کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب

3638 بازدید
09 آبان 97
بهاره
,,

طرز تهیه کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب

همه ما ایرانی ها با هل و عطر و طعم بی نظیرش آشنا هستیم و اکثر ما ایرانی ها از این دانه سبز خوشبو در چای، دمنوش، شیرینی، شربت و دسرها استفاده می کنیم. این دانه ها از گیاهی به همان نام هل یا هیل (قاقله) به دست می آید. این گیاه بومی هندوستان بوده و فقط دانه های معطر آن برای اهداف پزشکی و به صورت ادویه در آشپزی و شیرینی پزی، مورد استفاده قرار می گیرد.

دو نوع کوچک و بزرگ از آن وجود دارد. تندی عطر آن در نوع بزرگ آن قوی تر است. به لحاظ ترکیب شیمیایی دارای اسانسی مرکب از سینئول، تریپنئول، استات دو تریپتل و مواد رنگی و چربی نیز هست. امروزه تحقیقات نشان می دهد که سینئول خواص ضد سرطانی دارد. در ادامه قصد دارم طرز تهیه کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب را خدمت شما دوستان عزیز عرض کنم، اما قبل از آن مختصری درباره خواص بی نظیر این دانه سبز خوشبو، توضیح خواهم داد.

کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب

کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب

خواص هل

هل از نظر طب ایران گرم و خشک است. باعث هضم غذا می شود. تقویت کننده قلب و بدن است. زخم های دهان را برطرف کرده و خوشبو کننده دهان است. دانه های هل باکتری های دهان را ازبین می برند و مناسب برای درمان بوی بد دهن است. در قدیم اطبا جویدن دانه های هل را توصیه می کردند. امروزه از این دانه در صنعت آدامس استفاده می شود.

مقوی سیستم گوارش و بادشکن بوده و گاز معده و روده را خارج می سازد. ادرار آور، قاعده آور، اشتها آور است. تب را پائین می آورد. برای برطرف کردن دل بهم خوردگی، تهوع و درمان سرماخوردگی مفید است. برای تسکین گوش درد، درد رماتیسم موثر است. ضد مسمومیت است. ترشی معده و تشنگی را برطرف می کند. برای رفع بیماری های چشم، صرع و درد شقیقه مفید است.

طرز تهیه کیک شیر داغ و هل

مواد لازم برای تهیه کیک شیر داغ و هل:

  • شیر یک پیمانه
  • شکر یک و یک چهارم پیمانه
  • آرد دو لیوان
  • تخم مرغ چهار عدد
  • کره یا روغن مایع نصف پیمانه
  • وانیل نصف قاشق مرباخوری
  • بکینگ پودر دو قاشق مرباخوری
  • هل ساییده شده نصف قاشق مرباخوری
  • نمک نصف قاشق مرباخوری
کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب

کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب

طرز تهیه کیک شیر داغ با هل و کیک هل و گلاب

طرز تهیه کیک شیر داغ و هل:

ابتدا تخم مرغ ها را یک به یک درون ظرفی شکسته به طور جداگانه به مدت 2 الی 3 دقیقه با همزن برقی می زنیم. سپس به دو تخم مرغ زده شده، نصف شکر همراه با وانیل اضافه می کنیم و هم می زنیم. دو تخم مرغ زده شده دیگر و باقی شکر را اضافه کرده، خوب با همزن می زنیم تا حجمش دو برابرشده و یک مایع کرم رنگ به دست بیاید. حال وقت اضافه کردن کره یا روغن مایع است. تمامی مواد را خوب هم می زنیم.

به مواد بالا، شیر جوش آمده همراه با هل اضافه می کنیم و برای چند ثانیه همه مواد را هم می زنیم. آرد، نمک و بکینگ پودر را که از قبل چند بار الک کرده ایم در طی سه مرحله به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم تا یک خمیر صاف و یک دست ایجاد شود. خمیر را داخل قالب یا ظرف مورد نظر ریخته و در فر (از قبل روشن شده) با دمای 180 درجه می گذاریم. کیک شیر داغ و هل بعد از مدت 45 دقیقه آماده است.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه نان ساده و نان جو خانگی

 

طرز تهیه کیک هل و گلاب

مواد لازم برای تهیه کیک هل و گلاب:

  • آرد یک و نیم پیمانه
  • شیر یا ماست نصف پیمانه
  • شکر یک پیمانه
  • تخم مرغ سه عدد
  • روغن مایع نصف پیمانه
  • هل ساییده یک قاشق سوپ خوری
  • بکینگ‌پودر یک قاشق چای خوری
  • گلاب یک قاشق سوپ خوری

طرز تهیه کیک هل و گلاب:

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کرده، سفیده ها را جداگانه آنقدر می زنیم تا پفی شکل و حجمشان چند برابر شود. زرده ها را در ظرفی با شکر مخلوط کرده تا کرمی و کشدار شود. سپس نمک، هل، گلاب، روغن، ماست یا شیر را به زرده ها اضافه می کنیم. حدود ۳ دقیقه با همزن هم می زنیم. سپس سفیده را به داخل مواد اضافه کرده و به آرامی به ‌صورت دورانی مخلوط ‌می کنیم.

آرد و بکینگ پودر الک شده را به مواد اضافه می کنیم و آرام آرام مخلوط کرده تا کاملا با هم ترکیب شوند. در انتها خمیر را درون قالب مورد نظر (از قبل چرب شده) ریخته و در فر (از قبل روشن شده) با دمای 180 درجه، در طبقه وسط می گذاریم. کیک هل و گلاب بعد از مدت 30 الی 45 دقیقه آماده است.

نوش جان

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلاب درجه یک را با خواص مقوی قلب و اعصاب، آرامبخش و نشاط آور، روشن کننده پوست و محافظ آن، ملین،معطر و خوشبو کننده، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0