کماذریون و خواصش را بشناسیم

2851 بازدید
09 مهر 97
سمانه

کماذریون و خواصش را بشناسیم.

به فارسی دان داروی تلخ و مانداروی تلخ شیرازی و در کتب طب سنتی با نام های کماذریوس و ماذریوس و کماذریون و بلوط الارض صغیر نام برده می شود.

مشخصات کماذریون چیست؟

کماذریون گیاهی است علفی یا نیمه وحشی و چند ساله، برگ های آن ریز خیلی شبیه برگ بلوط، متقابل، بیضوی ولی با بریدگی های عمیق، دندانه دار به رنگ سبز روشن در سطح زیرین و سبز تیره در سطح فوقانی و بسیار تلخ، گل های آن خوشه ای به رنگ قرمز روشن در اواسط بهار تا اواسط تابستان در انتهای ساقه ظاهر می شود. ساقه آن خیلی کوتاه به بلندی تا 30 سانتیمتر، قسمت پایین ساقه کمی چوبی و قسمت بالای ساقه سبز و نرم است. میوه آن چهار قسمتی قهوه ای رنگ، دانه آن ریزتر از دانه انیسون و کمی تند است. ریشه آن به رنگ ارغوانی است. این گیاه بیشتر در مناطق معتدل دنیا در جنگل های با سنگ ریزه و در دامنه های خشک می روید و در جنگل های خشک مرکزی و جنوبی اروپا، شمال آفریقا و آسیا در ایران انتشار دارد.

کماذریون و خواصش را بشناسیم

کماذریون و خواصش را بشناسیم

در ایران در مناطق مختلف البرز مناطق شمال ایران در گرگان و بین بجنورد و آزادشهر، سیاه بیشه، پل زنگوله و کندوان و در گیلان در ایسپیلی ییلاق، رودبار و در آذربایجان در ارسباران و میشوداغ و در شاهرود و بسطام یزد می روید. این گیاه خیلی مورد علاقه و جاذب زنبور عسل است چون گل های آن نوش فراوان دارد و خیلی معطر است ولی در مراتعی که از این گیاه به نسبت زیادی می روید چرای علوفه در آن مراتع برای دام ممکن است خطرناک باشد.

ترکیبات شیمیایی کماذریون

از نظر ترکیبات شیمیایی گیاه دارای یک ماده تلخ تانن، اسانس روغنی فرار و یک ماده رزینی به نام توکریورزین و ماده رنگی به نام اسکوتلارین می باشد.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با گیاه شالک و خواص درمانی آن

 

خواص کماذریون

گیاهی است به قدر یک وجب، برگ های آن ریز و از نظر شکل و رنگ پریدگی شبیه برگ بلوط و طعم آن بسیار تلخ، گل آن بنفش و ریز و تخم آن کوچکتر از تخم انیسون و ریشه یا بیخ آن ارغوانی رنگ است که در پاییز به دست می آید. محل رویش آن سنگلاخ می باشد. پس از رسیدن گیاه را به طور کلی یعنی کلیه اعضای هوایی و ریشه آن کنده و نگاه می دارند که برگ و تخم آن نریزد. دم کرده گیاه با سرشاخه گلدار آن خشک کننده زخم های سرطانی جراحت دار و اگر به قدر یک مشت گشاده انگشت از گل زرد آن بگیرند و در حدود 4 گرم تخم رازیانه و 2 گرم زیره سفید به آن اضافه کنند و خوب در آب بپزند که آب آن تبخیر و به صورت مرهم در آید و از آن ضماد بسازند این ضماد برای تحلیل ورم های بلغمی در مواردی که رو به ازدیاد است بسیار موثر است.

حکما به طور کلی این گیاه را مدر و مقوی می دانند و در مورد بیماری های مزمن کبد و استسقا و ضعف مجاری هضم و سختی طحال و عسرالبول یا استرانگوری که ادرار به سختی بیرون می آید و استسقای حاصل از این بیماری عسر البول، مفید و به ویژه گرد آن را در رفع تب های ربع سودمند می دانند و دم کرده آن را در دوره نقاهت و ضعف تب های تیفوئیدی و کلیه بیماری های حادی که منجر به اختلال توانایی و فساد اعمال آلی بدن می شود نافع می دانند و غالبا دم کرده گیاه مصرف می شود.

مقدار خوراک آن در حدود چند گرم است. در هند گیاه به عنون مدر، معرق و تونیک مصرف می شود. دم کرده گیاه را با ریختن 10-20 گرم گیاه در هزار گرم آب جوش که 15 دقیقه ریز ریز بجوشد تهیه و خورده شود. روش تهیه عصاره کماذریون، برگ خشک کماذریون 1 واحد، آب مقطر جوش 8 واحد، برگ ها را نیم کوب کرده در 6 واحد از آب مدت 12 ساعت دم می کنند و آن را با فشار صاف می کنند و می گذارند ته نشین شود و باقی مانده آب را روی تفاله آن ریخته و آن را نیز صاف می کنند و دو صاف شده را مخلوط می نمایند و در حمام ماریه به غلظت عصاره نرم قوام می آورند. مقدار خوراک از این عصاره برای تقویت معده از 2-10 گرم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ملیس را با خواص تقویت قلب، تقویت سیستم عصبی، درمان سردردهای با منشا عصبی، درمان سرگیجه و میگرن، افزایش فشار خون، درمان بی خوابی، ازدیاد هوش و حافظه، درمان افسردگی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0