topNotif

کار درمانی چه کمکی به کودکان می کند؟!

1272 بازدید
15 آذر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

روش های درمانی کمک کننده به کودکان

کار درمانی چه کمکی به کودکان می کند؟!

از مفهوم ارگوتراپی انسان یک حمایت روان شناسی را مجسم می کند که به عنوان اشتغال و کار درمانی نیز معروف است و طبق تجویز دکتر اجرا می شود. در کنار کودکانی که با عقب ماندگی در رشد، می توان اختلالات اعضای حرکتی یا اختلالات تبدیل تحریکات حسی کودکان ناهنجار رفتاری را ارگوتراپی کرد. بیش از همه مهمتر کودکانی که از ترس، پرخاشگری، انفعالی بودن یا بیش فعالی رنج می برند از این نوع درمان نفع می برند. هدف از ارگوتراپی یا کار درمانی کمک به کودکان برای دست یابی به استقلال هر چه بیشتر است. رشد حرکتی درک و ارتباط با دیگران را باید اصلاح کرد تا به این وسیله از عقب ماندگی های رشد کودک جلوگیری شود.

تشخیص به موقع نوعی اقدام پیشگیرانه به منظور جلوگیری یا حتی تقلیل رفتارهای ناهنجار است.

تشخیص به موقع از این نظر مهم است که ناهنجاری ها به ندرت بدون زمینه قبلی ظاهر می شوند. بیشتر وقت ها یک مشکل ابتدایی، تغییر رفتاری ثانویه است به همین دلیل مهم است که مربیان ارتباط تنگاتنگی با امکان های تشخیص به موقع داشته باشند و از معلولیت های احتمالی یا دیگر ناهنجاری های کودک باخبر شوند. به این وسیله مربی و درمانگر می توانند به یکدیگر کمک کنند و دست یکدیگر را بگیرند.

کار درمانی چه کمکی به کودکان می کند؟!

کار درمانی چه کمکی به کودکان می کند؟!

تئوری برای پدر و مادر و مربی

مسلما کار درمانی شامل جلسات مشاوره با پدر و مادر و دیگر وابستگان کودک که مربی نیز جزو آن هاست، می شود. به همین دلیل مربی باید به روش های کار درمانی چنان اطمینان داشته باشد که از آن برای رسیدن به اهداف خود کمک بگیرد و بتواند دست در دست کار درمان، کار کند.

کارهای عملی

در کار درمانی، پیش از هر چیز کودکان توانایی های حرفه های دستی را در حین بازی پیدا می کنند. البته امکان فعالیت های خلاق یا موسیقی نیز به آن ها ارائه می شود. در کنار آن باید فعالیت های مهم روزانه و عملکردهایی که باعث رشد آن ها می شود را نیز به آن ها تعلیم داد تا احساس استقلال کنند. همچنین باید انگیزه درونی کودکان را بیشتر کرد چون از این راه بدون آن که از کودکان توقع اجرای فعالیتی را داشته باشیم، به سوی آن جلب می شوند.

برای این کار مهم است که کارها براساس نیازها و توانایی های کودکان مشخص شود. کارها باید انگیزه آن ها را تحریک کند و ایجاد ترس نکند و در درجه اول انجام آن ها باید لذت بخش باشد. البته درمانگر تنها کودک را هدایت و تشویق می کند.

مشاوره های تربیتی

مشاوران تربیتی در کنار پدر و مادر و مربیان قرار می گیرند، آن ها برای تربیت کودک پیشنهادهایی ارائه می کنند و درباره رشد روانی و بدنی کودکان اطلاعاتی می دهند. اگر مربیان و مشاوران ماهری در نزدیکی کودکستان باشند، بسیار سودمند است. البته پدر و مادر ابتدا تمایل دارند که مشکلات تربیتی را یک بار با خود مربی در میان بگذارند. اما واقعیت این است که بیشتر وقت ها وضعیت طوری نیست که آن ها از مربی راه حل مناسبی برای مشکل از طریق مربی دریافت کنند. بنابراین اگر مربی در چنین مواردی آن ها را به یک مشاور تربیتی خوب و شناخته شده راهنمایی کند، امتیازی برای او خواهد بود چون به این وسیله همکاری میان پدر، مادر، مربی و مشاور آسان می شود.

 

همچنین بخوانید: تخلیه هیجان کودکان با چند روش صحیح، والدین بخوانند

 

آموزش درمانی

در سال 1861 صحبت از آموزش درمانی به میان آمد و در آن زمان منظور کمک به کودکان معلول ذهنی بود که با دارو و مقررات آموزشی درمان می شدند. این امید خیلی زود از میان رفت، اگر چه مفهوم آموزش درمانی هنوز باقی است. امروزه منظور آن فعالیت روان شناسی –آموزشی است که در حوزه اختلالات روانی و بدنی انجام می گیرد. فرقی هم نمی کند که مشکل کودک دلیل ارگانیسمی یا روانی داشته باشد.

درمان رفتار ناهنجار

مرکز آموزش درمانی روزانه، برای کودکان ناهنجار رفتاری مقررات درمانی فردی یا گروهی ارائه می دهد. ناهنجاری های رفتاری این کودکان ممکن است در حوزه های زیر باشد.

  • در حوزه هیجانی مثل ترس
  • در حوزه روان تنی مثل جویدن ناخن
  • در حوزه گفتاری مثل لکنت زبان
  • در حوزه حرکتی مثل بی قراری
  • در حوزه یادگیری و عملکرد مثل نداشتن تمرکز

متخصصانی که در زمینه آموزش درمانی فعالیت دارند سعی می کنند در کنار دلایل ناهنجاری رفتاری کودکان، ارتباط اجتماعی آن ها را هم بشناسند تا بتوانند همراه با رشد کودک راه حل هایی فردی پیشنهاد کنند. بر مبنای صحبت های اولیه نظریه های روان شناسی و مشاهدات شخصی، برنامه های مراقبت از کودک تدوین و نقاط دشوار کار آموزش درمانی مشخص می شوند. براساس این برنامه ها به راحتی می توان پیشرفت های کار درمانی را به طور منظم بررسی کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر قوتو را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، تقویت حافظه، تقویت کننده عمومی بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0