topNotif

کاربرد قصه درمانی در روانشناسی

1914 بازدید
30 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با کاربرد قصه درمانی در روانشناسی آشنا شوید…

به طور کلی حکایت و قصه (قصه درمانی) در فرآیند درمان عرصه ای را فراهم می آورد که مراجع یا مددجو می تواند قصه زندگی خودش را به آن فرا افکند و به مضمون قصه معنای واقعی ببخشد. قدرتمندترین مکانیسمی که در اینجا عمل می کند شاید همانند سازی باشد. به این معنی که مراجع خودش را در جایگاه و نقش شخصیت اصلی قصه قرار داده و سعی می کند که آنچه شخصیت داستان انجام داده یا از انجام آن سرباز زده را تقلید کند. چنانچه قصه سر بسته بوده و به اندازه مناسب مبهم باقی بماند، ممکن است مراجع فرافکنی نموده و برای یافتن راه حلی برای تعارض خاصی که در قصه نقل شده است تلاش کند.

شاید مهمترین نقشی که قصه یا اسطوره در درمان ایفا می کند همگانی و جهانی جلوه دادن مشکلاتی است که افراد با آن ها دست و پنجه نرم می کند. بنابراین افراد  احساس نمی کنند که تنها هستند و مشکل شان خاص، منحصر به فرد و غیر قابل حل است. این همان پدیده ای است که فرآیند گروه درمانی به خوبی شناخته شده و یکی از مزیت های گروه درمانی محسوب می شود. چرا که همگانی دیدن مشکل و شریک شدن تجارب فردی همواره یکی از عوامل درمانی بسیار موثر گزارش شده است.

کاربرد قصه درمانی در روانشناسی

کاربرد قصه درمانی در روانشناسی

حکایت یا قصه در وهله اول به مراجع می گوید که او تنها نیست که اینگونه مشکلات را تجربه کرده است و چنین احساسی دارد، بلکه دیگران هم قبل از او چنین مشکلاتی داشته اند. فهم این نکته اغلب درد و ناراحتی را به طور معناداری کاهش داده و به فرد کمک می کند تا همانند دیگران برای یافتن راه حل برای مشکل خودشان تلاش کنند.

به طور کلی تمثیل چهار قلمرو از وجود انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. قلمرو شناختی : توانایی قصه در انتقال دانش و کمک به فرآیند حل مسئله در افراد مختلف جز این قلمرو است.
  2. قلمرو عاطفی : قصه باعث پالایش عاطفی – هیجانی و امید آفرینی می شود.
  3. قلمرو بین فردی : قصه باعث ایجاد و خلق پیوستگی و رابطه انسانی – اجتماعی افراد با یکدیگر می شود. افکاری همچون من تنها نیستم، کسان دیگری نیز با مشکلی مثل مشکل من سر و کار دارند جز این حیطه است که باعث پیوند اجتماعی فرد می شود.
  4. قلمرو شخصی : قصه باعث بصیرت و بینش می شود چرا که فرد خودش و مسائل مبتلا به زندگیش را در روایت دیگران ملاحظه و مشاهده کرده و درک بهتری از خود و مشکل اش پیدا می کند.

 

همچنین بخوانید: انواع افسردگی و علائم آن

 

در شناخت درمانی قصه و تمثیل می تواند در انتقال مفاهیم بنیادی و مولفه های اصلی درمان به مراجع کمک کند. مثلا با یک قصه خوب می توان برای مراجع به روشنی توضیح داد که افکار ناسازگار (خطاهای فکری) اساسا چگونه ایجاد می شوند. چگونه تعمیم یافته و به طور انتخابی انتزاع شده و مورد تحریف قرار می گیرند و چگونه در یک رویداد یا واقعه جدید الگوی واکنشی آشنا (عادتی) را بر می انگیزند.

از آنجایی که هر فردی تجارب منحصر به فردی را با خود حمل می کند، قصه ها و تمثیل ها احتمالات چندگانه را فراهم می ساند تا هر فرد با توجه به شرایط خود به قصه ها معنا داده و با آن ها ارتباط برقرار کند و بعضی چنین پیش می آید که شنیدن یک قصه، قصه های دیگری را به ذهن متبدر می سازد. قصه ها ابزار منحصر به فرد و ویژه ای برای استفاده در روان درمانی اند، چرا که آن ها با همه مردم در هر سن و سالی ارتباط برقرار می کنند و دلیل دیگر آن که ما انسان ها غالبا به شکل قصه و داستان می اندیشیم. در یک نگاه کلی معنی هر واقعه بستگی به چار چوب و قالبی دارد که ما آن را دریافت می کنیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر آتشی را با خواص تقویت حافظه و ضد آلزایمر، درمان سرفه، درمان عفونت‌ های رحمی و پاکسازی هوا از میکروب، کاهش استرس و افسردگی و اضطراب، ضد سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0