صورت و فک را گرفتار می کند، باشد.

اگر چه هر بیمار مبتلا به ام اس دچار علایم مختلفی می شوند، اما بیشتر بیماران یک یا چند علامت اولیه این بیماری را که ذکر می کنیم، تجربه می کنند ؛ اختلال بینایی، درد، بی اختیاری ادرار، ضعف، بی حسی، لرزش، خستگی، گرفتگی عضله، سرگیجه، اختلال در تعادل بدن، فلج، مشکلات شناختی، افسردگی، تغییرات خلق. تشخیص این بیماری به وسیله معاینات پزشک، آزمایش خون، ام آر آی، آزمایش مایع نخاعی امکان پذیر می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کینوا سفید را با خواص تسکین دردهای میگرنی، مقابله با دیابت نوع۲، ضد پیری، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، مقابله با مشکلات گوارشی، لاغر کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0