کمک به دانش آموزان کمال گرا

1427 بازدید
06 مرداد 97
سمانه

کمک به دانش آموزان کمال گرا

کمال گرایی در روان شناسی، ویژگی‌ شخصیتی است که خصوصیات آن، با تلاش فرد برای بی عیب و نقص بودن و تنظیم استانداردهایی برای بالاترین سطح عملکرد توصیف می‌شود. تایید و الگوسازی معلم و پدر و مادر می تواند برای دانش آموزان کمال گرا مفید باشد مثلا اغلب اوقات خالصانه بگویند : مهم نیست اشتباه کنید چون هر کسی اشتباه می کند. مهم این است که در پی اشتباه خود چه کار کنید. یکی از اهداف عقل سلیم شما این است که بفهمید در پی اشتباهات خود چه کار می کنید.

اطلاعات آموزشی مهارت افزا

اطلاعات آموزشی که دانش آموزان تیزهوش را ترغیب کند و به آنان آزادی می دهد تا به مهارت دست یابند و با سرعت خاص خود گام بردارند، می تواند برای افراد کمال گرا مفید باشد. یک نمونه از این نوع برنامه های درسی برنامه ریاضی است، که در یک زمان مشخص برای تکمیل و حل تمرین ها و نیز چند اشتباه پذیرفتنی در نظر می گیرد، بسیاری از بچه های کم سن و سال تر کمال گرا از ارتکاب اشتباه هراس دارند. در نتیجه آهسته تمرین ها را حل می کنند و گاهی کار خود را به موقع تمام نمی کنند. این برنامه برای این نوجوانان مفید است چرا که به آنان اجازه می دهد چند اشتباه مرتکب شوند که قابل قبول است.

تکالیف نامحدود

یک راه دیگر برای هدایت کمال گرایی دانش آموزان تیزهوش این است که به آنان فرصت داده شود به انجام تکالیف نامحدود بپردازند. وقتی دانش آموزان تیزهوش موضوع را بشناسند پرسش هایی را که دوست دارند جواب بدهند، مشخص کنند و هم روند و هم نتیجه را برنامه ریزی کنند احساس تسلط داشتن به آنان دست می دهد. تکالیف نامحدود موجب می شود دید منفی افراد کمال گرا نسبت به کسی که همه تصمیم های مربوط به مواد درسی را می گیرد کاهش یابد.

کمک به دانش آموزان کمال گرا

کمک به دانش آموزان کمال گرا

یادگیری براساس تحقیق

این نوع یادگیری می تواند فرصت هایی برای انتخاب، چالش، خلاقیت و کاربرد زندگی واقعی در اختیار افراد کمال گرا قرار بدهد. وقتی از یادگیری مبتنی بر تحقیق برای گروهی دانش آموز استفاده می شود، هر دانش آموزی می تواند تحقیقی عالی و بی نظیر داشته باشد. رمز کار کمال گرایان این است که در درسشان حق انتخاب داشته باشند.

ابعاد خودگردانی

ابعاد خودگردانی که دانش آموزان در آن حق انتخاب داشته باشند در چهارچوب ذهنی که متشکل از شش پرسش یادگیری کلیدی است، نشان داده می شود. خودگردانی شامل این موارد می شود :

  1. چرا، که مستلزم تعیین اهداف و تلاش برای اثربخشی است.
  2. چگونه، از طریق تشخیص و توسعه راهبردها برای رسیدن به اهداف و استفاده مکرر از آن چه که عادی می شود.
  3. چه زمانی، مستلزم مدیریت زمان است.
  4. چه، روند آگاه تر شدن از دستاوردهای خود است، این یعنی کنار ایستادن و ارزیابی و بررسی کردن خود.
  5. کجا، مشخص می کند که هر مکان یا محیطی برای درس خواندن مناسب نیست و سبب می شود دانش آموزان مکان مناسب را پیدا کنند،
  6. با چه کسی، بیانگر این نظر است که برخی پروژه ها نیازمند مشارکت اشخاص یا دانش آموزان دیگر به عنوان منبع خواهند بود.

دانش آموزانی که با شش پرسش کلیدی خودگردانی آشنا می شوند می توانند درباره اهمیت دست یابی به هدف فکر کنند و اهداف خاصی در نظر بگیرند که برایشان ارزشمند باشد.

 

همچنین بخوانید:  لذت داشتن یک فرزند باهوش

 

خویشتن نگری، قضاوت درباره خویشتن و واکنش در قبال خود

خودگردانی شامل خویشتن نگری، قضاوت درباره خویشتن و واکنش در قبال خود می شود. فرد کمال گرا می تواند تکرار، شدت یا کیفیت رفتار کمال گرایانه خود را یادداشت کند. دانش آموزانی که در شروع درس خواندن مشکل دارند می توانند سندی کتبی از فعالیت های خود نگه دارند و ممکن است دریابند وقت زیادی را صرف تکالیف غیر درسی می کنند و به هدر می دهند یا درگیر منفی نگری ها یا نگران انجام تکلیف هستند.

راهبردهای مهار نگرانی و منفی نگری!

دانش آموزان کمال گرا می توانند با به کارگیری راهبردهایی که در پی می آید، منفی نگری و نگرانی را مهار کنند :

  • در ذهن خود تا ده بشمارید. ضمن شمردن تا ده نفس های عمیق و آهسته بکشید.
  • حواس خود را پرت کنید (آواز بخوانید یا برای خود سوت بزنید و…).
  • خودتان را مجسم کنید که پروژه را با موفقیت تمام کرده اید و هیجان پشت آن موفقیت را حس کنید.
  • فهرستی از نقاط قوت خود تهیه کنید.
  • فهرستی از منابع موجود تهیه کنید.
  • بدترین اتفاقی را مجسم کنید که در صورت به اتمام نرساندن به موقع تکلیف تان ممکن است بیفتد.
  • درباره شیوه های مطمئن اتمام تکالیف فکر کنید.

دانش آموزان کمال گرا با به کارگیری این راهبردها می توانند هیجانات ناشی از کمال گرایی خود را مهار کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندی را با خواص افزایش حافظه، برطرف کننده بوی دهان، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0