topNotif

چگونگی پیوند اعضای بدن

1833 بازدید
03 بهمن 96
سمانه

کدام یک از اندام ها و اعضاء بدن قابل پیوند زدن هستند؟

وقتی بافت ها یا برخی اندام های بدن تحت تاثیر بعضی از بیماری ها یا حوادث آسیب دیده و تخریب شوند، پزشکان سعی می کنند که آن اندام ها را با پیوند زدن جایگزین کنند. اگر فردی دچار سوختگی شدید شده باشد و تعداد زیادی از سلول های پوست وی آسیب دیده باشند، در اینجا یک پیوند پوست لازم است.

در این حالت می توان یک تکه از پوست فرد مصدوم، البته از ناحیه ای که آسیب ندیده است و یا یک تکه از پوست فرد دیگر را به بدن شخص پیوند زد. معمولا پیوندهای پوست که از پوست  فرد مصدوم باشد مورد پذیرش بدن شخص قرار می گیرد و پس از پذیرش پیوند، سلول های پوست تقسیم می شوند و بعد از مدتی یک پوست جدید ایجاد می شود.

ولی بدن بسیاری افراد، پیوندی را که از بافت یک فرد دیگر باشد، قبول نمی کند و در حقیقت بدن شخص به این پیوند به چشم یک جسم خارجی وارد به بدن نگاه کرده و سیستم ایمنی فرد بر علیه این پیوند تحریک می شود و در این جاست که مشکل ایجاد می شود.

چگونگی پیوند اعضای بدن

چگونگی پیوند اعضای بدن

پیوند کلیه :

در مورد آسیب به کلیه ها، تنها راه درمان پیوند کلیه می باشد. همان طور که می دانید هر فردی در بدن خود دارای دو کلیه می باشد، ولی بقا و ادامه حیات توسط یک کلیه نیز امکان پذیر است. از این رو یک فرد سالم با دادن یکی از کلیه های خود می تواند به فرد دیگری نیز ادامه حیات بخشد. در مورد پیوند کلیه باید فرد دهنده و گیرنده دارای گروه خونی و RH مشابه باشند و پیوند هایی که از پدر و مادر به فرزندان و یا از افراد دوقلو باشد موفقیت آمیز تر است.

 

همچنین بخوانید:  بیماری لگن و درمان های گیاهی آن

 

پیوند قلب :

در بعضی از بیماری های قلبی، که قلب به کلی آسیب دیده است، تنها درمان پیوند قلب می باشد و در مورد این پیوند نیز باید دو فرد دهنده و گیرنده گروه خونی مشابهی داشته باشند. اولین پیوند قلب در سوم دسامبر هزار و نهصد و شصت و هفت توسط دکتر کریستین برنارد به یک مرد پنجاه و پنج ساله انجام شد.

علاوه بر این ها اندام های دیگری از قبیل استخوان ها، کبد، قرنیه، ریه و… می توانند پیوند زده شوند. مهم ترین مساله در مورد پیوند، پذیرش آن توسط بدن فرد گیرنده پیوند می باشد. بنابراین برای انجام پیوند، معمولا روی هر دو فرد دهنده و گیرنده پیوند، آزمایشاتی انجام می گیرد و سعی می شود، افرادی که دارای سیستم های ایمنی مشابه هستند برای پیوند انتخاب شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0