کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود

1377 بازدید
26 مرداد 97
سمانه

کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود!

شیوه ای مهم برای تغییر باورهای دانش آموزان درباره یادگیری این است که این باور را ایجاد کنیم که صلاحیت یا توانایی، جنبه تغییر پذیر و مهار شدنی پیشرفت است. برخی دانش آموزان برای یادگیری برخی مهارت ها به زمانی طولانی تر نیاز دارند و این وقتی مفید است معلمان، پدرها و مادرها انتظارات زیاد و مثبت به دانش آموزان و فرزندان خود منتقل کنند.

خودآگاهی فقط تصوری ذهنی نیست. رولو مای روان شناس در تعریف خود آگاهی می گوید : ما خود را به عنوان یک واحد دارای شعور، درک و احساس و فعال تلقی می کنیم. پس خود صرفا مجموع نقش هایی که شخص ایفا می کند نیست بلکه توانایی هایی است که از طریق هر یک شخص می فهمد این نقش ها را می تواند ایفا کند، مرکزی است که از آنجا می بیند و از این به اصطلاح جنبه های خویش آگاه می شود.

احساسات

 احساسات و عواطف درون ما هستند و وقتی دانش آموزان با آن ها رو به رو می شوند خود به خود واکنش نشان می دهند. نظریه رشد عاطفی دابروسکی حاکی از آن است که احساسات یا هیجانات همیشه حاضر هستند تا به ما کمک کنند استعدادها به ویژه استعدادهای خلاق خود را پرورش دهیم.

کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود

کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود

در دنیای امروز بیشتر مردم یاد گرفته اند احساسات خود را پنهان کنند و ما از عباراتی نظیر روی هم رفته بدک نیست استفاده می کنیم که حاکی از تعارفی ملایم است. ولی بهایی که برای پنهان کردن احساسات می پردازیم این است که چه بسا دیگران هرگز نفهمند ما به راستی که هستیم.

خواسته ها، نیت ها و آرزوها

خواسته بیانگر چیزی است که شخص می خواهد به انجام برساند یا داشته باشد. امکان دارد نیت هم خواسته باشد و هم آرزو و می تواند کوتاه مدت یا دراز مدت باشد. راه دیگر نگاه کردن به نیت ها یا خواسته ها این است که آن ها را هدف فرض کنیم. ممکن است یک هدف این باشد که پیشنهاد کنیم کار خوبی برای کسی انجام دهیم و این هدف می تواند یک نیت باشد. نیت ها را می توان پنهان کرد، وقتی که احساس کنیم با نیت های دیگر مغایر هستند.

اعمال و رفتار

آخرین جز خود آگاهی رفتار یا عمل است. عملکرد جزیی از ماست که اغلب دیگران می بینند و گزارش می دهند. شیوه ای برای دانش آموزان که عمل خود را ببینند بهره گرفتن از تصویربرداری است. از الگوی خود آگاهی می توان برای کمک به دانش آموزان تیزهوش بهره گرفت تا با بررسی آگاهانه اجزا خود، احساس کردن، تفسیر کردن، هیجان نشان دادن، خواستن، قصد داشتن، راغب بودن و درست رفتار کردن از ضمیرشان آگاه تر شوند.

 

همچنین بخوانید:  جامعه پذیری افراد تیزهوش

 

خودشناسی مستلزم درک خویشتن است !

رهبری موثر در سراسر دنیای ما ایجاب می کند مردم خویشتن پذیر و قادر به ابراز وجود باشند. کودکان تیزهوش می توانند از تامل بر چنین پرسش هایی سود ببرند : خودم را چگونه می بینم ؟ آیا از رفتار خود و تاثیر آن بر دیگران خبر دارم ؟ آیا خودم را قبول دارم ؟ به هر صورت ضمیر چیست ؟

خودشناسی از تجربیات انباشته ما و پیام های دریافتی از دیگران به وجود می آید. خود انگاره باوری است که درباره هستی خویش داریم و عمل ما مطابق این است که راجع به خود چگونه فکر می کنیم. همان گونه که تحقیقات درباره انتظارات نشان داده است. ما براساس اینکه چگونه ضمیر خود را درک کنیم، انگاره ای از خود، از آنچه صلاحیت آن را داریم و از آنچه نمی توانیم یا می توانیم انجام دهیم می سازیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نعنا را با خواص درمان کننده کليه اختلالات گوارشي از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0