topNotif

کاربرد روغن بنفشه برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

4087 بازدید
03 تیر 99
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

کاربرد روغن بنفشه برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

بنفشه گیاهی گلدار با گل های بنفش یا آبی با بو و رایحه ای معطر است و بیش از 200 گونه متعلق به خانواده بنفشه وجود دارد که در سراسر کره زمین پروش می یابد از جمله فرانسه، ایتالیا، چین و یونان. روغن بنفشه از گل ها و برگ های گیاه بنفشه استخراج می شود که در آروماتراپی نیز استفاده می شود.

همه می دانند بنفشه یک گل کوچک زیبا است که در باغ ها و پارک ها یافت می شود و آنچه بسیاری نمی دانند این است که روغن بنفشه دارای خواص درمانی فوق العاده ای است که باعث تسکین درد، درمان احتقان بینی و بهبود و تقویت پوست شما می شود. در این مطلب ما شما را با خواص و کاربرد روغن بنفشه در درمان بیماری های آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید؛

 

کاربرد روغن بنفشه

کاربرد روغن بنفشه

 

کاربرد روغن بنفشه در طب سنتی

روغن بنفشه دارای بسیاری از خواص درمانی است و در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها مفید واقع گردیده است، زیرا این محصول ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ادرار آور و ملین است و از جمله مزایای سلامتی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضد التهاب :

روغن بنفشه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای افرادی که از روماتیسم، آرتروز یا درد مفاصل رنج می برند بسیار مفید است. روغن بنفشه همچنین می تواند به تحریک گردش خون ماهیچه ها کمک کند، بنابراین ماساژ بدن با روغن بنفشه بسیار مفید است، اما باید به خاطر داشته باشید که ابتدا باید آن را با روغن حامل مناسب رقیق کرد. روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و روغن نارگیل روغن های حامل عالی هستند، که می توانید چند قطره از آن ها را با روغن بنفشه ترکیب کنید.

برای بهره مندی از این خواص بهتر است روغن رقیق شده بنفشه را به صورت موضعی در محل درد سه تا چهار بار در روز ماساژ دهید.

ضد سردرد و استرس:

روغن بنفشه دارای خواص آرامش بخش و تسکین دهنده ای است؛ چکاندن روغن بنفشه در بینی برای درمان و تسکین سردرد و میگرن و همچنین سرگیجه، اضطراب و خستگی عصبی موثر است. بدین منظور هر شب قبل از خواب یک قطره از روغن بنفشه را درون بینی بچکانید.

مانند بسیاری از روغن های اساسی، روغن بنفشه می تواند یک جایگزین طبیعی و واقعی برای داروهای شیمیایی باشد و برخلاف اکثر داروها، روغن بنفشه باعث ایجاد اعتیاد نمی شود و عوارض جانبی مضر ندارد.

درمان سرماخوردگی و مشکلات سینوس:

استنشاق روغن بنفشه به خلاص شدن از برخی علائم سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت و گلودرد کمک می کند. می توان چند قطره روغن بنفشه را به دستگاه بخور اضافه کرد و از بخور آن شب در کنار رختخواب، برای پاکسازی خلط از ریه ها و هرگونه احتقان در سیستم تنفسی استنشاق کرد. همچنین می توانید با اضافه کردن چند قطره روغن بنفشه به یک کاسه پر از آب داغ، در حالی که سر و گردن خود را با حوله می پوشانید، از بخور بنفشه بهره ببرید. این روش علاوه بر درمان مشکلات تنفسی، در تمیز کردن منافذ باز پوست شما نیز مفید خواهد بود.

درمان بی خوابی:

بی خوابی یکی از مشکلاتی است که بسیاری به هنگام خواب با آن روبرو می شوند. روغن بنفشه دارای خاصیت تسکین دهنده است و به بدن احساس آرامش و نشاط می بخشد و از این طریق به تسکین علائم سردرد، میگرن، اضطراب، آشفتگی، عصبانیت و رفع بی خوابی کمک می کند و ممکن است یک جایگزین طبیعی برای داروهای مورد استفاده در اغلب موارد باشد که با عوارض جانبی زیادی همراه است.

بدین منظور هر شب دستگاه بخوری که درون آن چند قطره روغن بنفشه ریخته اید را در نزدیکی تخت خود بگذارید و سعی کنید بخار آن را درست قبل از خواب استنشاق کنید، این به شما کمک می کند تا آسوده بخوابید و از یک شب آرام لذت ببرید.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه و خواص شربت بنفشه

 

خواص روغن بنفشه برای مو

افزایش رشد مو و تقویت مو

بسیاری از افراد از روغن بنفشه برای تحریک رشد مو استفاده می کنند. مطالعات نشان داده اند که استفاده از روغن بنفشه روی موش ها علاوه بر افزایش ضخامت مو باعث افزایش رشد سریع تر از حد معمول مو می شود؛ روغن اسطوخودوس نیز ممکن است در بروز مشکلاتی مانند طاسی یا آلوپسی کمک کند.

خلاص شدن از شر شپش های سر

رهایی از شپش یکی از فواید روغن بنفشه برای مو است، زیرا برخی از تحقیقات نشان داده اند که روغن بنفشه می تواند به جلوگیری از شپش سر و خلاص شدن از شر آن کمک کند؛ همچنین استفاده از روغن اسطوخودوس می تواند خطر ابتلا به عفونت با شپش را کاهش دهد، اما این بدان معنی نیست که این روغن ها جایگزین برنامه درمانی تجویز شده هستند بلکه این روغن ها راهی برای کمک به از بین بردن شپش ها می باشند.

درمان عفونت های پوست سر

از روغن بنفشه می توان بعضا به عنوان داروی خانگی برای عفونت ها و زخم های پوستی و سوختگی استفاده کرد، زیرا می تواند برای درمان التهاب و خشکی پوست سر مفید باشد. روغن بنفشه همچنین دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که به جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها کمک می کند و در صورت استفاده برای مو یا پوست سر ممکن است از مشکلات رایج مو یا پوست سر جلوگیری کند، به ویژه که ممکن است از بروز شوره سر و حتی عفونت ها جلوگیری کند.

روش های استفاده از روغن بنفشه

از روغن بنفشه می توان به روش های مختلفی استفاده کرد که بسته به مقصدی که برای آن استفاده می شود متفاوت است؛ در ادامه راه های استفاده از روغن بنفشه را ذکر می کنیم:

  • برای رهایی از بی خوابی، اضطراب و گرفتگی بینی چند راه وجود دارد؛ پاشیدن روغن بنفشه در اتاق، استنشاق بخار آن یا چند قطره روغن بنفشه روی یک دستمال تمیز ریخته و مستقیما آن را استنشاق کنید.
  • چند قطره روغن بنفشه را درون وان حمام بریزید تا به بدن آرامش داده شود و بعد از یک روز خسته کننده استراحت کند و رایحه معطری به بدن ببخشد. همچنین می توان از ترکیب روغن بنفشه با روغن نارگیل، روغن آفتابگردان یا روغن بادام برای ماساژ بدن استفاده کرد.
  • برای خلاص شدن از شر آکنه، حتما روغن بنفشه را با آب رقیق کنید، سپس مقدار کمی از آن را روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی صورت یا ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید.
  • بطری روغن بنفشه را تکان دهید و چند قطره از آن را بر روی پوست سر به مدت چند دقیقه ماساژ دهید، سپس اجازه دهید تا به مدت سه ساعت روی سر باقی بماند و بعد آن را بشویید. ترجیحا هر دو روز یکبار از روغن استفاده کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
  • یک قاشق غذاخوری روغن بادام، یک قاشق غذاخوری روغن بنفشه، یک قاشق غذاخوری روغن گل سرخ، دو قاشق غذاخوری نشاسته، دو قاشق غذاخوری روغن کنجد و یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم را به خوبی مخلوط کنید و سه بار در روز لب ها را با آن آغشته کنید. از آنجا که این مخلوط  سبب حجم دادن به لب ها می شود، به آن جلوه ای زیبا می بخشد. همچنی می توانید از این ترکیب به صورت ماسک، برای چاق شدن صورت استفاده کنید
  • یک مقدار روغن اسطوخودوس را با کمی گلاب و روغن گل یاس و روغن بنفشه مخلوط کنید و از این ترکیب معطر برای معطر ساختن خانه استفاده نمایید.

 

کاربرد روغن بنفشه

کاربرد روغن بنفشه

 

فواید کلی روغن بنفشه

  • درد مفاصل و استخوان را درمان می کند.
  • بیماری روماتیسم و کمردرد را درمان می کند.
  • در درمان سیاتیک مفید است.
  • در ساخت پمادهایی که درد مزمن را درمان می کنند، استفاده می شود.
  • از بروز ترک در هر جای بدن جلوگیری می کند و به خلاص شدن از شر آنها کمک می کند.
  • سردرد و میگرن را درمان می کند.
  • نقش مهمی در آرامش اعصاب و رهایی از بی خوابی دارد.
  • به خواب عمیق کمک می کند.
  • درمان بیماری های مختلفی مانند اگزما و آکنه، و به تسکین خارش کمک می کند.
  • در عطر استفاده می شود.
  • باعث رفع شوره سر می شود.
  • سبب افزایش رشد مو می شود و به مو نرمی و لطافت می بخشد.
  • پوست را صاف کرده و سبب سفیدی و درخشندگی پوست می شود.
  • زبری زانو را درمان می کند.

هشدارها برای استفاده از روغن بنفشه

روغن بنفشه یک روغن ایمن و بی ضرر محسوب می شود، اما برخی از هشدارها وجود دارد که باید ذکر شود، از جمله موارد زیر:

  • مصرف روغن بنفشه یا استفاده از آن به صورت خوراکی، به هیچ وجه جایز نیست، زیرا استفاده از آن صرفا خارجی یا موضعی است.
  • توصیه می شود از روغن بنفشه برای خانم های باردار و شیرده استفاده نکنید، مگر اینکه پس از مشورت با پزشک استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از روغن بنفشه به صورت موضعی روی بدن، ابتدا باید آن را رقیق کنید و توصیه می شود قبل از استفاده از آن، ابتدا مقدار کمی از روغن را در قسمت کوچکی از پوست تست کنید تا بدانید که آیا حساسیتی به آن دارید یا خیر؛ در صورت بروز علائمی همچون خارش یا قرمزی، باید از مصرف آن خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بنفشه را با خواص تسکین سردرد و میگرن، رفع بی خوابی، جلوگیری از ریزش مو و خشکی مو، رفع خارش، درمان خشکی بینی، درمان سرفه خشک اطفال، نرم کننده مفاصل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0