کاربرد و مضرات روناس

3143 بازدید
29 دی 96
سمانه

کاربرد و مضرات روناس را بیشتر بشناسیم !

روناس گیاهی است علفی و چندساله که ارتفاع آن تا 1/5 متر می‌رسد. ساقه گیاه چهارگوش و پوشیده از خارهای کوچک است، اصولا خارهای خشن دارد و ساقه آن قلاب‌ مانند است و گیاه به همین وسیله می تواند به تکیه‌گاه بچسبد و بالا برود. برگ‌ها بیضی شکل، دراز و نوک‌تیز‌ دارد و در هر بند ساقه (ساقه دارای بندهایی می‌باشد) دو برگ و اصولا چهار گوشوارک برگ‌ مانند می‌روید. گل‌های کوچک، به رنگ زرد و به صورت اجتماع چتر مانند در انتها یا حول محور ساقه‌ها قرار دارند. میوه به صورت دسته، کروی و قرمز تیره است.

این گیاه را با نام‌های روناس (فارسی)، کرپ (آلمانی)، روبیا سیلویسترایس (نام‌ مترادف)، فوه (عربی)، مدر روت (نام‌ عمومی) می شناسند.

کاربرد و مضرات روناس

کاربرد و مضرات روناس

قسمت مورد استفاده گیاه روناس :

ریشه‌های آن سخت است که قطر آنها حداکثر به یک سانتی متر و طول شان به یک متر می‌رسد. پوست ریشه‌ها قرمز مایل به قهوه ای و قسمت داخلی آنها قرمز روشن است. ریشه دارای ماده رنگی قرمز آلیزارین می باشد که از رنگ‌های مهم گیاهی است.

روناس در نقاط مختلف جهان از جمله آفریقا، آسیا و اروپا می روید، این گیاه در بیشتر نقاط ایران، به خصوص نواحی مرکزی و شمالی ایران نیز رویش دارد. روناس در طب سنتی ایران به عنوان ادرارآور، تقویت کننده و قابض (درمان اسهال) مصرف می شده است.

احتیاط : با اینکه در بعضی منابع میزان دارویی آن 1 گرم پودر ریشه سه بار در روز ذکر شده، ولی به خاطر اثرات سمی و سرطان زایی که در این گیاه وجود دارد، مصرف آن به صورت خوراکی توصیه نمی‌شود.

ابن‌سینا در کتاب قانون راجع به روناس چنین گفته است : روناس یا فوه‌الصباغین (عربی) تلخ است و با ملایمت می‌زداید. میوه‌اش را با سکنجبین خورند علاج ورم طحال است. در ادرار بول چنان قوی است که شاید خون با بول بیرون ریزد. کسی که این دارو را بخورد باید هر‌ روزه تن خود را شست و شو دهد و دارای اثر قاعده آور است.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی گیاه روناس

 

در مخزن‌ الادویه راجع به روناس چنین آمده است :

فوه به فارسی روناس گفته می‌شود، ریشه ای است سرخ تیره که در رنگرزی استفاده می‌گردد. بهترین ریشه آن تازه و رنگین و سرخ است. طبیعت آن گرم و خشک است، آشامیدن آن با عسل جهت رفع فلج اعضای بی‌حس شده، یرقان، تقویت معده و ادرار بول مفید می‌باشد. دارای خاصیت قاعده‌آور و با عسل جهت مشکلات کبد و طحال نافذ است، خوردن سائیده آن با غذا جهت گزیدن سگ دیوانه (هار) موثر است و برگ و شاخ و میوه آن پادزهر بسیاری از سموم است. مصرف زیاد آن برای مثانه ضرر دارد پس به مقدار کم از این گیاه استفاده کنید و در صورت افزایش مقدار مصرفی با پزشک طب‌ سنتی مشورت کنید تا دچار درمان عکس نشود.

مهمترین اثرات گزارش شده راجع به روناس را بدانیم !

روناس قابض، هضم‌کننده، سرطان زا، ادرارآور، قاعده‌آور، موتاژن زا، ژنوتوکسیک و سمی می باشد، از مهمترین اثرات گزارش شده روناس می‌توان به موارد بالا اشاره کرد که در کتب سنتی قدیمی هم به آنها اشاراتی کرده بودند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر روناس را با خواص درمان فلج، بی حسی و سستی اعضا، سیاتیک، لقوه، یرقان، تقویت معده، ازدیاد ترشح ادرار غلیظ، ازدیاد ترشح شیر و باز شدن عادت ماهیانه، درمان کک و رفع کننده خارش پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0