topNotif

گفتار درمانی چیست

1919 بازدید
29 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

گفتار درمانی :

درمان برای کمک به مردم به منظور تکامل، بهبود و التیام قدرت گفتاری آن ها می باشد. گفتار درمانی برای کمک به بچه ها و بزرگسالی که مشکلات ارتباطی گفتاری دارند به کار می رود. گفتار درمانی می تواند به بچه هایی که سخن گفتن آن ها به دلیل نقایص شنوایی یا مشکلات یادگیری یا مشکلات جسمی مختل شده است، مانند لب شکری و کام شکری، کمک کند. افراد دارای مشکل روانی صحبت، مانند لکنت زبان یا افرادی که کلمات را فراموش کرده یا بعد از یک سکته مغزی مشکل تلفظ یا بلع دارند تحت گفتار درمانی قرار می گیرند. یک مشکل گفتاری یا بیماری جسمی، مانند سرطان حنجره، را می توان تا حدی با تمرینات به خصوص یا وسایل ویژه بهبود بخشید.

نحوه انجام :

در اولین ملاقات، گفتار درمانگر محدوده ی مشکل گفتاری شما را ارزیابی کرده و اثر آن بر روی زندگی شما را برآورد می کند. در مورد بچه ها، ارزیابی از طریق مشاهده بازی است. بزرگسالان بر اساس توانایی شان برای انجام یک مکالمه و انجام کارهایی مانند توصیف یک عکس ارزیابی می شوند. بخشی از مکالمه ارزیابی را می توان ضبط کرد و بعدها بررسی نمود. این ضبط نمودن برای مشخص کردن این است که آیا الگوهای گفتاری، لغتی و ارتفاع، گستره و حجم صدای شما در محدوده های طبیعی هستند یا خیر.

اگر در اثر سکته مغزی بلع شما دچار اشکال شود، گفتار درمانگر چگونگی خوردن و نوشیدن بی خطر را به شما یاد می دهد. رهیافت مورد استفاده در گفتار درمانی بستگی به مشکل، علت آن و سن فرد مبتلا دارد. اغلب از بازی درمانی برای کمک به بچه ها برای بهبود گفتارشان استفاده می شود و آن را می توان با سایر رهیافت ها مانند تمرینات صدا همراه کرد. به والدین یا مراقبین، بازی ها و تمرینات سودمند برای بهبود گفتار کودک آموزش داده می شود تا در خانه ادامه یابد.

گفتار درمانی چیست

می توان به بزرگسالان تمرینات صدایی یا چگونگی استفاده از وسایل مصنوعی را برای ارتباط آموزش داد. برای مشکلات گفتاری که در اثر بیماری هایی مانند سکته مغری ایجاد شده اند می توان یادگیری سایر روش های ارتباطی را در نظر داشت. مثلا، ممکن است به شما صفحه ای داده شود تا نیاز های پایه تان را مشخص کنید تا زمانی که دوباره قادر به سخن گفتن شوید.

بازی درمانی :

مشکلات گفتاری بچه ها به دفعات با استفاده از بازی درمانی و بازی ها و تشویق آن ها به استفاده از ارتباط کلامی و غیر کلامی درمان می شود. ممکن است گفتار درمانگر، والدین یا مراقبین را آموزشی دهد تا چگونه تکامل گفتاری را در خانه با بازی هایی که شامل توصیف یا نام گذاری هستند بهبود ببخشند.

 

همچنین بخوانید:  علت خونریزی بینی در کودکان چیست ؟

 

تمرینات :

اگر شما بیماری دارید که دهان، زبان یا حنجره (همه ی صدا) را گرفتار کرده است می توانید تمریناتی را انجام دهید تا صحبت کردن شما را بهبود ببخشد. در مورد اختلالات روانی که کلام را گرفتار می کنند و به شما تمریناتی داده می شود تا بتوانید گفتار خود را کنترل کرده و کمتر احساس نگرانی کنید. اگر شما در اثر آسیب مغزی، مانند سکته مغزی، مشکلات گفتاری داشته باشید، به تمریناتی مانند شرح تصاویر برای بهبود توانایی های بازیابی لغت نیاز دارید. در مواردی که حنجره آسیب دیده یا به منظور درمان سرطان برداشته شده است، به فرد آموزش داده می شود که صداهای گفتاری را با به دام انداختن هوا در مری و آزاد سازی تدریجی آن تولید کند.

انتظارات :

برخی مشکلات مانند مشکلات خفیف صحبت کردن با چند جلسه گفتار درمانی بهبود می یابد. ممکن است برای سایر بیماری های مشکل تر، جلسات گفتار درمانی منظم در طی چند ماه یا چند سال مورد نیاز باشد. به ویژه درمان زودرس بچه ها مهم است زیرا گفتار تاخیری بر توانایی ارتباط با سایر تاثیر می گذارد و ممکن است موجب دشواری های یادگیری شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه عاقرقرحا را با خواص تسکین سردردهای میگرن، درمان کمردرد، درمان بیماری های لثه و تسکین درد دندان، تقویت نیروی جنسی، درمان ضعف و بی حالی، کاهش لکنت زبان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0