topNotif

کرفس بخورید سالم بمانید

1873 بازدید
29 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

کرفس بخورید سالم بمانید …

کرفس (که از تیره چتریان می باشد) وحشی در کتب فارسی با نام های کرفس و کرفس الما و کرفش و کرسب و سالیون و عمرو و راجیل و سرد و … آمده است.

مشخصات کرفس :

کرفس وحشی گیاهی است دو ساله ریشه ی آن کوتاه و عمودی و کمی ضخیم است، ساقه ی آن علفی ریشه دار تو خالی به بلندی 30 الی 90 سانتی متر و برگ های آن شبیه برگ جعفری است و دارای بریدگی عمیق و مرکب از چند برگچه، هر برگچه دندانه دار به رنگ سبز تیره است و گل های آن سفید مایل به سبز که در انتهای شاخه ی گل دهنده به صورت مجتمع و چتری ظاهر می شود.

میوه ی آن تخم مرغی شکل قهوه ای با خطوط سفید فندقی که در آن دو عدد تخم قرار دارد و تخم آن دارای مقدار زیادی آلبومین است  و کمی گوشت دار است.

کاشت کرفس :

این گیاه در اراضی شور و مرطوب باتلاق ها و کنار دریا ها و نهر ها و مرداب ها و تقریبا در تمام مناطق اروپا، آسیا و آفریقا می روید. از پرورش این گیاه واریته ای به دست آورده اند که کرفس اهلی است و با نام کرفس معمولی در سبزی کاری ها کاشته می شود و به عنوان سبزی مصرف می شود، کرفس وحشی به طور خودرو در ایران می روید و در مناطق گرمسیری بلوچستان، کوهستان های بختیاری، بندر عباس، مکران و خوی دیده شده است، تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر آن انجام می گیرد و از نظر خواص طبی برگ، تخم و ریشه ی آن مستعمل است.

کرفس بخورید سالم بمانید

کرفس بخورید سالم بمانید

ترکیبات شیمیایی کرفس :

از نظر ترکیبات شیمیایی کرفس وحشی طبق بررسی های دانشمندان شیمی و آزمایشگاه ها دارای کمی اسانس روغنی فرار و آپی ئین است. میوه ی آن در حدود 2 -3 درصد اسانس زرد رنگ مایل به سفید دارد که شامل دی –لیمونن، دی – سلینن و سد انولید و سد انوئیک اسید انیدرید می باشد به علاوه در تخم آن حدود 10 درصد مواد غیر محلول وجود دارد.

خواص کرفس را بشناسیم !

در هند ریشه ی گیاه به عنوان مدر و اصلاح کننده ی مزاج و در موارد استسقا و کولیک تجویز می شود، تخم آن را محرک و مقوی قلب و بادشکن و مدر و قاعده آور و به عنوان ضد عفونی کننده در موارد برونشیت و آسم و برای رفع ناراحتی های کبد و طحال مصرف می شود.

در چین از کرفس وحشی برای تقویت معده و به عنوان خنک کننده آرام بخش و اصلاح کننده ی مزاج و برای کمک به هاضمه و برای معالجه ی ترشحات عادت ماهیانه و اختلالات گوارشی کودکان تجویز می شود.

در هند و چین کرفس وحشی خام مهیج است ولی پس از پخته شدن قسمت عمده ی خواص آن از دست می رود در فیلیپین از جوشانده ی گیاه به عنوان مدر و قاعده آور استفاده می شود، ریشه ی آن برای معالجه ی استسقا و کولیک مصرف می شود و تخم آن را برای کمک به رفع سو هاضمه به عنوان محرک و ضد اسپاسم برای کنترل آسم و برونشیت می خورند همینطور برای درمان آرتروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کرفس بخورید سالم بمانید

کرفس بخورید سالم بمانید

دیگر خواص کرفس :

کرفس وحشی از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی گرم و خشک است و ریشه ی آن سیاه رنگ با ریشک های دراز باریک که کلا مصرف می شود و از نظر خواص دارویی از سایر اعضای آن قوی تر است استفاده می شود، در مورد خواص آن معتقدند  که خوردن آن برای نفس تنگی، درد پهلو، سکسکه، رفع قی و دل پیچه و درد شکم مفید است و محرک اشتها و نیروی جنسی می باشد.

اگر با دارو های مسهل خورده شود به عمل آن ها کمک می کند و ضد نفخ و باز کننده ی گرفتگی ها و انسداد کبد و طحال می باشد و مدر است و قاعده آور و برای پاک کردن کلیه و مثانه و سرخجه و سرخک و لرز های بلغمی و درد های لگن خاصره و سیاتیک و نقرس و درد پشت و اکثر بیماری های سرد بلغمی مفید است.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه 3 نوع خورش کرفس بدون گوشت

 

جوشانده کرفس :

اگر آب کرفس را با آب انار و شکر جوشانیده و خورده شود به عنوان ضد سم اثر می کند و خوردن دم کرده ی برگ و ریشه ی آن برای مقابله با دارو های سمی کشنده و نیش گزندگان سمی مفید است و ضماد آن به تنهایی و یا با عسل ورم ها را تحلیل می برد.

نکته :

کرفس برای گرم مزاجان مضر است و محرک صرع می باشد و مقدار خوراک از ریشه ی آن تا 12 گرم و  اگر دم کرده ی ریشه خورده شود 20 الی 40 گرم است و ریشه ی گیاه برای رفع عوارض مربوط به وجود اسید اوریک و سنگ کلیه و مثانه و یرقان و وجود آلبومین در ادرار و رفع سرفه مفید است، در موارد التهاب کلیه مصرف آن تجویز نمی شود.

عصاره ی کرفس وحشی به مقدار 50 گرم در روز مدر و 150 گرم در روز تب بر است، غرغره ی عصاره ی تازه برگ خام کرفس برای رفع عوارض کمبود ویتامین ث مفید است.

کرفس بخورید سالم بمانید

کرفس بخورید سالم بمانید

مقدار مصرف کرفس :

تخم کرفس با نظر پزشک ممکن است برای درمان فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی ناشی از تمرکز مایعات و بیماری قند مصرف شود. از دم کرده ی آن می توان به عنوان آرام بخش و باز کردن عادت ماهیانه استفاده نمود و برای این کار باید 1 الی 2 قاشق مربا خوری از تخم کرفس که تازه کوبیده شده باشد در یک پیمانه آب جوش ( 220 گرم ) مدت 10- 20 دقیقه خیس نمود و تا 3 پیمانه در روز خورد.

از نظر مصرف تنطور آن نصف تا یک قاشق مربا خوری تا سه بار در روز خورده شود و از فرآورده های تخم کرفس به کودکان زیر دو سال نباید داده شود و برای کودکان بزرگ تر و افراد بزرگ تر از 65 سال می توان با دم کرده ی رقیق آن آغاز نمود و به تدریج غلظت آن را تا حد مجاز رسانید.

تحقیقات علمی در مورد کرفس :

در مکتب پزشکی سنتی هندی آیورودا از قرن ها پیش تخم کرفس را برای معالجه ی سرماخوردگی و آنفولانزا و سو هاضمه و آرتروز و بیماری های کبد و طحال تجویز می کردند، سایر دانشمندان گیاه درمانی غربی تخم کرفس را برای رفع بی خوابی و کاهش وزن و عصبانیت و انواعی از سرطان و افزایش ترشحات عادت ماهیانه و سقط جنین توصیه کرده اند، در برخی موارد برای تحریک نیروی جنسی نیز تجویز شده است.

کارشناسان گیاه درمانی معاصر آمریکا کرفس را به عنوان یک گیاه مدر و آرام بخش و مسکن و افزایش دهنده و باز کننده ی عادت ماهیانه و داروی موثر برای درمان نقرس و آرتروز و چاقی و اضطراب و بی اشتهایی به غذا معرفی می کردند.

همین طور در یونان قدیم مرسوم بوده است است به پهلوانانی که در مسابقات ورزشی و پهلوانی رکورد دار بودند به عنوان جایزه در مراسمی شراب تخم کرفس داده می شد و الکسیر کرفس در تمام دوران  تاریخ از روزگاران کهن تا حال همیشه به عنوان داروی شفا بخش معرفی می شده است.

 

همچنین بخوانید:  کرفس و درمان انواع بیماری ها

 

فاکتور های ایمنی در مصرف فرآورده های کرفس !

اصولا مواد مدر همیشه باید با نظر پزشک مصرف شود زیرا این مواد ذخیره ی پتاسیم بدن را خارج می سازند و پتاسیم از مواد مغذی بسیار لازم برای بدن است و اشخاصی که از مواد مدر استفاده می کنند باید با نظر کارشناس گیاه درمانی از خوراکی های دارای پتاسیم زیاد مانند سبزی های تازه و موز و خرما و ملاس سیاه و نظایر آن استفاده کنند که جانشین الکترولیت از دست رفته بشود.

فراموش نکنیم :

تخم کرفس و اسانس روغنی کرفس از مواد غیر سمی هستند و در لیست سازمان نظارت بر خوراک و دارو در آمریکا در ردیف مواد گیاهی بدون زیان قرار داده شده اند، بنابراین به استثنای زنان باردار و مادران شیرده و کودکان زیر دو سال بقیه ی افراد اگر دارو های مدر دیگری مصرف نمی کنند می توانند از فر آورده های کرفس در حد مجاز استفاده کنند و اگر در جریان استفاده ناراحتی هایی قبیل اختلال معده یا اسهال ایجاد شد مقدار مصرف را کاهش داده و یا قطع کنند و اگر این علایم حداکثر ظرف دو هفته رفع نشد به پزشک خود اطلاع دهند.

عرق کرفس :

عرق کرفس که از برگ و ریشه و در برخی موارد از تخم کرفس استحصال می گردد دارای مجموعه ی خواص یاد شده می باشد، عرق کرفس ضد رماتیسم و درد مفاصل و بواسیر و استسقا و موجب تصفیه ی خون و شستشوی کلیه و مثانه و باز کننده ی عادت ماهیانه بانوان و مقوی و ضد قند و ناراحتی های قلبی و ضد چاقی است.

حضرت رسول الله فرمودند : کرفس بخورید که آن غذای الیاس و سیع و یوشع بن نون بوده است، در مورد کرفس روایت شده که موجب تقویت حافظه و از بین رفتن جنون و  جذام و پیسی می شود.

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر کرفس را با خواص محرک، مقوی قلب، بادشکن، مدر و قاعده آور، کاهش فشار خون بالا، رفع اضطراب و بی خوابی، کاهش قندخون، باز کردن عادت ماهیانه، ضد عفونی کننده در موارد برونشیت و آسم،رفع ناراحتی های کبد و طحال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0