topNotif

کمک های اولیه برای کودکان

2277 بازدید
30 دی 96
سمانه
,,

با کمک های اولیه برای کودکان آشنا شویم

در هر وضعیت اضطراری و موقعیت اورژانسی، به خصوص زمانی که مصدوم، کودک است، نکته مهم این است که آرامش خود را حفظ کنید و منطقی عمل کنید. این پنج مرحله را به هنگام وقوع ناخوشایندی به خاطر بسپارید :

  • ارزیابی موقعیت
  • رعایت ایمنی
  • ابتدا آسیب های خطرناک را درمان کنید
  • کمک بخواهید، با تلفن کمک بخواهید
  • آماده گی داشته باشید

در این مقاله به اقداماتی که هنگام وقوع برخی از حادثه ها انجام دهید اشاره می کنیم ؛

برق گرفتگی :

اگر جریان برق از بدن فرزند شما عبور کند، ممکن است باعث ایست قلبی او بشود. جریان برق از نقطه ای وارد و از نقطه ای دیگر خارج می شود و باعث بروز سوختگی و گرفتی ماهیچه و عضلات می شود و نمی گذارد کودک خود را از سیم برق جدا کند.

اگر بچه با پریز برق یا سیم برق بازی کند یا روی وسایل برقی آب بریزد، ممکن است که دچار شوک الکتریکی بشود. اول جریان اصلی برق را قطع کنید و اگر نمی توانید برق را قطع کنید، روی یک عایق بایستید و با کمک وسیله چوبی یا پلاستیکی برق را از دست فرزندتان جدا کنید. بدون دست زدن به بدن کودک، حوله دور پاهایش بپیچید و به این وسیله او را از منبع برق دور کنید. بعد از آن آمبولانس را خبر کنید.

کمک های اولیه برای کودکان

کمک های اولیه برای کودکان

خفگی در نوزاد :

علائم خفگی در نوزاد :

بسته شدن راه تنفس،  نوزاد می خواهد گریه کند، ولی صدایی غیر طبیعی در می آورد. رنگ صورتش به کبودی می زند. در این هنگام نوزاد را میان دست هایتان طوری بگیرید که سرش پایین باشد. سر و شانه های او را با دست دیگر نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت او، بین دو کتف، پنج ضربه بزنید. او را روی دست دیگر برگردانید، طوری که صورتش رو به بالا قرار بگیرد. داخل دهانش را نگاه کنید و اگر در دهانش چیزی هست، آن را با یک انگشت بیرون بیاورید. تنها زمانی دست را درون دهان کودک ببرید که جسم خارجی را می بینید.

اگر ضربه زدن به پشت اثری نداشت، دو انگشت را روی جناغ سینه کودک بگذارید و پنج بار و به فاصله سه ثانیه، به سمت پایین فشار وارد کنید. سرفه مصنوعی تولید می کند. دوباره داخل دهان را ببینید و آمبولانس را خبر کنید. تا زمان رسیدن آمبولانس این عمل را تکرار کنید؛ کنترل دهان، پنج فشار روی سینه، کنترل دهان، پنج ضربه به پشت و اگر رفع نشد، ادامه دهید.

در نوزادانی که بی هوش شده اند؛ راه نفس کشیدن را کنترل کنید، با احتیاط جسم خارجی را که در دهانش می بینید خارج کنید.

 تشنج :

کودکان زیر چهار سال، هنگامی که دچار عفونت می شوند یا تب شدید دارند، دچار تشنج می شوند.

علائم تشنج : برافروختگی همراه با عرق ریختن و پیشانی خیلی داغ، چرخش چشم ها به سمت بالا، اگر کودک نفسش را نگه داشته باشد، این علائم را شاهد خواهید بود : کبود شدگی رنگ چهره، سخت شدن بدن، قوس دادن به پشت و مشت شدن دست ها.

به هنگام مواجه با چنین مورادی :

اول لباس های کودک را در آورید و اطرافش را بالشت نرم بگذارید، اجازه بدهید هوای تازه وارد اتاق شود، بدون آن که اتاق سرد شود، همچنین یک اسفنج خیس (بدون چکه آب) روی بدن کودک بکشید. از سر شروع و به پاها برسید، نگذارید بدن خیلی سرد شود. بعد از خنک شدن بدن تشنج هم قطع می شود. او را به پهلو بخوابانید و سعی کنید سرش را به عقب برگردانید. رویش پارچه نازکی بیندازید و به او دل گرمی بدهید. و توجه کنید اگر دوباره تب کرد، روی بدنش را با اسفنج فرو برده در آب ولرم خنک کنید و با پزشک تماس بگیرید.

خون دماغ یا خون ریزی از بینی :

برای درمان خون ریزی بینی کودک را در حالی که سرش کاملا به جلو خم شده است، بنشانید. و از بخواهید که از دهانش نفس بکشد، قسمت نرم بینی را با دو انگشت به هم فشار دهید و به مدت ده دقیقه این کار را انجام دهید. و اگر بعد از آسیب دیدن سر، مایعی از بینی خارج شد، کودک را بیمارستان برسانید. بهتر است در صورت ادامه داشتن خون ریزی از بینی، پنبه خشکی را داخل بینی کنیم و سپس اگر از داخل پنبه خون ریزی ادامه داشت باز پنبه مجدد را روی همان پنبه سابق قرار دهید و از کودک بخواهید باد درون بینی هایش نیندازد. در مورد خون ریزی بیش از سی دقیقه، حتما کودک را به بیمارستان برسانید.

 

همچنین بخوانید:  علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان

 

قطع عضو :

در این مواقع، باند استریل یا بالشتکی را روی زخم قرار دهید و محکم فشار دهید تا جلوی خونریزی را کم کنید. عضو آسیب دیده را از سطح قلب، بالاتر نگه دارید. آمبولانس را خبر کنید. از آن جا که گاهی اوقات کاشت دوباره عضو قطع شده وجود دارد، هر چه سریع تر کودک و عضو را به بیمارستان برسانید.

هرگز عضو قطع شده را نشویید یا در تماس مستقیم با یخ قرار ندهید و روی عضو پنبه نگذارید. عضو را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید، کیسه را با پارچه نرم یا حوله بپوشانید، کیسه دیگری را پر از یخ کنید و پارچه و کیسه ای که عضو در آن است، داخل کیسه یخ قرار بدهید زیرا این کار باعث می شود عضو سالم تر برای پیوند بماند. روی کیسه زمان وقوع حادثه و نام مصدوم را بنویسید.

سوختگی های شیمیایی چشم :

پاشیدن مواد شیمیایی به چشم باعث آسیب چشم یا حتی از دست دادن بینایی می شود، دارای علائم ؛ درد شدید چشم، به سختی باز شدن چشم، سرخی و تورم در چشم و اطراف آن و آبریزش شدید چشم، است.

سر کودک را داخل دستشویی خم کنید. دو چشم ها را کاملا رو به بالا و در راستای آب و به پهلو باشند، آرام آب سرد را روی چشم آلوده بگیرید؛ طوری که آب از صورت بیرون بریزد. این کار را به مدت ده دقیقه انجام دهید و از دستکش استفاده کنید و دقت کنید هر دو سطح پلک ها خوب شسته شود. وقتی که چشم آسیب دیده خوب شسته شود، روی آن را با باند استریل بپوشانید. تا رسیدن کمک، باند را همان جا نگه داردید و کودک را به بیمارستان برسانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شب ادراری را با خواص جلوگیری از بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حسین براتی
    4 مهر 1397

    سلام ممنون

  2. مونا کرمانی نسب
    25 بهمن 1396

    ممنون اطلاعات خوبی بود

0